مجله سلامت دکترنکست

داروی Tebentafusp در بیماران مبتلا به ملانوم چشمی

داروی Tebentafusp و ملانوم چشمی

فهرست مطالب

ملانوم چیست؟

همانند سایر قسمت‌های بدن، پوست نیز می‌تواند دچار سرطان شود. در واقع شایع‌ترین سرطان در سرتاسر دنیا مربوط به پوست است. سرطان‌های پوست به چندین دسته تقسیم می‌شوند. از این موارد می‌توان به سرطان سلول بازالوئید (BCC)، سرطان سلول‌های اسکواموس (SCC) و ملانوم اشاره کرد. ملانوم در مقایسه با دو سرطان دیگر شیوع کمتری دارد. اما میزان تهاجم آن به میزان قابل توجهی بیشتر است. این سرطان که به طور شایع در نواحی در معرض نور خورشید بروز پیدا می‌کند، می‌تواند هر قسمت دیگری از بدن را نیز درگیر کند. در این مطالعه به بررسی تاثیر استفاده از داروی tebentafusp در افزایش بقا کلی بیماران مبتلا به ملانوم چشمی می‌پردازیم.

ملانوم چشمی از نوع پوستی آن کاملا متفاوت است. از مناطق ناشایع بروز این بیماری می‌توان به چشم، کف پا و نواحی تناسلی اشاره کرد. ملانومی که در این نواحی بروز کند معمولا در مقایسه با ملانوم‌های موجود در سایر قسمت‌های بدن نتایج درمانی ضعیف‌تری دارد. ملانوم‌ به دنبال سرطانی‌شدن سلول‌های ملانومی ایجاد می‌شود. ممکن است ملانوم در سطوح مخاطی ایجاد شود. تشخیص این بیماری مشابه سایر سرطان‌ها با استفاده از نمونه‌برداری صورت می‌گیرد.

ملانوم چگونه درمان می‌شود؟

مانند سایر سرطان‌های پوست موجود در بدن، در صورتی که این بیماری در بدن پخش نشده باشد، می‌توان با استفاده از درمان موضعی بیمار را درمان کرد. به طور معمول از رادیوتراپی برای درمان این بیماری استفاده نمی‌شود. باید توجه داشت که داروهای معمول شیمی‌درمانی تاثیر مناسبی در درمان این بیماری ندارند. امروزه ایمونوتراپی و داروهای Targetدرمانی، روش‌های ارجح برای درمان ملانوم هستند. ولی باید توجه داشت که هر نوع از ملانوم به گونه‌ای منحصربه‌فرد درمان می‌شود. درمان هر نوع ملانوم باید با توجه به شرایط خاص آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

ملانوم چشمی چگونه درمان می‌شود؟

ملانوم چشمی نتایج درمانی مناسبی ندارد. در حالت متاستاتیک این بیماری به طور معمول بقا کلی بیماران در 1 سال در حدود 50 درصد می‌باشد. مطالعات مختلفی برای پیدا کردن درمان سیستمیک مناسب در این بیماری انجام شده است. متاسفانه تا به امروز رژیم درمانی خاصی برای درمان آن گزارش نشده است. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد به بررسی امکان استفاده از داروی Tebentafusp در درمان ملانوم چشمی متاستاتیک پرداخت. قسمت‌های مختلف این مطالعه به طور مختصر در زیر توضیح داده خواهد شد.

درمان بیماران مبتلا به ملانوم چشمی با داروی Tebentafusp

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی فاز 3 انجام شد. در این مطالعه بیماران مبتلا به ملانوم چشمی متاستاتیک که تا به حال دارویی دریافت نکرده بودند شرکت داشتند. باید توجه داشت که کلیه این بیماران از نظر HLA-A*02:01 مثبت بودند. بیماران به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته از بیماران تحت درمان ملانوم چشمی با داروی Tebentafusp قرار گرفته و دسته دیگر از داروهایی از قبیل pembrolizomab، ipilimumab و dacarbazin استفاده کردند.

در این مطالعه 378 بیمار شرکت داشتند. 252 نفر از شرکت‌کنندگان در گروه Tebentafusp و 162 نفر در گروه دیگر قرار داشتند. این مطالعه نشان داد که میزان بقا کلی 1 ساله در گروه Tebentafusp برابر 73% و در گروه دوم برابر 59% بود. PFS  (progression free survival) در گروه Tebentafusp به میزان قابل‌توجهی بالاتر از گروه دیگر بود. همچنین این مطالعه نشان داد که شایع‌ترین عارضه دارویی که در گروه Tebentafusp اتفاق افتاد، عوارض پوستی حساسیتی (خارش و کهیر) بود. هیچ گونه مرگ‌ومیری به دنبال عوارض دارویی گزارش نشد. قابل ذکر است که شدت و شیوع عوارض جانبی داروی Tebentafusp بعد از نوبت سوم و چهارم تزریق کاهش پیدا کرد.

PubMed-Overall Survival Benefit with Tebentafusp in Metastatic Uveal Melanoma

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *