مجله سلامت دکترنکست

علائم نادر هایپرگلیسمی چیست؟

علائم نادر هایپرگلیسمی

فهرست مطالب

علائم نادر هایپرگلیسمی چیست؟

هایپرگلیسمی (گلوکز بالای خون) معمولاً به تدریج در فرد ایجاد می‌شود و در مراحل اولیه، اغلب در حدی نیست که بتوانید علائم آن را مشاهده کنید. به همین دلیل هایپرگلیسمی در بسیاری از افراد سال‌‌ها تشخیص داده نمی‌شود.  علائم پرتکرار دیابت شامل گرسنگی و تشنگی بیش از حد، افزایش دفع یا تکرر ادرار، تاری دید و خستگی مفرط، دل‌درد، کاهش وزن و تغییرات در وضعیت دهان و مشکلات تنفسی می‌باشد. از علائم نادر هایپرگلیسمی که در همه افراد دیده نمی‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بی‌حسی

آسیب‌‌های عصبی در اندام‌ها (معروف به نوروپاتی محیطی) با گذشت زمان اتفاق می‌افتد و می‌تواند به صورت بی حسی، گزگز یا درد در دست‌ها و پاها ظاهر شود.

اختلال پوستی

داشتن پوست خشک و خارش‌دار، زخم‌ها و بریدگی‌هایی که دیر بهبود می‌یابند و «آکانتوز نیگریکانس» (تکه‌های ضخیم و مخملی موجود در چین و چروک مناطقی از بدن همانند گردن)، می‌تواند نشانه‌هایی از افزایش قند خون در بدن فرد باشد.

عفونت‌های مکرر در بانوان و اختلال نعوظ در آقایان

این علائم می‌تواند به ترتیب در بانوان و آقایان رخ داده و بدن آنان را تحت تأثیر قرار دهد.

کمای غیرقندی

کماي غير‌قندي یا «هايپرواسمولار هايپرگليسمي» عارضه‌ای بسيار جدی است که مي‌تواند در افراد مبتلا به ديابت نوع ۱ يا نوع ۲ اتفاق بيافتد و غالباً در کسانی که وابسته به انسولين نيستند (ديابت نوع ۲) رخ مي‌دهد.

کمای قندی با شاخص قند خون بسیار بالا که بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است، مشخص می‌شود و معمولا مجر ایجاد عفونت‌هایی چون ذات‌الریه، عفونت دستگاه ادراری یا عدم توانایی در کنترل موثر قند خون می‌گردد. در صورت عدم درمان، این عارضه می‌تواند منجر به کما حتی مرگ شود.

علائم و نشانه‌های کمای غیرقندی عبارتند از:

  • تشنگی شدید
  • گیجی
  • تب (معمولاً بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)
  • ضعف یا فلج یک طرفه‌ی بدن

برای پیشگیری از کمای غیرقندی داروهای مربوط به بیماری دیابت خود را طبق دستور مصرف کنید و هنگامی که قند خون شما دائما بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است، با پزشک خود تماس گرفته و در اسرع وقت به او مراجعه کنید.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان غدد داخلی و متابولیسم در دکترنکست

 

کتواسیدوز دیابتی

افزایش قند خون می‌تواند منجر به یک بیماری بسیار خطرناک دیگر شود که از آن به عنوان «كتواسیدوز دیابتی» یاد می‌شود (DKA). این اختلال معمولاً در افرادی كه دیابت نوع ۱ دارند رخ می‌دهد و اغلب منجر به تشخیص دیابت نوع ۱ می‌شود.

«DKA» هنگامی ایجاد می‌شود که سلول‌ها از انسولین موجود در بدن استفاده نکرده و در نتیجه میزان قند خون بیش از حد افزایش یافته و خون اسیدی می‌شود. در نتیجه به سلول‌های بدن آسیب رسیده و در صورت ادامه این روند ممکن است فرد به کما رفته و یا موجب مرگ او شود. «DKA» به درمان فوری پزشکی نیاز دارد و شرایط بیماران مبتلا به «DKA» باید توسط پزشک متخصص کنترل شده و به آن‌ها مایعات درون وریدی، الکترولیت و انسولین تزریق شود.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *