مجله سلامت دکترنکست

از عوارض دیابت چه می‌دانیم؟

عوارض دیابت

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید این روزها افراد زیادی در جامعه درگیر بیماری دیابت هستند. این بیماری می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی افراد داشته باشد و آن را مختل کند. بدین دلیل، بهتر است با این بیماری، عوارض و عواقب آن بیشتر آشنا شده تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.

عوارض عمومی دیابت

از جمله عوارضی که بیماری دیابت دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در چشم‌

کم شدن مایعات در بدن از نتایج بیماری دیابت است و در نتیجه کم شدن آب در عدسی چشم و خشک شدن آن موجب تاری دید و کاهش بینایی می‌شود.

  • نفروپاتی

نوروپاتی محیطی و خودمختار (از دست دادن عصب در پا و سایر مناطق بدن مانند روده)

علاوه بر آن، افزایش قند خون به طور فزاینده می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی و شریانی شود.

عوارض دیابت در بارداری

افزایش قند خون در بارداری به جنین و مادر آسیب می‌رساند.

دیابت کنترل نشده در دوران بارداری می‌تواند خطرات زیر را در نوزادان به همراه داشته باشد:

  • سقط خود به خودی جنین
  • ناهنجاری‌های جنینی
  • پره اکلامپسی (فشار خون کنترل‌ نشده در مادر)
  • زوال جنین
  • ماکروزومی (نوزاد بزرگ، اصطلاح ماکروزومی جنین برای توصیف یک نوزاد متولد شده که بزرگ‌تر از حد متوسط است و وزن زیادی هنگام تولد دارد، استفاده می‌شود. نوزادی که به ماکروزومی جنین مبتلا شده است، بدون توجه به سن حاملگی مادر، هنگام تولد وزن بیش از ۴ کیلوگرم دارد)
  • افت قند خون در نوزادان در بدو تولد و «هایپربیلی‌روبین» (افزایش بیلی روبین یا همان یرقان شرایطی است که در آن پوست، اسکلرا (سفیدی چشم ها) و غشاهای مخاطی به رنگ زرد در می‌آیند. این رنگ زرد ناشی از سطح بالای بیلی روبین، رنگ دانه‌ای زرد و نارنجی است و صفرا مایعی است که توسط کبد ترشح می‌شود)

علاوه بر این، دیابت در دوران بارداری ممکن است خطر چاقی و دیابت نوع ۲ را در فرزندان بعدی افزایش دهد. دستورالعمل‌های به روز شده جهانی برای زنان مبتلا به دیابت بر اهمیت مشاوره قبل از بارداری تأکید دارند. مشاوره توصیه شده باید رساندن سطح گلوکز را تا زیر حد مجاز برای کاهش خطر ناهنجاری‌های مادرزادی، پره اکلامپسی، ماکروزومی و سایر عوارض در نظر داشته باشد.

عوارض دیابت در کودکان

افزایش قند خون در کودکان به ویژه در صورت عدم تشخیص به موقع و پیگیری درمان می‌تواند منجر به ایجاد دیابت نوع ۲ یا «کتواسیدوز» شود. کتواسیدوز دیابتی (DKA) یک بیماری جدی است که می‌تواند منجر به کمای دیابتی شده و حتی حیات فرد را تهدید نماید. این اختلال زمانی پیش می‌آید که ترکیباتی مانند کتون (بدن انسان اصولاً برای انجام فعالیت‌های زیستی به گلوکز نیاز دارد. هنگامی که گلوکز در سطح پایینی باشد یا اگر که گلوکز بالا داشته باشید و انسولین کافی برای کمک به سلول‌ها برای جذب گلوکز در دسترس نباشد، بدن شروع به تجزیه چربی‌ها برای تولید انرژی می‌کند. کتون خون در واقع فرآورده جانبی است که از تجزیه اسیدهای چرب پدید می‌آید) در بدن تولید می‌شوند. آن دسته از کودکان مبتلا به دیابت که به طور مستمر دارای سطح گلوکز بالا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض مزمن دیابت می‌باشند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید، قند خون شما بالا رفته است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و با آزمایش دهید. این امر توسط پزشک متخصص تأیید شده و سریعا تحت درمان قرار گیرد. اگر قند خون شما بالا رفته است، احتمال این وجود دارد که خود شما بتوانید آن را به حالت طبیعی برسانید. به پیاده روی بروید و ورزش‌های سبک انجام دهید، هر روز آب اضافی بنوشید و داروی‌های خود را طبق دستورالعملی که پزشک داده مصرف کنید. از طرفی دیگر، اگر چندین روز متوالی با افزایش قند خون روبرو هستید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است لازم باشد روند درمانی شما را اصلاح کند.

اگر دیابت ندارید

به هر یک از این علائم و نشانه ها توجه کنید، اگر دارای اضافه وزن یا چاقی هستید و یا سابقه خانوادگی در بیماری دیابت دارید باید با یک پزشک متخصص ملاقات کنید. اگر دیابت داشته باشید و هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، کنترل بیماری ساده‌تر خواهد بود.

برای والدین کودکانی که دیابت ندارند اما…

اگر متوجه شده‌اید که کودک شما بیشتر از حد معمول در حال نوشیدن، غذا خوردن و ادرار کردن است، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر وزن کودکان شما به طور ناگهانی تغییر کرده است. اگر علائم کودکان شما شدیدتر به نظر رسیده و شبیه «DKA» است، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *