مجله سلامت دکترنکست

آنچه باید پیش از مصرف ملوکسیکام بدانیم

ملوکسیکام

فهرست مطالب

ملوکسیکام دارویی است که با توقف یا کاهش تولید ماده‌ای در بدن که باعث درد، التهاب و تب می‌شود، با بیماری مقابله می‌کند. بسیاری برای تسکین کمردرد یا دردهای بدنی دیگر، تصور می‌کنند باید از داروی ملوکسیکام استفاده کنند؛ اما استفاده خودسر از این دارو خطرناک است. ملوکسیکام برای تسکین درد، تورم، حساسیت ناشی از استئوآرتریت (آرتریت ناشی از شکسته‌شدن پوشش مفاصل) و آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از تورم پوشش مفاصل) استفاده می‌شود. این دارو به‌صورت قرص، کپسول یا آمپول ملوکسیکام عرضه می‌شود و برای مصرف آن، حتما باید تحت نظر پزشک خود باشید. در این مقاله، ما تلاش کردیم از عوارض این دارو و همچنین تداخلات دارویی آن، شما را آگاه کنیم.

ملوکسیکام چیست؟

ملوکسیکام یک داروی ضد التهابی است. این دارو با کاهش عواملی که باعث درد، تب و التهاب در بدن می‌شوند، عمل می‌کند. ملوکسیکام برای تسکین درد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از آرتریت روماتوئید نوجوانان و در کودکان بالاتر از 2 سال نیز با تجویز پزشک استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت قرص ملوکسیکام ۷/۵ و ملوکسیکام ۱۵ میلی گرم، کپسول مایع برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود. ممکن است برای‌تان سوال باشد که حالا که ملوکسیکام ضد درد است، آیا می‌توانم برای درد شانه چپ خود یا سایر دردهای بدنی، آن را مصرف کنم؟ به هیچ وجه نمی‌توانید خودسرانه این دارو را مصرف کنید! ملوکسیکام را باید حتما با دستور پزشک مصرف کرد. در صورت مصرف خودسرانه این دارو، عواقب جدی برای بیمار ایجاد می‌شود.

 

Meloxicam

 

عوارض ملوکسیکام

هر دارو، عوارض و معایب خاص خود را دارد. هر پزشکی با بررسی شرایط جسمی بیمار و با درنظر‌گرفتن تمام مزایا و معایب دارو، ملوکسیکام را برای بیمار تجویز می‌کند. یکی از فواید قرص ملوکسیکام اگرچه کاهش درد و علائم بیماری است؛ اما این دارو می‌تواند عوارض زیادی هم داشته باشد. آگاهی از عوارض داروها، باعث می‌شود که از مصرف خودسرانه دارو توسط بیمار جلوگیری شود. توجه داشته باشید که لزوما قرار نیست تمام عوارض این دارو در بدن شما ظهور کنند. هر فرد می‌تواند یک یا چند علائم از عوارض داروی ملوکسیکام را در خود مشاهده کند.

اگرچه در حین مصرف این دارو، خطر حمله قلبی یا سکته کمتر وجود دارد؛ اما این به معنای آن نیست که احتمال وجود سکته یا حمله قلبی صفر است. این خطر ممکن است در هر زمانی از مصرف دارو، بیمار را تهدید کند. لازم است که برای مصرف ملوکسیکام در هر دوز و بازه زمانی، زیر نظر پزشک خود باشید. برخی افراد در مقایسه با دیگران، بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته در حین مصرف ملوکسیکام هستند. این افراد معمولا شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • افراد مسن؛
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی؛
  • افراد با سابقه خانوادگی بیماری قلبی؛
  • افراد با فشار خون بالا؛
  • افراد دیابتی؛
  • افرادی با رفتارهای پرخطر همچون سیگار‌کشیدن یا مصرف الکل.

از دیگر عوارض قرص ملوکسیکام، می‌توان به ناراحتی معده، تهوع، سرگیجه یا اسهال اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فورا پزشک خود را آگاه کنید. از آنجا که داروی ملوکسیکام می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، لازم است که فشار خون خود را مرتبا کنترل کنید. در صورت بالا بودن فشار خود حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. از دیگر عوارض مصرف این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف ملوکسیکام و سردرد شدید یا دائم؛
  • کبودی یا خون‌ریزی آسان؛
  • تغییرات روانی-خلقی؛
  • مشکلات مربوط به کلیه‌ها (تغییر در مقدار ادرار)؛
  • علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا، خستگی غیر عادی و افزایش وزن ناگهانی)؛
  • از‌دست‌دادن اشتها.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

 

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث بیماری‌های جدی و کشنده کبد شود؛ اما احتمال وقوع آن صفر نیست. در صورت داشتن علائم آسیب کبدی از جمله تهوع و استفراغی که متوقف نمی‌شود، ادرار تیره، درد معده و شکم و زردی چشم و پوست فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین واکنش آلرژیک به داروی ملوکسیکام نادر است؛ اما در صورت داشتن علائمی مانند تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش یا تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس، حتما با پزشک مشورت کنید. بهترین زمان مصرف ملوکسیکام را پزشک شما تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که در صورت بروز هر یک از این علائم، نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که این علائم صرفا به خاطر مصرف ملوکسیکام است. در این مورد نیز حتما باید با پزشک یا داروساز مشورت کرد.

تداخل دارویی ملوکسیکام

تداخلات دارویی می‌تواند نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد و برای بیمار، خطرات جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، لازم است که هم از مصرف خودسرانه ملوکسیکام پرهیز کنید و هم در صورت مصرف داروهای مختلف، پزشک خود را از این داروها مطلع کنید. ما در ادامه، تداخلات دارویی ملوکسیکام را برای شما توضیح می‌دهیم. ممکن است نام برخی از داروهای مصرفی شما در این مطلب نباشند؛ پس حتما نام داروهای نسخه‌دار و غیر نسخه‌ای و حتی داروهای گیاهی که مصرف می‌کنید را فهرست و پزشک خود را از آن‌ها باخبر کنید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک خود شروع نکنید یا تغییر ندهید. برخی از داروهایی که ممکن است با ملوکسیکام تداخل داشته باشند عبارتند از: 

  • برخی داروهای فشار خون بالا
  • لیتیوم؛
  • متوترکسات؛
  • قرص‌های مدر مثل فوروزماید؛
  • NSAIDها مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کتورولاک.

مصرف هم‌زمان ملوکسیکام با داروهایی که باعث خون‌ریزی می‌شوند، می‌تواند مقدار خون‌ریزی را در بیمار افزایش دهد. مثلا می‌توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل و داروهای ضدانعقاد مانند دابیگاتران، انوکساپارین، وارفارین و… اشاره کرد.

داروی جایگزین ملوکسیکام

بسیاری برای تسکین دردهای خود به‌ دنبال مصرف خودسرانه ملوکسیکام هستند. از طرفی هم بسیاری از افراد، راهکار موثر برای درمان زانو درد یا دردهای بدنی دیگر را در استفاده از این دارو یا داروهای جایگزین می‌دانند؛ اما این بینش اشتباه است. ممکن است پزشک شما پس از بررسی و آزمایش‌های بسیار، ترجیح دهد مثلا به‌جای ملوکسیکام، داروی دیگری را برای شما تجویز کند یا توصیه کند که همان ملوکسیکام را ادامه دهید. این مسئله چیزی نیست که شما بتوانید آن را تشخیص دهید. پس برای تسکین دردهای خود از مصرف خودسرانه ملوکسیکام و داروهای جایگزین آن اجتناب کنید. توجه داشته باشید که به هیچ‌ وجه، بدون اجازه پزشک خود از داروهای جایگزین استفاده نکنید؛ چرا‌که این مسئله، ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی برای شما شود. مصرف ملوکسیکام و داروهای جایگزین آن، حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد.

 

داروی ملوکسیکام

 

جمع بندی

ملوکسیکام دارویی است که پزشکان عموما برای کاهش درد، التهاب و بیماری‌های مفصلی آن را تجویز می‌کنند. با توجه به خاصیت ضد درد‌ این دارو، بسیاری از افراد از قرص ملوکسیکام برای کمر درد یا گردن درد استفاده می‌کنند. به‌ علت عوارض متعددی که ممکن است داروی ملوکسیکام داشته باشد و ما در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، لازم است مصرف این دارو حتما با تجویز پزشک باشد. همچنین با توجه به اینکه تداخلات دارویی می‌تواند اثر درمانی داروها را دچار مشکل کند، لازم است در صورت تجویز ملوکسیکام توسط پزشک، تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک خود و متخصص ارتوپدی آنلاین در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید خودسرانه داروهای جایگزین ملوکسیکام را مصرف کنید.

منابع

medscape، medlineplus، drugs

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *