مجله سلامت دکترنکست

واژینیسموس یا ترس از رابطه جنسی

واژینیسموس

فهرست مطالب

ترس از رابطه جنسی اگر درمان نشود، در دراز‌مدت باعث ازهم‌پاشیدن بنیان‌ خانواده می‌شود؛ اما واژینیسموس چیه که احتمال طلاق یا خیانت در زوجین را افزایش می‌دهد؟ سایت drnext در این‌ صفحه تمام اطلاعات مفید و ضروری را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر شما تصور می‌کنید به‌ این اختلال مبتلا هستید، بهتر است در این‌مطلب همراه ما باشید.

واژینیسموس چیست؟

بیماری واژینیسموس یک واکنش دفاعی بدن در برقراری رابطه جنسی، دخول یا ورود جسم فیزیکی مانند تامپون و…است. این بیماری این‌ گونه است که وقتی عمل دخول رخ می‌دهد، عضلات واژن به‌صورت غیرارادی سفت یا منقبض می‌شود و فرد به‌صورت خفیف یا زیاد درد می‌کشد و لحظات سختی را سپری می‌کند.

انواع واژینیسموس

ممکن است شما در حین خواندن این مطلب خجالت‌زده شوید و فکر کنید که تنها فردی هستید که با چنین مشکلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اول این‌که هنوز مشخص نیست شما 100% به واژینیسموس مبتلا هستید یا خیر. دوم این‌که شما تنها فرد مبتلا به ‌این بیماری نیستید؛ چراکه قبل از شما صد‌ها نفر به‌این بیماری مبتلا بوده‌اند و از طریق قرص برای واژینیسموس، تمرینات ورزشی و… که توسط پزشک بررسی و تجویز شده است، درمان شده‌اند.

انواع واژینیسموس

ممکن است شما به‌ این بیماری مبتلا نباشید و تصور کنید که به‌ این مشکل دچار هستید؛ به‌ همین‌ دلیل از برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود هراسان هستید. بهتر است به دانش پزشکان خارجی و داخلی اعتماد کنید، درخت زندگی خود را به‌خاطر این مشکل قطع نکنید و با انواع واژینیسموس آشنا شوید. براساس بررسی‌های پزشکان در سایت Heathline، این بیماری به دو قسمت تقسیم می‌شود.

1.     واژینیسموس اولیه یا مدام‌العمر

این مشکل در افرادی دیده می‌شود که تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند و در حین اولین رابطه عضلات واژن آن‌ها سفت شده است. ممکن است شما به دلیل خستگی، افسردگی، اضطراب و… تمایلی به رابطه جنسی در شب اول زندگی مشترک نداشته باشید و بعد از دخول واژینیسموس در بدن شما شکل بگیرد. پس باید بدانید که اگر در اولین رابطه با شریک زندگی عضلات واژن شما منقبض شد، به‌طور قطعی نمی‌توان گفت به‌ این بیماری مبتلا هستید و باید با پزشک مشورت کنید.

2.     واژینیسموس ثانویه یا اکتسابی

این مشکل در افرادی نمایان می‌شود که پیش‌ از آخرین دخول، یک یا چند بار رابطه جنسی بدون مشکل تجربه کرده‌اند. این مشکل در برخی از زنان پس‌ از یائسگی دیده می‌شود. طبق داده‌های موجود، واژینیسموس ثانویه در تمام بانوانی که یائسه شده‌اند نمایان نمی‌شود؛ بلکه در کسانی دیده می‌شود که سطح استروژن آن‌ها کاهش یافته است.

برخی از این مشکلات به دستور پزشک با دخول تمرینات واژینیسموس برطرف می‌شود؛ پس تنها کاری که لازم است انجام دهید، مراجعه به یک متخصص زنان است؛ چراکه ممکن است اختلال شما تنها با انجام حرکات ورزشی برطرف شود.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

علائم واژینیسموس

علائم واژینیسموس در همه بانوان یکسان نیست؛ چراکه برخی‌ از بانوان ممکن است در زمان معاینات پزشکی لگن، احساس ناراحتی کنند و برخی دیگر ممکن است چنین احساسی را تجربه نکنند. بعد از بررسی‌ها از لگنِ بیمارانی که از داشتن رابطه جنسی ترس دارند، عکس واژینیسموس منتشر شده است تا دیگر پزشکان هم متوجه شوند که چرا این بیماران به Vaginismus مبتلا شده‌اند و این بیماری چه علائمی دارد. طبق بررسی پزشکان و اطلاعات سایت WebMD، علائم این بیماری به شرح زیر است:

  •   قادر نیستید رابطه جنسی داشته باشید؛
  •   بعد از دخول درد دارید؛
  •   بعد از وارد‌کردن جسم خارجی مانند تامپون درد دارید؛
  •   از داشتن درد در رابطه جنسی می‌ترسید؛
  •   با وجود علاقه شدید به شریک زندگی، میل جنسی خود را از دست داده‌اید؛
  •   در هنگام معاینه لگن در مطب دکتر احساس درد می‌کنید.

درمان واژینیسموس

واژینیسموس درمان می‌شود؛ اما شما نباید سرخود به دنبال درمان باشید، بلکه باید به‌دنبال چکاپ سلامت جنسی باشید و از این‌که به‌ این بیماری مبتلا هستید، مطمئن شوید. سپس به‌ کمک یک پزشک که در حوزه زنان فعالیت می‌کند، درمان خود را آغاز کنید.

درمان واژینیسموس

نوع درمان این مشکل به وضعیت روحی و جسمی شما بستگی دارد. پزشک بعد از معاینات اولیه و بررسی چکاپ شما، راه درمان را شناسایی می‌کند؛ به‌طوری‌که مشکل برخی از بانوان با درمان واژینیسموس در خانه طبق برنامه تمرینی پزشک برطرف می‌شود.

جمع بندی

واژینیسموس و طلاق در یک‌ خط هستند و اگر به‌ دنبال درمان این‌ بیماری نباشید، ممکن است شریک زندگی شما، دلسرد شود. اگر نمی‌خواهید با همسرتان به مشکل بخورید و فکر می‌کنید به‌ این مشکل جنسی مبتلا هستید، بهتر است خجالت را کنار بگذارید و به دنبال درمان باشید.

برای درمان قطعی واژینیسموس شما باید اول مطمئن شوید به‌ این بیماری مبتلا هستید و سرخود کاری را انجام ندهید؛ برای این‌که یک‌ بار برای همیشه خیال خودتان را راحت کنید، می‌توانید از متخصص زنان سایت دکترنکست نوبت بگیرید.

منابع:

nhs

healthline

webmd

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *