در این مقاله به بررسی تفاوت استفاده از روشهای حضوری با روشهای غیر حضوری (به صورت مشاهده فیلم) در آموزش اختلالات جنسی در طی بارداری پرداخته شده است.
قابل ذکر است که اختلالات جنسی شیوع بالایی دارند و بسیاری از افراد جامعه از این اختلال رنج میبرند. در حدود 20 الی 30 درصد از آقایان و 30 الی 40 درصد از آقایان حداقل در یک قسمت از مراحل جنسی خود با درجات مختلفی از این اختلال مواجه هستند.
باید توجه داشت که اختلالات جنسی میتوانند با عوارض متعددی همراهی داشته باشند. مطالعات نشان دادهاند که اختلالات جنسی ارتباط نزدیکی با جرم و جنایت، تجاوزات جنسی و طلاق دارند. گاهی اوقات خانمها در برخی از دورههای زندگی دچار درجاتی از اختلالات جنسی میشوند. یکی از این موارد دوره بارداری است. باید توجه داشت که حاملگی یک عامل مهم در تغییر شرایط و کیفیت رابطه جنسی میباشد.
دوران بارداری یک مرحله مهم در زندگی خانمها است که میتواند علاوه بر اختلالات جنسی با تغییرات فیزیکی، هورمونی و جسمی همراهی داشته باشد. بنابراین توجه مناسب به این مرحله و در نظر گرفتن همه شرایط خانم باردار از اهمیت بالایی برخوردار است.
باید توجه داشت که یکی از وظایف پزشک و حتی سایر کادر درمان آموزش خانم باردار در این زمینه و تلاش در ایجاد آرامش در او میباشد. روشهای مختلفی برای آموزش خانمهای باردار و همسرانشان وجود دارد. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان و افزایش آمار مرگ و میر ناشی از آن و همچنین احتمال بالای مرگ و میر در خانمهای باردار (به دنبال ابتلا به این عفونت)، برخی از مراکز دنیا از روشهای غیر حضوری استفاده میکنند.
از این روشهای غیر حضوری میتوان به آموزش آنلاین و یا به صورت استفاده از فیلمهای آموزشی ضبط شده اشاره کرد. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. یکی از این مطالعات که در سال 2021 چاپ شد به بررسی تفاوتهای این روشهای آموزشی پرداخت. در ادامه به توضیح جزئیات این مطالعه خواهیم پرداخت.
روش انجام مطالعه
شرکت کنندگان در این مطالعه خانمهای باردار و همسرانشان بودند. این افراد به طور تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز برای مطالعه با استفاده از پرسشنامههای مختلف جمع آوری شد. 96 زوج در این مطالعه شرکت داشتند. این افراد به دو گروه تقسیم بندی شدند. از این بین، 32 نفر به صورت حضوری آموزش دیدند و 32 نفر از فیلمهای آموزشی استفاده کردند. همچنین 32 نفر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.
نتایج مطالعه
نتایج این مطالعه به دو قسمت تقسیم بندی شد. دسته اول میزان فعالیتهای جنسی قبل از آموزش و دسته دوم این میزان بعد از انجام آموزش بود.
این مطالعه نشان داد که میزان نمره فعالیتهای جنسی در گروه حضوری قبل از آموزش تقریبا برابر 46 بود. همین نمره در افرادی که به صورت غیر حضوری آموزش دیده بودند و در گروه کنترل قرار داشتند به ترتیب برابر 47 و 43 بود.
این نمره بعد از آموزش حضوری به عدد تقریبی 60 رسید. همچنین بعد از آموزش غیر حضوری و در گروه کنترل این نمره به ترتیب برابر 57 و 43 بود. این مطالعه نشان داد که اختلالات جنسی تا میزان خوبی بعد از کلاسهای آموزش حضوری درمان شدند. ولی فیلمهای آموزشی نتوانستند این اختلال را در حد مناسبی درمان کنند. با این حال پیشرفت خوبی داشتند.
این مطالعه همچنین نشان داد که گروه کنترل که تحت آموزش قرار نگرفته بودند، دچار پسرفت در زمینه اختلالات جنسی شدند.
Comparing the effect of face-to-face education and using educational films on couples’ sexual dysfunction during pregnancy
ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید