مجله سلامت دکترنکست

آندوسکوپی بی‌سیم مبتنی بر Wi-Fi

فهرست مطالب

مقدمه

به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال 2019 (کووید-19) فاصله‌گذاری اجتماعی در اکثر نقاط دنیا اجباری شده است. با توجه به این محدودیت‌ها آمار مراجعه بیماران جهت آندوسکوپی به دلیل ترس از انتقال ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است. آندوسکوپی از جمله غربالگری‌های مهم جهت تشخیص زودهنگام بیماری‌های خطرناک مانند سرطان است و به تعویق انداختن آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند. آندوسکوپی بی‌سیم (Wireless) در معاینات، با از بین بردن تماس مستقیم به کاهش انتشار ویروس در کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند. هدف این مطالعه معرفی یک سیستم تشخیصی آندوسکوپی با استفاده از آندوسکوپ بی‌سیم است.

روش‌ها

سیستم آندوسکوپی بدون تماس مبتنی بر Wi-Fi و شامل یک آندوسکوپ یکبار مصرف و یک کنترل‌کننده است. اولاً، نیروی موثر اعمال شده توسط ابزار به وسیله یک سنسور نیروسنج در دیواره اوروفارنکس شبیه‌سازی‌شده، اندازه‌گیری شد. دوماً، تاخیر در نمایش ویدئو با مقایسه نرخ فریم و تاخیر بین زمان حرکت ابزار و نمایش تصویر آن در حالت اتصال مستقیم و اتصال Wi-Fi، ارزیابی شد. سوماً، این ابزار در یک مجرای لارنگوفارنژیال فانتوم استفاده شد.

نتایج

سیستم آندوسکوپی بی‌سیم که با گوشی هوشمند کنترل می‌شود می‌تواند موفق عمل کند. میانگین، حداکثر و حداقل نیروهای وارد شده به دیواره به ترتیب 30.2، 37 و 24 (gf) بود. تاخیر ناشی از اتصال بی‌سیم 0.72 ثانیه بود. با استفاده از فانتوم، یک کاربر بی‌تجربه حدود یک دقیقه طول کشید تا آندوسکوپ را از طریق اپلیکیشن به ناحیه مورد نظر هدایت کند.

نتیجه‌گیری

ساختار این دستگاه باعث ایجاد آسیب به دیواره لارنگوفارنژیال نمی‌شود. از طرفی تاخیر قابل توجهی در مخابره تصاویر که مانع استفاده از این دستگاه شود، وجود ندارد. آندوسکوپی بی‌سیم تماس بین بیماران و اپراتور دستگاه را به حداقل می‌رساند. با به حداقل رساندن تماس، این دستگاه می‌تواند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را در برابر عفونت‌های ویروسی مانند کووید-19 محافظت کند.

A Wi-Fi–Based Mask-Type Laryngoscope for Telediagnosis During the COVID-19 Pandemic: Instrument Validation Study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *