مجله سلامت دکترنکست

بررسی روش‌های پیشگیری و درمان پانکراتیت

پانکراتیت

فهرست مطالب

پانکراتیت و یا التهاب پانکراس چیست؟

پانکراس عضوی در داخل شکم بوده که وظیفه آن تولید آنزیم‌های گوارش و همچنین برخی از هورمون‌های مورد نیاز بدن است. دلایل مختلفی می‌توانند باعث التهاب این عضو شوند. پانکراتیت به دو حالت حاد و مزمن تقسیم می‌شود. نوع حاد این بیماری به طور شایع در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد. این بیماری می‌تواند به دنبال عوامل مختلفی از جمله مصرف بالای الکل، عفونت و یا سنگ مجاری صفراوی مشترک ایجاد شود.

پانکراتیت و یا التهاب پانکراس یک بیماری اورژانسی است. در صورتی که این بیماری درمان نشود می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. از این عوارض می‌توان به آبسه، ایجاد التهاب مزمن و یا مرگ اشاره کرد. در صورت بروز عوارض بیماری، مدت زمان درمان آن افزایش می‌یابد. باید توجه داشت که در صورت عدم درمان مناسب عوارض بیماری و امکان مرگ و میر در این بیماران بسیار بالا می‌باشد.

پانکراتیت چگونه درمان می‌شود؟

برای تشخیص این بیماری ۳ روش وجود دارد که شامل معاینه بالینی (درد شکم)، افزایش قابل توجه آنزیم‌های پانکراسی و یافته‌های تصویربرداری می‌باشد. روش‌های اصلی درمان این بیماری در حال حاضر شامل مایع درمانی و کنترل درد است. بیمار از بدو مراجعه به محیط اورژانس باید ناشتا باید و از خوردن غذا پرهیز کند. امکان مصرف مجدد غذا با اجازه‌ی پزشک و بعد از بهبود درد و تهوع بیمار خواهد بود.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که درمان در این بیماران باید در طی ۷۲ ساعت اول شروع شود. برخی از پزشکان و محققان معتقد هستند که درمان این بیماری باید در اولین فرصت ممکن آغاز شود. البته باید توجه داشت که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. مطالعات مختلفی تا به امروز برای بررسی علت دقیق بروز این بیماری انجام شده است. بسیاری از این مطالعات بر روی حیوانات صورت گرفته است. علت این مسئله آن است که امکان بررسی پاتوفیزیولوژیک این بیماری در انسان‌ها وجود ندارد.

پاتوفیزیولوژی

تا به امروز سوالات متعددی در زمینه درمان پانکراتیت حاد بدون پاسخ باقی‌مانده است. از این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چرا تنها تعداد محدودی از بیماران مبتلا به سنگ صفرا و یا افراد الکلی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟
  2. چرا تنها تعدادی از بیماران مبتلا به پانکراتیت حاد، دچار عوارض بیشتر از قبیل نکروز بافتی می‌شوند؟
  3. به چه دلیل تا به امروز درمان مناسبی برای این بیماری پیدا نشده است؟

یک مطالعه که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد به بررسی این موارد پرداخت. این مطالعه، مقالات مربوطه را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات بسیار جامع و کاملی در زمینه پاتوفیزیولوژی این بیماری ارائه کرده است. همچنین قابل ذکر است که در این مطالعه کلیه عواملی که باعث جلوگیری از بروز این بیماری شده و همچنین عواملی که باعث بروز این بیماری در تعداد محدودی از انسان‌ها می‌شوند به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند. روش‌های محتلفی برای درمان این بیماری در قالب فرضیه گزارش شده است.

PubMed-Critical thresholds: key to unlocking the door to the prevention and specific treatments for acute pancreatitis

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *