مجله سلامت دکترنکست

پانکراتیت مزمن بعد از وقوع ۳ نوبت پانکراتیت حاد

فهرست مطالب

پانکراتیت چیست؟

در این مقاله به بررسی احتمال بروز پانکراتیت مزمن بعد از وقوع 3 نوبت پانکراتیت حاد پرداخته شده است. همانطور که می‌دانید، پانکراس (لوزالمعده) عضوی از بدن است که وظیفه تولید برخی از آنزیم‌های گوارشی و همچنین تعدادی از هورمون‌های بدن (انسولین و گلوکاگون) را بر عهده دارد. التهاب پانکراس که به آن پانکراتیت گفته می‌شود ممکن است به طور حاد و یا مزمن اتفاق بیافتد. نوع حاد این بیماری معمولا بسیار پر علامت بوده و با درد شدید همراهی دارد. باید توجه داشت که ابتلا به پانکراتیت یکی از اورژانس‌های مهم پزشکی است.

التهاب پانکراس ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. از این دلایل می‌توان به استفاده از الکل و یا داروهای مختلف اشاره کرد. التهاب حاد پانکراس می‌تواند باعث اختلال در تولید آنزیم‌ها و هورمون‌های ذکر شده شود. از طرف دیگر پانکراتیت مزمن نوعی بیماری شدید محسوب می‌شود. این بیماری به میزان قابل توجهی کیفیت زندگی و همچنین طول عمر را کاهش می‌دهد.

قابل ذکر است برای این بیماری درمان خاصی کشف نشده است. بیمارانی که به این اختلال مزمن مبتلا هستند معمولا از علائمی از قبیل درد شدید رنج می‌برند. معمولا زمانی امکان تشخیص این اختلال مزمن وجود دارد که در حدود 90% از پارانشیم پانکراس از بین رفته باشد و  این حالت معمولا در مراحل نهایی بیماری اتفاق می‌افتد. همچنین باید توجه داشت که درصد قابل توجهی از بیماران این دسته در نتیجه مصرف مزمن الکل به این اختلال دچار شده‌اند. همین مسئله باعث می‌شود که این افراد تحمل روش‌های درمانی موجود را نداشته باشند. تعداد مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، به اندازه کافی نباشند.

پانکراتیت مزمن ناشی از پانکراتیت حاد

مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد، به بررسی احتمال بروز این اختلال بعد از چندین نوبت درگیری حاد پانکراس پرداخت. در این قسمت به طور خلاصه به این بررسی خواهیم پرداخت. در این مطالعه 1315 بیمار مبتلا به پانکراتیت حاد و 318 بیمار مبتلا به نوع مزمن این بیماری شرکت داشتند. بیمارانی که در دسته حاد این بیماری حضور داشتند به دو دسته پانکراتیت حاد و پانکراتیت حاد راجعه تقسیم‌بندی شدند. احتمال بروز پانکراتیت مزمن در افرادی با یک نوبت ابتلا به پانکراتیت حاد برابر 0 درصد بود. از طرف دیگر ابتلا به دو نوبت، سه نوبت، چهار نوبت و پنج نوبت از این بیماری به ترتیب با 1%، 16%، 50% و 60% احتمال ابتلا به نوع مزمن این بیماری همراهی داشت.

این مطالعه نشان داد که ابتلا به 3 نوبت و یا بیشتر پانکراتیت حاد، یک عامل خطر برای ابتلا به نوع مزمن این بیماری می‌باشد. نتایج حاصل از آزمایشات و تصویربرداری‌های انجام شده در این زمینه نشان داد که بیماران با 3 نوبت عود پانکراتیت حاد، تفاوت قابل توجهی با بیمارانی که یک نوبت دچار این بیماری شده و یا بیمارانی که به نوع مزمن این بیماری مبتلا شده‌اند، ندارند. همچنین این مطالعه نشان داد که 98% از بیماران مبتلا به نوع مزمن این بیماری حداقل 1 بار به بیماری پانکراتیت حاد مبتلا شده‌اند.

در نهایت نویسندگان این مطالعه نشان دادند که بروز 3 نوبت و یا بیشتر از پانکراتیت حاد، بدون ایجاد تغییرات مورفولوژیک بافتی، می‌تواند با بروز زودهنگام پانکراتیت مزمن همراهی قابل‌توجهی داشته باشد.

Evidence for diagnosis of early chronic pancreatitis after three episodes of acute pancreatitis: a cross-sectional multicentre international study with experimental animal model

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *