مجله سلامت دکترنکست

بهترین روش‌های حمایتی سرطان پستان

فهرست مطالب

مقدمه

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در سراسر جها می‌باشد. این سرطان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ ناشی از سرطان است. بیمارانی که با سرطان متاستاتیک پستان به کلینیک مراجعه می‌کنند و یا در حین درمان و یا پیگیری دچار متاستاز به قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند، نیازمند درمان مناسب هستند.

علاوم بر درمان‌های کموتراپی و رادیوتراپی تسکینی، بیماران نیازمند اقدامات حمایتی مختلف نیز هستند. سرطان متاستاتیک پستان مشابه سایر سرطان‌های متاستاتیک، از دو مرحله تشکیل می‌شود. گاهی اوقات بیماران در مرحله پایدار هستند و گاهی اوقات به دلیل بروز مرجله حاد، دچار علائم شدید و متعددی می‌شوند.

الگوی مراحل سرطان متاستایک پستان مشخص نیست و هرکدام از این مراحل ممکن است در هر زمانی ایجاد شوند. مرحله حاد شامل پیشرفت سریع علائم بیماری و حتی سایز ضایعات متاستاتیک می‌‌باشد. از طرف دیگر در مرحله پایدار بیماری، علائم بیمار کاهش یافته و شدت پیشرفت بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابران لازم است هر بیمار دقیقا مطابق شرایط منحصر به فرد خود تحت بررسی و درمان قرار بگیرد.

یک مطالعه که در سال 2021 منتشر شد به برسی این مراحل و نیاز به انجام اقدامات حمایتی در این بیماران پرداخت.

هدف از انجام مطالعه

هدف از انجام این مطالعه ارائه راهنمایی‌های مختلف و کاربردی برای متخصصین اونکولوژیست می‌باشد. اونکولوژیست باید از اهمیت و ضرورت اقدامات حمایتی مناسب در بیماران مبتلا به سرطان پستان اطلاع داشته باشد.

قابل ذکر است که پزشک برای ارائه بهترین درمان باید از وضعیت عملکردی بیمار خود به طور کامل مطلع باشد. وضعیت عملکردی بیمار فقط مربوط به شرایط فیزیکی وی نمی‌شود و پزشک باید از شرایط روحی و روانی، وضعیت تغذیه‌ای و توانایی انجام فعالیت روزانه بیمار خود، آگاهی کامل داشته باشد. برای ارائه بهترین روش حمایتی در این مطالعه یک لیست تهیه شده است.

اطلاعات موجود در این لیست بر اساس مطالعات انجام شده در سطح جهان (که تعداد آن‌ها محدود می‌باشد) و نظر و تجربه متخصصین ارائه شده است. اطلاعات موجود در این لیست بر اساس مرحله‌ای بیماری که بیمار در آن قرار دارد (مرحله حاد و یا پایدار) طبقه بندی شده است.

برای مثال در مرحله حاد بیماری متاستاتیک ریه پزشک باید علائم حیاتی و شرایط بالینی بیمار خود را به طور دقیق تحت نظر داشته باشد. در این مرحله برطرف کردن علائم بیمار نسبت به درمان سرطان ارجحیت پیدا می‌کند (بعد از اتمام این مرحله و برطرف شدن علائم، طبق نظر پزشک می‌توان درمان مناسب ضد سرطان را شروع کرد).

از طرف دیگر در مرحله پایدار بیماری، باید شرایط فیزیکی و روحی و روانی بیمار به بهترین شکل ممکن بهبود بخشیده شود تا کیفیت زندگی بیمار تا حد ممکن بهبود یابد. در انتهای این مطالعه، نویسندگان توصیه‌های لازم برای مطالعات هر چه بیشتر در این زمینه را ارائه داده‌اند.

می‌توانید متن کامل مقاله را از لینک زیر بخوانید:

Optimal Supportive Care for Patients With Metastatic Breast Cancer According to Their Disease Progression Phase

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *