مجله سلامت دکترنکست

مصرف تخم‌مرغ، محافظی در برابر بیماری‌‌های قلبی‌عروقی

مصرف تخم‌مرغ

فهرست مطالب

بیماری‌‌های قلبی‌عروقی و خطرات احتمالی

بیماری‌های قلبی‌عروقی (CVD) همیشه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی بوده است و علت اصلی مرگ‌و‌میر و ناتوانی در سراسر جهان است. بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD)، سکته مغزی ایسکمیک (IS) و خونریزی داخل مغزی (ICH) اکثر مرگ‌و‌میرهای ناشی از CVD را تشکیل می‌دهند. این مشکلات با تشدید پیری جمعیت بیشتر و جدی‌تر می‌شود.

در دهه‌های اخیر، با نگرانی در مورد بار افزاینده CVD، محققان نه تنها بر روی عوامل خطر قابل تعدیل از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، فعالیت بدنی و رژیم غذایی، بلکه بر مکانیسم بیولوژیکی داخلی نیز توجه بیشتری کرده‌اند. لیپیدهای پلاسما، به ویژه لیپوپروتئین کلسترول با چگالی کم (LDL) ممکن است در دیواره شریانی انباشته شده و به تدریج پلاک‌های آترواسکلروتیک را تشکیل دهند. این واقعه که می‌تواند شریان مربوطه را مسدود کنند، به طور کلی با خطرات IHD، IS و ICH مرتبط است.

<<برای مشاهده مقالات علمی بیشتر، به دکترنکست مراجعه کنید>>

تخم‌مرغ، یک منبع غنی غذایی

تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع کلسترول غذایی است و حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری و ترکیبات فعال زیستی مانند پروتئین با کیفیت، ویتامین‌های B و محلول در چربی، فسفولیپیدها و کولین است.

محدودیت مطالعات اخیر

متاسفانه مطالعات محدودی نقش سطوح کلسترول پلاسما را در ارتباط با مصرف تخم‌مرغ و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی ارزیابی کرده‌اند. از سوی دیگر، لیپوپروتئین‌ها را می‌توان بر اساس اندازه ذرات به زیر کلاس‌های بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم کرد که شامل مجموعه‌ای از ترکیبات شامل کلسترول، فسفولیپیدها، تری گلیسیریدها و آپولیپوپروتئین‌ها می‌شود. اندازه‌گیری این موارد با روش‌های مرسوم اندازه‌گیری کمی دشوار است. روش متابولومیک رزونانس مغناطیسی هسته‌ای (NMR) فرصت جدیدی را برای بررسی ارتباط مواجهه با موارد مختلف، ریسک بیماری‌ها و سطوح لیپوپروتئین و سایر نشانگرهای متابولیک در چشم‌اندازی دقیق‌تر فراهم می‌کند.

ارتباط مصرف تخم‌مرغ با نشانگرهای خطر بیماری قلبی‌عروقی

مطالعات کمی نقش سطوح کلسترول پلاسما را در ارتباط با مصرف تخم‌مرغ و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی به دنبال آن ارزیابی کرده‌اند. امروز به سراغ مطالعه‌ای رفتیم که به بررسی همزمان ارتباط مصرف تخم‌مرغ با نشانگرهای متابولیک پلاسما و ارتباط این نشانگرها با خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی پرداخته است.

روش مطالعه حاضر

در این مطالعه در مجموع ۴۷۷۸ شرکت‌کننده ۳۰ تا ۷۹ساله بر اساس انتخاب شدند. رزونانس مغناطیسی هسته‌ای هدفمند برای تعیین کمیت ۲۲۵ متابولیت در نمونه‌های پلاسما پایه استفاده شد. رگرسیون خطی برای ارزیابی ارتباط بین مصرف تخم‌مرغ توسط افراد و نشانگرهای متابولیک انجام شد و در ادامه ارتباط بین نشانگرهای متابولیک و خطر CVD مقایسه شد.

پلتفرم متابولومیک مبتنی بر NMR

مطالعه حاضر یک پلتفرم متابولومیک مبتنی بر NMR را برگزیده که لیپوپروتئین‌ها و زیربخش‌های آن‌ها را با چگالی و اندازه ذرات مختلف و همچنین سایر اسیدهای چرب و آمینواسیدها و متابولیت‌های مرتبط با اجسام کتونی را پوشش می‌دهد.

نتایج مطالعه چه بود؟

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مصرف تخم‌مرغ با موارد زیر در ارتباط مستقیم است:

  • آپولیپوپروتئین A1
  • استات
  • میانگین قطر ذرات HDL
  • پروفایل لیپیدی از جمله قطر ذرات لیپوپروتئین HDL بسیار بزرگ و بزرگ
  • کل چربی
  • کلسترول تام
  • استرهای کلسترول
  • کلسترول آزاد
  • فسفولیپیدها

ارتباط معکوس با مصرف تخم‌مرغ در استرهای کلسترول در VLDL کوچک و نسبت آپولیپوپروتئین B به آپولیپوپروتئین A1 مشاهده شد. علاوه بر این، بسیاری از این نشانگرهای متابولیک با خطر CVD ارتباط معکوس دارند. در کل، ۲۲۵ نشانگر متابولیک یک الگو مشابه را نشان دادند. طبق این الگو ارتباط آن‌ها با مصرف تخم‌مرغ و خطر ابتلا به CVD در جهت معکوس بود. بنابراین، نتایج این مطالعه بیان می‌کند که مصرف تخم‌مرغ در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی اثر محافظتی دارد.

برای مشاهده مقالات علمی بیشتر، به دکترنکست مراجعه کنید.

Pubmed – Association of egg consumption, metabolic markers, and risk of cardiovascular diseases: A nested case-control study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *