مجله سلامت دکترنکست

بیماری‌ دریچه‌ای قلب و نتایج آخرین مطالعات

بیماری‌ دریچه‌ای قلب

فهرست مطالب

افزایش امید به زندگی و مدیریت بیماری‌ دریچه‌ای قلب در سالمندان

تشخیص و مدیریت بیماری‌ دریچه‌ای قلب در سالمندان با افزایش چشمگیر امید به زندگی که در نیمه دوم دهه ۲۰ آغاز شده است، تحت تاثیر قرار گرفته است. با افزایش سن متوسط جمعیت در سال‌های آتی، بیماری دژنراتیو دریچه‌ای احتمالاً به یک مشکل فزاینده تبدیل می‌شود. علاوه بر این، شیوع بیماری دریچه‌ای با افزایش سن در حال افزایش است. به طوری که بیش از یک نفر از هر هشت نفر در سن ۷۵ سال و بالاتر، به بیماری متوسط ​​یا شدید دریچه‌ای مبتلا هستند.

دیدگاه‌ها نسبت به جراحی تغییر کرده است

خوشبختانه، پیشرفت‌های عمده‌ای در روند جراحی در بیماری‌ دریچه‌ای قلب صورت گرفته است. این پیشرفت‌ها ناشی از توجه به درمان جراحی در بیماران مسن است که این امر در گذشته ممکن نبود. در بین بیمارانی که دوره جراحی و بعد از عمل را به خوبی سپری کرده‌اند، سطح عملکرد و کیفیت زندگی و در برخی مطالعات، مانند یک جمعیت عمومی از افراد با سن مشابه است. در نتیجه، این دیدگاه کلاسیک مبنی بر اینکه جراحی باید فقط برای افراد مسنی که در وضعیت عمومی عالی قرار دارند مطرح شود مورد بحث متخصصین است. زیرا میزان موفقیت جراحی در بیمارانی که کوموربیدیته‌های نه چندان جدی دارند، بالاتر است.

توسعه مداخلات غیرجراحی

علاوه بر این، توسعه مداخلات در بیماری دریچه‌ای از راه پوست، انتخاب‌های درمانی را برای سالمندان افزایش می‌دهد. در واقع، موفقیت کاشت دریچه آئورت از طریق کاتتر (TAVI) باعث میزان موفقیت بالاتر در مداخلات صورت گرفته برای بیماری دریچه میترال و تریکوسپید شده است. مطالعات از معیارهای سنی مختلفی برای شناسایی افراد مسن استفاده کرده‌اند. اگرچه هیچ داده جامعی مبتنی بر جمعیت در مورد شیوع بیماری دریچه‌ای وجود ندارد، چندین مطالعه اطلاعات مهمی در مورد شیوع «بیماری شدید دریچه‌ای قلب» براساس سن ارائه کرده‌اند. تنگی دریچه آئورت (AS)، نارسایی ارگانیک و ایسکمیک (عملکردی) دریچه میترال و نارسایی دریچه تریکوسپید شایع‌ترین اختلالات دریچه‌ای در سالمندان هستند.

نتایجی از آخرین مطالعات

تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت و نارسایی درچه میترال شایع‌ترین بیماری‌های دریچه‌ای قلب در میان افراد مسن هستند. میزان خطر مرتبط با تنگی دریچه آئورت (AS) کلسیفیه در بزرگسالان مسن مشابه تنگی دریچه آئورت ناشی از آترواسکلروز است. تشخیص تنگی دریچه آئورت در افراد مسن پیچیده‌تر است. این امر به دلیل شیوع بالای تنگی شدید دریچه آئورت با گرادیان پایین در این افراد است. در چنین مواردی، بررسی کمی کلسیفیکاسیون‌های دریچه آئورت توسط سی‌تی‌اسکن ممکن است مفید واقع شود.

بیماران مسن مبتلا به AS معمولاً وضعیت قبل از عمل ضعیف‌تر و مرگ و میر بیشتری به دنبال تعویض دریچه آئورت دارند. با این حال، کسانی که زنده می‌مانند و دوره بعد از عمل را به خوبی سپری می‌کنند اغلب بهبود قابل توجهی را در کیفیت زندگی نشان می‌دهند. در شرایطی که تعویض دریچه اندیکاسیون دارد، دریچه بیوپروتز به طور کلی به دریچه مکانیکی در بیماران مسن که امید به زندگی در آن‌ها نسبتا بالا است ارجح می‌باشد.

در بیماران مبتلا به تنگی آئورت علامت‌دار شدید که روش جراحی در آن‌ها ممکن نیست، جایگزینی دریچه آئورت از طریق کاتتر به عنوان گزینه اصلی مطرح است. همچنین این روش با نرخ کمتر عدم تطابق پروتز بیمار همراه است. شایع‌ترین علل نارسایی مزمن آئورت در افراد مسن گشاد شدن آئورت صعودی در اثر فشار خون بالا یا بیماری اولیه آئورت، اسکلروز دریچه آئورت کلسیفیه و ندرتا دریچه آئورت بایکوسپید است. نارسایی حاد آئورت اغلب در اثر دایسکشن آئورت یا اندوکاردیت ایجاد می‌شود.

نارسایی دریچه میترال

در افراد مسن، شایع‌ترین علل نارسایی قابل توجه دریچه میترال که برای درمان آن جراحی مطرح می‌شود، بیماری اولیه دریچه میترال و بیماری‌های ایسکمیک قلب است. جراحی برای نارسایی مزمن دریچه میترال ممکن است در بیماران جوان بدون علامت با یا بدون شواهد اولیه اختلال عملکرد بطن چپ توصیه شود. اما در بیماران بالای ۸۰ سال، اگرچه می‌توان جراحی زودهنگام را مورد بحث قرار داد، اغلب در صورت وجود علائم، انجام عمل جراحی ارجح است.

تنگی دریچه میترال

این اختلال در افراد مسن نسبتاً نادر بوده و علت اصلی آن اغلب تب روماتیسمی است. تنگی دریچه میترال کلسیفیه ناشی از برآمدگی حلقوی کلسیفیکاسیون نیز گاها مشهود است. برای بیماران مبتلا به تنگی علامت‌دار دریچه‌ای، در صورتی که مورفولوژی دریچه مطلوب باشد، بالون valvuloplasty از راه پوست روش انتخابی است. با این حال، این روش در بیماران مبتلا به انسداد میترال به دلیل کلسیفیکاسیون حلقوی میترال اندیکاسیون ندارد. کاشت دریچه میترال ترانس کاتتر از نظر کلسیم در حال بررسی است.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر قلب در بیماران مسن مبتلا به بیماری دریچه‌ای قلب شایع است. هنگامی که جراحی دریچه در بیماران مسن اندیکاسیون دارد، آنژیوگرافی عروق کرونر برای ارزیابی نیاز به جراحی همزمان بای پس عروق کرونر انجام می‌گیرد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *