مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره داروی مبندازول و موارد مصرف آن

قرص مبندازول

فهرست مطالب

قرص مبندازول «Mebendazole» یک داروی ضد انگلی است که عفونت‌های ناشی از کرم‌هایی مانند کرم نخی (کرمک‌ها) یا سایر انگل‌ها را درمان می‌کند. این کرم‌ها در روده‌ها و راست روده افراد آلوده زندگی می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. البته این قرص برای عفونت‌های سایر انگل‌ها هم کاربرد دارد. اگر قصد دارید با این دارو بیشتر آشنا شوید، این مطلب از مجله سلامت دکترنکست را از دست ندهید؛ در ادامه هر آنچه که باید در مورد این قرص بدانید، آورده شده است.

قرص مبندازول چیست؟

قرص مبندازول یک داروی ضد انگل است که برای درمان عفونت‌های ناشی از کرم استفاده می‌شود. این دارو عمدتا برای عفونت‌های روده مانند کرم‌های نخی (که گاهی اوقات آن را به‌عنوان کرمک می‌شناسند) و سایر عفونت‌های کرمی کمتر رایج مانند کرم شلاقی، کرم گرد و کرم قلاب‌دار کاربرد دارد. البته قرص انگلی مبندازول ممکن است برای موارد دیگری هم استفاده شود؛ برای مثال مطالعاتی نشان داده است که این دارو برای بیماری کولیت روده نیز می‌تواند موثر باشد.

مکانیسم اثر قرص مبندازول بدین صورت است که با اثر بر سیستم تولید انرژی کرم، مانع از جذب قند (گلوکز) توسط آن می‌شود؛ به‌طوری‌که کرم انرژی لازم را دریافت نکرده و می‌میرد. اکثر بزرگسالان و کودکان از سن 2 سالگی می‌توانند مبندازول مصرف کنند. دستور قرص مبندازول برای کودکان کمی متفاوت است. کودکان بین سنین 6 ماه تا 2 سال در صورت تجویز پزشک می‌توانند دارو را مصرف کنند. در صورتی‌که شرایط زیر را دارید این دارو برای شما مناسب نیست:

  •     اگر یک واکنش غیر معمول یا آلرژیک به مبندازول دارید.
  •     اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید.
  •     اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید.

قرص مبندازول بدون نسخه است؛ پس برای خرید قرص مبندازول به داروخانه مراجعه کنید و آن را برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال تهیه کنید. این دارو برای کودکان 6 ماهه تا 2 ساله بدون نسخه نیست و برای تهیه آن باید نسخه پزشک داشته باشید.

 

زمان مصرف قرص مبندازول

 

نحوه مصرف قرص مبندازول

زمان مصرف قرص مبندازول بستگی به نوع کرمی دارد که به آن مبتلا شده‌اید. بنابراین بسیار مهم است که قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید تا تشخیص لازم را برای شما بدهد. این دارو را باید به صورت خوراکی مصرف کنید؛ البته قبل‌از قورت دادن آن را کاملا بجوید یا له کنید. پس قرص مبندازول جویدنی است و نباید آن را به‌صورت کامل قورت دهید. همچنین می‌توانید قرص را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر معده درد دارید، مبندازول را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. در صورتی‌که زمان دوز بعدی رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کنید؛ چرا که مصرف دوز اضافی می‌تواند عوارض داشته باشد. اگر دارو را بیش‌از حد مصرف کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید. مبندازول بیشتر به‌صورت دوز 100 میلی‌گرم عرضه می‌شود. نحوه مصرف قرص مبندازول 100 برای کرمک به صورت مصرف یک قرص ۱۰۰ میلی گرم در روز اول و سپس یک قرص دیگر در دو هفته بعد از آن است.

عوارض قرص مبندازول

مبندازول می‌تواند عوارض مختلفی ایجاد کند. برخی از عوارض قرص مبندازول در بزرگسالان خطرناک هستند و باید در اسرع‌وقت با پزشک عمومی آنلاین مشورت کنید. عوارض جانبی که باید در سریع‌ترین زمان به پزشک یا متخصص گزارش دهید، شامل موارد زیر هستند:

  •     واکنش‌های آلرژیک (بثورات پوستی، خارش یا کهیر، ورم صورت، لب‌ها یا زبان)؛
  •     عفونت (تب، لرز، سرفه، گلودرد، درد یا مشکل در دفع ادرار)؛
  •     قرمزی، تاول و شل شدن پوست.

اما در کنار عوارض اشاره‌شده در بالا، احتمال به‌وجود آمدن برخی عوارض دیگر هم وجود دارد که نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. البته در صورت ادامه داشتن یا آزاردهنده بودن آن‌ها باید مشکل را به پزشک گزارش دهید. برخی اثرات قرص مبندازول که خطر کمتری دارند، شامل موارد زیر است:

  •   اسهال کودکان و بزرگسالان
  •     کم شدن یا از دست دادن اشتها
  •     حالت تهوع
  •     استفراغ
  •     نفخ
  •     دل درد

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این فهرست احتمالا همه اثرات جانبی را مشخص نمی‌کند. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

 

تداخل قرص مبندازول با سایر داروها

اطلاعات کافی در مورد تداخل قرص مبندازول با داروهای مکمل، داروهای گیاهی و مکمل‌ها وجود ندارد. اما برخی از داروها و مبندازول می‌توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید:

  •     مترونیدازول: دارویی که برای عفونت‌های باکتریایی مانند درمان ورم معده استفاده می‌شود.
  •     سایمتیدین: دارویی که برای رفلاکس معده استفاده می‌شود.

البته این فهرست ممکن است شامل تمام تداخلات دارویی نباشد. شما به‌عنوان بیمار، باید فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌های غذایی که استفاده می‌کنید را به پزشک ارائه دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، آن‌ها را نیز حتما با پزشک خود مطرح کنید.

 

عوارض قرص مبندازول

 

جمع بندی

مبندازول قرص ضد انگلهای قوی برای بزرگسالان است. این دارو برای عفونت ناشی از انواع کرم‌ها مانند کرم‌های نخی، شلاقی، گرد و قلاب‌دار استفاده می‌شود. روش مصرف قرص مبندازول 100 جویدنی است؛ یعنی باید ابتدا آن را جوید یا له کرد و سپس قورت داد. البته مصرف این قرص می‌تواند عوارض رایج و حتی جدی به‌همراه داشته باشد. عوارضی مانند اسهال، استفراغ، دل درد و … جای نگرانی نیستند؛ اما به‌وجود آمدن عفونت و واکنش‌های آلرژیک می‌تواند خطرناک باشد و باید با پزشک مطرح شود. همچنین قبل از مصرف مبندازول تداخل آن با سایر داروها مانند مترونیدازول و سایمتیدین باید در نظر گرفته باشد.

منابع:

mayoclinic، nhs، clevelandclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *