مجله سلامت دکترنکست

کمردرد در بارداری؛ از پیشگیری تا درمان

کمردرد در بارداری

فهرست مطالب

یکی از تجربه‌های سخت و طاقت‌فرسای دوران بارداری، کمردرد بارداری است. کمردرد بارداری علل مختلفی دارد و می‌تواند دوران بارداری را برای مادر مشکل کند. این مشکل بسیار رایج است و بنابراین دور از انتظار نیست که شما هم در بارداری آن را تجربه کنید.

اما آیا کمردرد در بارداری خطرناک است؟ آیا کمردرد در بارداری ماه اول ممکن است؟ علت کمردرد در بارداری سه ماه اول چیست؟ فارغ از علت کمردرد در بارداری، آیا درمان آن ممکن است؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سوالات پیرامون کمردرد در بارداری و درمان آن می‌پردازیم. با ‌انجام چند راهکار ساده می‌توان از شدت کمردرد در این دوران کاست.

 کمردرد در بارداری

کمردرد در دوران بارداری یک شکایت رایج است و جای تعجب نیست که هر کسی در بارداری خود در مقاطع زمانی مختلف آن را تجربه کند. وزن شما در دوران بارداری در حال افزایش بوده و مرکز ثقل بدن شما تغییر می‌کند. همچنین هورمون‌های شما باعث شل شدن رباط‌های مفاصل لگن می‌شوند.

تغییرات فیزیک بدن در کنار تغییرات هورمونی می‌تواند به کمردرد در بارداری منجر شود. با این حال، اغلب می‌توان از کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کرده یا آن را کاهش داد. در ادامه به هفت راه‌حل برای کمک به کمردرد بارداری اشاره می‌کنیم.

۷ راه‌حل برای مدیریت کمردرد در بارداری

backpain in pregnancy

  1. برای داشتن وضعیت بدنی مطلوب تلاش کنید

با رشد جنین در رحم، مرکز ثقل بدن شما به جلو منتقل می‌شود. تکیه دادن به یک سطح صاف می‌تواند عضلات کمر را آرام کرده و به کاهش کمردرد در دوران بارداری کمک کند. همچنین برای حفظ وضعیت بدنی مطلوب، اصول زیر را مدنظر داشته باشید:

  •       صاف بایستید و پشت خود را خم نکنید
  •       سینه خود را صاف و به سمت بالا نگه دارید
  •       شانه‌های خود را عقب ببرید و از جلو انداختن شانه‌های خود اجتناب کنید
  •       زانوهایتان را قفل نکنید
  •       در هنگام ایستادن، در صورت امکان به یک سطح پهن تکیه کنید. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید، یک پا را روی یک سطح بلندتر استراحت دهید. در کل از ایستادن طولانی‌مدت پرهیز کنید.
  •       در هنگام نشستن با احتیاط بنشینید. نوعی صندلی را انتخاب کنید که پشتی صاف داشته باشد یا یک بالش کوچک در پشت کمر خود قرار دهید.
  1. از ابزار‌های مناسب استفاده کنید

از کفش‌های لژدار استفاده کنید که از قوس کف پای شما به خوبی حمایت می‌کنند. از کفش‌های پاشنه بلند که تعادل شما را بیشتر به سمت جلو منتقل می‌کند پرهیز کنید چرا که ممکن است باعث افتادن شما شود. همچنین بستن کمربند حمایتی می‌تواند ایده خوبی باشد. اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی کمربندهای حمایتی بارداری محدود است، برخی از زنان باردار آن را مفید و کمک‌کننده می‌دانند.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

  1. اشیاء را به درستی بلند کنید

هنگام بلند کردن یک جسم کوچک، چمباتمه زده و سپس به کمک پاهای خود بلند شوید. از کمر خم نشوید و با پشت خود چیزی را بلند نکنید. دانستن محدودیت‌های حرکتی در این دوره مهم است. اگر به کمک احتیاج داشتید از سایر افراد درخواست کمک کنید.

