مجله سلامت دکترنکست

ملانوم با ضخامت کم و بررسی میزان بقا در بیماران مبتلا

بررسی میزان بقا

فهرست مطالب

ملانوم با ضخامت کم

ملانوم نوعی سرطان پوست است که در نتیجه تغییرات در پیگمان‌های پوست ایجاد می‌شود. میزان بروز ملانوم بدخیم پوستی، هر روزه در سرتاسر جهان در حال افزایش است. میزان عمق و ضخامت این ضایعه سرطانی در بررسی میزان تهاجمی بودن آن و همچنین انتخاب روش درمان بسیار موثر است. باید توجه داشت که اغلب بیمارانی که ضایعات موضعی با ضخامت کم دارند، پروگنوز خوبی داشته و از میزان بقا خوبی برخوردار هستند. در این بیمارن میزان بقا ۱۰ ساله بین ۸۲ الی ۹۸% گزارش شده است. ولی باید توجه داشت که همچنان میزان مرگ‌ومیر بیماران در این دسته زیاد می‌باشد.

بررسی میزان بقا در بیماران مبتلا به ملانوم

عوامل مختلفی می‌توانند پیش‌بینی‌کننده عاقبت بد بیمار و همچنین کم بودن بقا وی باشند. از این عوامل می‌توان به ایجاد زخم بر روی ضایعه و جنس مذکر اشاره کرد. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. برای مثال مطالعه‌ای که اخیرا توسط انجمن ملانوم استرالیا منتشر شد نشان داد در بیمارانی که ضایعه‌ای با ضخامت بالاتر از ۰/۸ میلیمتر داشتند، میزان بقا به میزان قابل توجهی کاهش داشت.

در این مطالعه میزان بقا اختصاصی ۱۰ ساله و ۲۰ ساله این بیماری در ضایعات با ضخامت کم تر از ۰/۸% به ترتیب برابر ۹۳% و ۸۶% بود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در کشور سوئد انجام شد، به بررسی میزان بقا در بیماران مبتلا به ملانوم پرداخت. در این قسمت اهداف، روش انجام مطالعه و همچنین نتایج حاص از این مطالعه به طور مختصر توضیح داده خواهد شد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان اختصاصی بقا در بیماران مبتلا به ملانوم با ضخامت کم در کشور سوئد بود. اطلاعات مربوط به این مطالعه از بانک اطلاعات بیماران مبتلا به ملانوم کشور سوئیس استخراج شد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه بیمارانی بودند که در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ مورد تشخیص این بیماری قرار گرفتند. این بیماران تا انتهای سال ۲۰۱۷ تحت پیگیری قرار گرفتند.

نتایج حاصل از مطالعه بیماران مبتلا به ملانوم

این مطالعه که بر روی ۳۱۶۷۰ بیمار مبتلا به ملانوم با ضخامت کم انجام گرفته بود نشان داد که میزان بقا اختصاصی ۱۰ و ۲۰ ساله برای این بیماری به ترتیب برابر ۹۷% و ۹۵% بود. همچنین این مطالعه بیان کرد که هر چه ضخامت ضایعه از ۰/۷ میلی‌متر بیشتر شود، میزان بقا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. میزان بقا کلیه بیماران با ضخامت‌های متفاوت ضایعه در گذر زمان افزایش داشت. باید توجه داشت که بقا اختصاصی این بیماری در خانم‌ها به مراتب بهتر از آقایان است.

این مطالعه نشان داد که در کشور سوئد میزان بقا اختصاصی در بیمارانی که به ملانوم با ضخامت کم مبتلا هستند بسیار عالی است. همچنین نویسندگان این مطالعه بیان کردند که افزایش سایز ضایعه به بالای ۰/۷ میلی‌متر می‌تواند با کاهش قابل توجه بقا در این بیماران همراهی داشته باشد. بنابراین در بیمارانی که به ضایعه ملانومی با ضخامت کم مبتلا هستند و ضایعه آن‌ها ویژگی‌های با خطر بالا را ندارد، استفاده کردن از پروتکل‌های پیگیری شدیدتر، توصیه نمی‌شود.

PubMed-Survival in 31670 patients with thin melanomas: a Swedish population based study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *