مجله سلامت دکترنکست

بلوغ دختران؛ مهم ترین و حساس ترین دوران رشد

بلوغ دختران

فهرست مطالب

بزرگ شدن برای کودکان به اندازه کافی استرس‌زا است. هنگامی که بلوغ پسران و دختران فرا می‌رسد، استرس و سردرگمی بیشتری در قالب تغییرات فیزیکی و احساسی غیرمنتظره (و شاید ناخواسته) ممکن است رخ دهد. اما بلوغ فرزندان به خصوص بلوغ در دختران، همواره برای والدین چالش‌برانگیز بوده است. سوالاتی ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند از قبیل اینکه، بلوغ دختر از چه سنی شروع میشود؟ علائم بلوغ در دختران چیست و بلوغ جنسی دختران چگونه تظاهر می‌یابد؟ علائم پایان بلوغ در دختر چیست و بلوغ دختر از چه سنی تمام میشود؟ از همه مهم‌تر اینکه روحیات یک دختر در دوران بلوغ و طرز برخورد با دختر در سن بلوغ چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات و پرسش‌های دیگر پیرامون بلوغ دختران، در ادامه به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

همه کودکان در دوران بلوغ دچار تغییرات عاطفی می‌شوند و برخی از آن‌ها بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این امر نتیجه استروژن و پروژسترونی است که در در بدن آن‌ها گردش پیدا می‌کند.

بلوغ چیست؟

بلوغ مرحله‌ای از زندگی است که به عنوان گذار از دوره کودکی به بزرگسالی شناخته می‌شود. بدن کودک به دلیل نوسانات هورمونی شروع به رشد و تغییر می‌کند. به عنوان بخشی از این فرایند، کودکان همچنین تغییرات فیزیکی لازم برای رسیدن به بلوغ جنسی و توانایی تولید مثل را پشت سر خواهند گذاشت. به طور معمول، سن بلوغ دختران بین ۸ تا ۱۳سالگی شروع می‌شود. البته سن بلوغ در دختران به نژاد نیز مرتبط است. برای مثال، دختران سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار زودتر از دختران سفیدپوست بالغ می‌شوند.

فشارهای اجتماعی و مدرسه، زمانی که با تغییرات هورمونی و بدن ترکیب می‌شوند، می‌توانند باعث شوند که کودک شما متفاوت رفتار کند. بدخلقی، طغیان‌های عاطفی و درگیری با والدین یا خواهر و برادر بسیار شایع است. شما باید هر گونه نگرانی رفتاری را با پزشک فرزند خود در میان بگذارید.

۵ مرحله بلوغ دختران

با وجودی که زمان بلوغ برای هر کودک متفاوت است، تغییرات فیزیکی همیشه به یک ترتیب اتفاق می‌افتد. در دختران، پنج مرحله بلوغ به این صورت است:

مرحله ی ۱

این مرحله قبل از بلوغ است و هیچ تغییری رخ نداده است.

مرحله ۲

بین سنین ۸ تا ۱۳ سالگی، دختران معمولاً موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • علائم رشد سينه در بلوغ در این مرحله آغاز می‌شود. سینه‌ها شروع به جوانه زدن می‌کند و هاله تیره اطراف نوک سینه (ناحیه رنگدانه دار اطراف نوک پستان) شروع به بزرگ شدن می‌کند.
  • مقدار کمی از موهای ناحیه تناسلی شروع به رشد می‌کند.
  • در این مرحله، آنها یک جهش قدی را تجربه می‌کنند.

 

بلوغ جنسی دختران

 

مرحله ۳

با عبور دختران از این مرحله ، معمولاً بین سنین ۹ تا ۱۴:

  • سینه‌ها همچنان به رشد و جوانه زدن ادامه می‌دهد.
  • موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل شروع به رشد بیشتری می‌کند. باید انتظار داشت که موهای ناحیه تناسلی درشت‌تر و تیره‌تر شود و وسعت بیشتری از پوست را بپوشاند.
  • سالانه بیش از ۷.۵ سانتی‌متر رشد را تجربه می‌کنند.
  • با افزایش چربی پوست، آکنه پوستی ممکن است دیده شود.

مرحله ۴

دختران معمولاً در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی از این مرحله عبور می‌کنند:

    • سینه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد و نوک سینه‌ها شروع به بیرون زدن می‌کند.
    • میزان موهای زائد بدن به حد بزرگسالان می‌رسد.
    • از نظر قد، ممکن است با سرعت حدود ۵ سانتی‌متر در سال به رشد خود ادامه دهند.
    • مشکلات پوستی مرتبط با آکنه می‌تواند تداوم یابد.
    • در این مرحله دچار قاعدگی می‌شوند. دختران کم‌وزن یا دچار اختلال در تغذیه ممکن است دیرتر شروع به قاعدگی کنند.
  • مرحله ۵

در ارتباط با افزایش قد بعد از بلوغ، رشد قدی معمولاً در این مرحله به پایان می‌رسد. بیشتر نوجوانان در سن ۱۶ سالگی به اوج قد خود می‌رسند.

سن پایان بلوغ

بلوغ دختران معمولاً بین دو تا پنج سال طول می‌کشد. اگرچه برخی از مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که زودتر بلوغ را شروع می‌کنند زمان بیشتری برای رسیدن به بلوغ اختصاص می‌دهند، اما تجربه هر کودک متفاوت است.

بلوغ تاخیری در دختران

اگر بلوغ کودک خیلی دیر شروع شود یا به نظر برسد که در مرحله بلوغ پیشرفتی ندارد، لازم است به پزشک کودک اطلاع دهید. با این حال، ممکن است کودکان مشکلات هورمونی یا غددی داشته باشند. اگر پزشک مشکوک به مشکل اساسی باشد، ممکن است کودک را برای آزمایش به متخصص ارجاع دهد. برخی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری کم کاری تیروئید ممکن است با تاخیر در بلوغ همراه باشد. پزشک متخصص کودکان در بررسی مشکلاتی از این دست از جمله مشکلات تیروئید و دیابت در کودکان تبحر دارد.

بلوغ زودرس در دختران

برخی از دختران بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند. علائم این اتفاق عبارتند از:

  •       بروز علائم بلوغ قبل از ۸ سالگی
  •       تغییراتی در بدن آن‌ها که خیلی سریع پیشرفت می‌کند
  •       تغییرات بدنی که نامرتب رخ می‌دهند، مانند شروع پریود قبل از رشد سینه‌ها

 

بلوغ زودرس در دختران

 

اگر این اتفاق افتاد، با پزشک فرزندتان صحبت کنید. یک آزمایش ساده می‌تواند به تعیین علت بلوغ زودرس کمک کند. علل شایع آن عبارتند از:

  •       غده هیپوفیز، که بلوغ را آغاز می‌کند، ممکن است زودتر از حالت طبیعی هورمون‌ها را “فعال” کرده باشد.
  •       ممکن است کودک از طریق چیزی مانند کرم استروژن در معرض این هورمون قرار گرفته باشد.
  •       کودک ممکن است یک تومور در غده فوق کلیوی یا جای دیگری از بدن داشته باشد.

اگر نگران این هستید که فرزندتان بلوغ را به طور غیر معمول تجربه کند، با پزشک او صحبت کنید. آن‌ها ممکن است صبر کنند و پیشرفت کودک را زیر نظر بگیرند یا او را برای آزمایش به پزشک دیگری ارجاع دهند. در صورت نیاز، متخصص غدد می‌تواند دارویی (مانند مسدودکننده‌های بلوغ) برای متوقف کردن و به تاخیر انداختن بلوغ دختر تا زمان مناسب تجویز کند.

طریقه برقراری ارتباط با یک دختر نوجوان

اگر والد هستید، ممکن است متوجه شوید که در دوران بلوغ به دنبال استقلال از شما هستند. این بسیار طبیعی است و شما می‌توانید آنها را تشویق کنید تا گام‌های امن و حمایت شده برای استقلال بردارند. اگر والد یا مراقب یک دختر نوجوان هستید، ممکن است متوجه شوید که صحبت کردن با او آسان نیست. با این حال، مهم است که قبل از اولین قاعدگی، دانش خود را در مورد اتفاقاتی که قرار است برای بدن او بیفتد به اشتراک بگذارید. زمانی را برای گفتگو در مورد اینکه پریود چیست و سیکل قاعدگی چگونه کار می‌کند، پیدا کنید. توضیح دهید که او چه تغییرات فیزیکی و عاطفی را در طول چرخه خود احساس می‌کند و چگونه می‌تواند بهترین آمادگی را داشته باشد. راه‌هایی که به دخترتان کمک می‌کند برای قاعدگی خود احساس آمادگی کند، شامل بحث در مورد نحوه استفاده و دور انداختن تامپون‌ها و پدها، و نحوه ردیابی چرخه او با استفاده از تقویم است تا بتواند بداند چه زمانی در انتظار قاعدگی بعدی باشد. اگر از انجام این گفتگو با دخترتان احساس راحتی نمی‌کنید، ممکن است بزرگسال مورد اعتماد دیگری وجود داشته باشد که با او راحت‌تر صحبت کند.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان زنان و زایمان و نازایی در دکترنکست

 

جمع بندی

بلوغ تغییرات جسمی و عاطفی است که طی گذار از کودکی به دوره نوجوانی رخ می‌دهد. بلوغ دختران طی سنین ۸ تا ۱۳ سالگی رخ می‌دهد و ۵ مرحله دارد. با وجودی که زمان شروع و پایان بلوغ در افراد مختلف متفاوت است، توالی این مراحل در اغلب افراد به یک شکل است. در کنار تغییرات فیزیکی، تغییرات عاطفی نیز در کودکان رخ خواهد داد و پشتیبانی از آن‌ها با دانش و درایت کافی در برقراری ارتباط موثر بسیار اهمیت دارد.

 

منبع:

clevelandclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *