مجله سلامت دکترنکست

درمان سندرم متابولیک

سندرم متابولیک

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های روزمره‌ای که هر فردی که درگیر بیماری دیابت شده است به آن می‌اندیشد، این است که چگونه می‌توان از پیشرفت روزافزون آن پیشگیری کرد؟

در حقیقت سوال اینجاست، آیا برای جلوگیری از پیشرفت چنین بیماری که حتی ممکن است در نهایت منجر به بیماری قلبی نیز شود، راه حلی وجود دارد؟ یا بهتر است بگوییم:

برای درمان سندرم متابولیک و به ویژه جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع ۲ و یا بیماری قلبی، چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم:

  • وزن خود را کاهش دهید!

کاهش ۵ درصدی وزن بدن شما با بهبود شاخصههای کلسترول، سطح گلوکز خون و مقاومت به انسولین در ارتباط است.

  • روزانه به طور مرتب ورزش کنید!
  • روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. (به عنوان مثال، پیاده‌روی سریع، رقص یا ایروبیک در آب).
  • همیشه یک رژیم غذایی سالم را برای خود در نظر داشته باشید!

رژیم مدیترانه‌ای و سرشار از میوه، سبزیجات، آجیل، غلات سبوس‌دار و روغن زیتون است. 7

  • در اولین فرصت کشیدن سیگار را ترک کنید!
  • برای کاهش فشار خون خود هر چه سریع‌تر فکری کنید!

با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو (در صورت نیاز و مشورت با پزشک معالج)، به این هدف خواهید رسید، هدف رسیدن به فشار خون کمتر از ۸۰/۱۳۰ است.

  • برای کاهش کلسترول خون خود برنامه‌ای ترتیب دهید!

با تغییر شیوه زندگی و مصرف کردن دارو (در صورت نیاز و مشورت با پزشک معالج)، هدف «کاهش کلسترول بد» (LDL) است که کمتر از ۸۰ الی ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد.

  • قند خون خود را هر چه بیشتر کنترل کنید!

این کار از طریق تغییر سبک زندگی و دارو صورت می‌پذیرد. (قطعاً فقط اگر دچار دیابت هستید یا احتمالاً اگر ممکن است به دیابت دچار شوید). در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان قند خون ناشی از «مقاومت به انسولین» وجود ندارد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) تأیید شده باشد. گفته می‌شود، تحقیقات نشان داده است که مصرف داروی متفورمین (دارویی که قند خون را کاهش می دهد) ممکن است از بروز بیماری دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟!

اگر شما هنوز برای معاینه و چک-آپ سالانه برای اطمینان از سلامتی خود به پزشک مراجعه نمی‌کنید یا علائم قند خون بالا دارید (به عنوان مثال تکرر ادرار، احساس تشنگی غیرعادی، تاری دید)، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بیشتر افراد با وجود قند خون بالا و مشکل مقاومت به انسولین، هیچ علائمی ندارند، به همین دلیل پیگیری غربالگری منظم و مکرر و صحبت با پزشک متخصص بسیار اهمیت دارد. پزشک می‌تواند با تجویز آزمایش خون، مانند آزمایش قند خون ناشتا یا آزمایش هموگلوبین (A1C) برای بررسی پیش-دیابت و دیابت به شما در پی‌ بردن به این که دارای دیابت هستید یا خیر کمک شایانی کند.

پزشک همچنین می‌تواند علاوه بر بررسی فشار خون و وزن، برای کنترل سطح کلسترول خون، یک صفحه لیپیدی (lipid panel) نیز سفارش دهد (صفحه چربی میزان مولکول‌های خاص چربی به نام لیپیدها را در خون اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان یک پنل آزمایش، مواد مختلفی از جمله چندین نوع کلسترول را اندازه‌گیری می‌کند).

بر اساس ارزیابی‌های پزشک و نتایج آزمایشگاهی، شما و پزشک با هم می‌توانید با برنامه‌ریزی برای سلامتی خود، در نهایت خطر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته را کاهش دهید. یک پیام مهم این است که: مقاومت به انسولین خطر ابتلا به سطح گلوکز و کلسترول غیر طبیعی خون را افزایش و در نتیجه خطر بیماری قلبی را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر یک یا چند علائم از سندرم متابولیک را دارید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.  با اندازه‌گیری‌های آسان و ساده و دادن آزمایش خون می‌توانید به آسانی قند خون و کلسترول خود را کنترل کنید.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *