مجله سلامت دکترنکست

چگونه آمیلوراید در کاهش آلبومینوری تاثیر می‌گذارد؟

آمیلوراید در کاهش آلبومینوری

فهرست مطالب

بیماری‌های کلیوی دیابتی (DKD) دلیل اصلی بیماری‌های کلیوی در مرحله آخر است. هدف درمان DKD کاهش آلبومینوری برای پیش‌آگهی است. چرا که DKD درمان خاصی ندارد. شیوع DKD به طور چشمگیری افزایش یافته است و بیماری مزمن کلیه (CKD) مرتبط با دیابت شایع‌تر شده است. از طرفی آلبومینوری مداوم می‌تواند بدتر شدن زودهنگام عملکرد کلیه را مشخص کند. همچنین آلبومینوری یک عامل مستقل برای بیماری‌های قلبی عروقی است و می‌تواند هدفی برای درمان DKD باشد. به همین علت به تاثیر آمیلوراید در کاهش آلبومینوری پرداخته‌ایم.

دیابت و آلبومینوری

DKD تقریبا در 40% از بیمارن دیابتی نوع 2 ایجاد می‌شود. همچنین بیشترین خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت به علت وجود DKD است. DKD هم در دیابت نوع 1 و هم در دیابت نوع 2 با وجود آلبومینوری شدید و نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (uACR) و همچنین علائمی مانند رتینوپاتی دیابتی و عدم سایر مشکلات کلیوی به طور همزمان تشخیص داده می‌شود.

آمیلوراید چگونه عمل می‌کند؟

آمیلوراید یک ترکیب پیرازینی است که بازجذب سدیم را از طریق کانال‌های سدیم در سلول اپیتلیال کلیه مهار می‌کند. همچنین به عنوان یک دیورتیک در بالین استفاده می‌شود. آمیلوراید می‌تواند فعالیت uPAR ادرار را مهار کند که باعث کاهش فعال‌شدن پلاسمینوژن داخل بدن می‌شود.

بررسی یک مطالعه

در یک مطالعه آینده‌نگر به بررسی اثر آمیلوراید در بیماران مبتلا به DKD پرداختیم. در این مطالعه مواردی مانند نسبت کراتینین پروتئین ادرار، نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (uACR)، فشار خون، میزان سدیم سرم، اسید اوریک، تری‌گلیسیرید، کلسترول و گیرنده فعال‌کننده پلاسمینوژن محلول سرم از نوع اوروکیناز (suPAR) ارزیابی شد. 10 بیمار در این کارآزمایی بالینی شرکت کردند.

اثر آمیلوراید در کاهش آلبومینوری

آمیلوراید می‌تواند کاهش قابل توجهی از uACR را در بیمارن مبتلا به DKD داشته باشد. از طرفی میزان suPAR در گروهی که آمیلوراید- هیدروکلروتیازید دریافت می‌کردند به نسبت گروه کنترل کاهش معناداری داشته است. اما در سایر موارد ارزیابی‌شده تفاوت محسوس نبود. هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر و مشاهده عوارض آمیلوراید در کاهش آلبومینوری در بیماران DKD بود. به طور خلاصه می‌توان گفت آمیلوراید بدون عوارض جانبی در بیماران DKD با کاهش آلبومینوری و همچنین suPAR ادرار موثر است. هر چند لازم است عوارض آمیلوراید در این بیماران به صورت طولانی‌مدت مشاهده شود.

PubMed- The effect of amiloride in decreasing albuminuria in patients with diabetic kidney diseases: a prospective, crossover, open-label study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *