فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید یا ویتامین B9 ماده‌ای مغذی است که هر خانمی باید در دوران بارداری و حتی کمی قبل از آن، مصرف کند. فولیک اسید نقش مهمی در تولید سلول‌های خونی و ژن‌ها و رشد لوله عصبی جنین دارد که این موضوع اهمیت مصرف فولیک اسید در بارداری را نشان می‌دهد.

چرا مصرف فولیک اسید در بارداری مهم است؟

فولیک اسید برای رشد اندام‌های جنین به خصوص لوله عصبی بسیار حیاتی است. مصرف فولیک اسید حداقل ۵۰٪ احتمال بروز اختلال نخاعی را کاهش می‌دهد.

ابتلا به اختلالات نخاعی در جنین شایع نیست. اما اگر اتفاق بیفتد، مشکلاتی جدی برای نوزاد به وجود می‌آورد. از جمله اختلالات حرکتی، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع و مشکل در یادگیری.

مصرف فولیک اسید همچنین می‌تواند در پیشگیری از اختلالات زیر کمک‌کننده باشد:

  • تولد زودرس
  • کم وزنی نوزاد هنگام تولد
  • سقط جنین
  • اختلالات مادرزادی قلب
  • شکاف کام

از چند ماه قبل از بارداری فولیک اسید بخورم؟

لوله عصبی جنین در ۲۸ روز اول بارداری تشکیل می‌شود. بنابراین علاوه بر دوران بارداری، باید از ۲ تا ۳ ماه قبل از اقدام به حاملگی نیز فولیک اسید مصرف کنید.

از آنجایی که حدود نیمی از بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتد، برخی محققان توصیه می‌کنند که همه خانم‌هایی که در معرض باردار شدن هستند، از این ویتامین استفاده کنند.

چه مقدار فولیک ‌اسید مصرف کنم؟

مقدار توصیه شده برای مصرف فولیک اسید در بارداری و قبل از آن، روزانه ۴۰۰ میکروگرم (۰.۴ میلی‌گرم) می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها قرص این ویتامین را تهیه کنید. معمولا در قرص‌های فولیک اسید، ید نیز وجود دارد. چرا که ید یکی از دیگر مواد مغذی است که لازم است برای رشد ذهنی و جلوگیری از بیماری‌های تیروئيدی در نوزاد، استفاده کنید.

اگر پزشک برایتان مولتی‌ویتامین تجویز کرده است، با مطالعه برچسب آن، میزان فولیک اسید را بررسی کنید. در صورتی که مقدار مورد نیاز شما را تامین می‌کند، دیگر نیاز نیست به طور جداگانه قرص فولیک اسید مصرف کنید.

فولیک اسید در چه غذاهایی وجود دارد؟

فولیک اسید طبیعی که به آن فولات می‌گویند، در بسیاری از مواد غذایی از جمله موارد زیر یافت می‌شود:

  • سبزیجات با برگ سبز مثل بروکلی، اسفناج و کاهو
  • مرکبات مثل پرتقال و لیمو شیرین
  • گوشت گوساله
  • عدس، لوبیا و نخود فرنگی
  • تخم آفتاب‌گردان

هیچ‌گاه نمی‌توانیم مطمئن شویم که مقدار فولاتی که از مواد غذایی دریافت می‌کنیم، کافی است. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که خانم‌ها، قبل و در طول دوره بارداری مکمل فولیک اسید مصرف کنند.

فولیک اسید را در چه زمانی از روز مصرف کنم؟

شما می‌توانید در هر ساعتی از روز فولیک اسید را مصرف کنید. اما مهم است که ساعت مشخصی را انتخاب کرده و همیشه در همان ساعت قرص را بخورید.

فولیک اسید را با یک لیوان پر از آب، با و یا بدون غذا مصرف کنید. اگر مصرف فولیک اسید را فراموش کردید، به محض یادآوری، قرص را بخورید.

باردار شده‌ام اما هنوز مصرف فولیک اسید را شروع نکرده‌ام

اشکالی ندارد، از همین حالا مصرف فولیک اسید را آغاز کنید. برای رفع نگرانی می‌توانید در این‌باره با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در چه شرایطی باید فولیک اسید بیشتری مصرف کنم؟

خانمی که احتمالا باید مصرف فولیک اسید در بارداری را افزایش دهد:

  • قبلا کودکی مبتلا به اختلال نخاعی به دنیا آورده است
  • اختلال کلیوی دارد و باید دیالیز انجام دهد
  • مبتلا به برخی اختلالات خونی می‌باشد
  • اختلال کبدی دارد

در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید. برخی داروها جذب فولیک اسید را کاهش می‌دهند بنابراین در این حالت نیز باید فولیک‌اسید بیشتری مصرف کنید.

آيا مصرف بیش از حد فولیک اسید عوارضی دارد؟

با اینکه تاکنون عوارض زیادی از مصرف فولیک اسید در بارداری گزارش نشده است، اما توصیه می‌شود که روزانه بیش از  ۱ میلی‌گرم از این ویتامین را مصرف نکنید. چرا که ممکن است عوارضی از جمله ناراحتی گوارشی، تهوع و حساسیت پوستی برای شما ایجاد شود.

مصرف فولیک اسید در دوره شیردهی لازم است؟

فولیک اسید برای ادامه رشد نوزاد پس از تولد لازم است. با توجه به اینکه این ویتامین می‌تواند وارد شیر مادر شده و از این طریق به نوزاد برسد، پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید در دوره شیردهی مصرف کنید.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.