  1. به پهلو بخوابید

نکاتی برای خوابیدن در بارداری را باید بدانیم. به پهلو بخوابید نه به پشت. یک یا هر دو زانو را خم نگه دارید. استفاده از بالش‌های بارداری یا حمایتی را بین زانوهای خمیده، زیر شکم و پشت خود در نظر بگیرید.

  1. گرما، سرما یا ماساژ را در محل درد کمر امتحان کنید

شواهد علمی برای حمایت از اثربخشی این کار محدود است. با این حال ماساژ یا استفاده از پد گرم‌کننده یا کیسه یخ روی کمر ممکن است کمک کند.

 

کمردرد بارداری

 

  1. فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند عضلات کمر شما را قوی نگه دارد و ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. با تأیید پزشک، فعالیت‌های ملایم مانند پیاده‌روی یا ورزش در آب را امتحان کنید. همچنین فیزیوتراپی می‌تواند حرکات کششی و تمریناتی را بر روی کمر شما اجرا کند که ممکن است کمک‌کننده باشد.

از حرکات کششی برای کمر خود غافل نشوید. روی دست‌ها و زانوهایتان استراحت کنید، طوری که سرتان در راستای پشت باشد. شکم خود را بکشید، پشت خود را کمی گرد کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس شکم و کمر خود را شل کنید. کمر خود را تا حد امکان صاف نگه دارید. به تدریج تا ۱۰ مرتبه این کار را انجام دهید. از پزشک خود در مورد سایر تمرینات کششی نیز سوال کنید.

  1. درمان های مکمل را در نظر بگیرید

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. درمان کایروپراکتیک ممکن است برای برخی از زنان باردار تسکین‌دهنده باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگر در حال بررسی یک درمان مکمل هستید، آن را با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید. حتما به پزشک کایروپراکتیک یا طب سوزنی بگویید که باردار هستید.

زمانی که باید کمردرد در بارداری را با پزشک در میان بگذاریم

زمانی که باید کمردرد در بارداری را با پزشک در میان بگذاریم

اگر در دوران بارداری کمردرد شدید یا کمردردی دارید که بیش از دو هفته طول کشیده است، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است داروهایی مانند استامینوفن، یا درمان‌های دیگر را برای تسکین کمردرد توصیه کند. به خاطر داشته باشید که کمردرد در دوران بارداری ممکن است از علائم زایمان زودرس یا عفونت دستگاه ادراری باشد. اگر در دوران بارداری کمردرد دارید که با خونریزی واژن، تب یا سوزش در هنگام ادرار همراه است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. دریافت ویزیت متخصص زنان آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جمع‌بندی

کمردرد در بارداری شکایتی رایج در میان زنان باردار است. این امر ممکن است برای هر زنی در بارداری تجربه‌ای ناخوشایند را رقم بزند. از جمله علل آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که وزن بدن در بارداری افزایش یافته و فیزیک بدن نیز دستخوش تغییر زیادی می‌شود. در چنین وضعیتی نقطه ثقل بدن به سمت جلو منتقل شده و این امر درد کمر را تسهیل می‌کند.

همچنین به دنبال تغییرات هورمونی در بارداری رباط‌های لگنی شل می‌شوند. با این وجود راهکار‌های ساده‌ای برای مدیریت کمردرد در این دوران وجود دارد. از جمله راهکارهای می‌توان به خوابیدن به پهلو، اجتناب از ایستادن به مدت طولانی، انجام فعالیت بدنی منظم و حفظ وضعیت مطلوب بدن اشاره کرد. در ارتباط با کمردرد در بارداری مهم است که نشانه‌های خطر را برای مراجعه به پزشک بشناسیم. کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس و یا عفونت ادراری در بارداری باشد.

منبع

mayoclinic، webmd

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *