مجله سلامت دکترنکست

اثر آنالوگ FGF21 بر کاهش تری‌گلیسرید و کبد چرب

فهرست مطالب

معرفی LLF580 به عنوان یکی از آنالوگ‌های FGF21

LLF580 یک واردیانت از فاکتور رشد فیبروبلاست انسانی 21 (FGF21) می‌باشد که تحت مهندسی ژنتیک قرار گرفته است. LLF580 از طریق پیوند دی سولفیدی تثبیت شده و به ایمونوگلوبولین G انسانی (زیر کلاس IgG1) متصل می‌شود. پیوند دی سولفیدی به طور قابل توجهی ثبات ترمودینامیکی را افزایش می‌دهد. این پیوند منجر به کاهش ماندگاری پروتئولیتیک گروه FGF21 در مقایسه با سایر آنالوگ‌های FGF21 می‌شود. در نتیجه LLF580 نیمه عمر طولانی‌تری نسبت به FGF21 درون زاد و سایر آنالوگ‌های پروتئینی FGF21 دارد. به این ترتیب LLF580 حداکثر یک بار در ماه به صورت زیر جلدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش انجام مطالعه

هدف این مطالعه ارزیابی ایمنی و اثر بخشی بالقوه LLF580 در کاهش تری‌گلیسرید، کاهش وزن و کاهش چربی کبدی می‌باشد. یک کارآزمایی چند مرحله‌ای، دو سو کور و موازی در بزرگسالان چاق و مبتلا به هایپرتری‌گلیسریدمی خفیف به طور تصادفی (1: 1) انجام شد. به این منظور 300 میلی گرم LLFF80 یا دارونما به صورت زیر جلدی هر چهار هفته و برای سه دوره تجویز شد.

ارزیابی ایمنی و اثر بخشی  LLF580

از میان 64 شرکت کننده در این مطالعه تصادفی، 61 نفر (میانگین ± SD: سن 11 ± 45 سال ، 49% مرد، 80/15/5% قفقازی/آفریقایی-آمریکایی/سایر، BMI 8/3 ± 8/36 کیلوگرم بر متر مربع) در 7 سایت تحقیقاتی در ایالات متحده LLF580 (30=n) یا دارونما (31=n) دریافت کردند. LLF580 طی ۱۲ هفته منجر به کاهش تری‌گلیسیریدهای سرم به میزان 54%، کلسترول تام به میزان 7%، LDL- کلسترول به میزان 12٪ و افزایش HDL- کلسترول به میزان 36% در مقایسه با دارونما شد.

کاهش قابل توجه چربی کبد به میزان 52% نسبت به دارونما نیز در آزمایش های عملکرد کبدی از جمله آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز، ترکیب افزایش دهنده نمره فیبروز کبدی و نوع N ترمینال پروپپتید کلاژن نوع ۳ نشان داده شد. با درمان LLF580 در مقایسه با دارونما، سطح انسولین و C-پپتید و مقاومت به انسولین (سنجیده شده با متد HOMA-IR)، همگی کمتر و آدیپونکتین بیشتر شد؛ در حالی که گلوکز ناشتا و HbA1c بدون تغییر باقی ماندند. به طور کلی، LLF580 ایمن بود و به خوبی تحمل می‌شد، به استثنای برخی موارد که منجر به عوارض گوارشی خفیف تا متوسط می‌گردید.

نتایج اثربخشی و ایمنی LLF580

در بزرگسالان چاق با هایپرتری‌گلیسریدمی خفیف، LLF580 به طور کلی بی‌خطر بود. همچنین اثرات مفیدی بر لیپیدهای سرمی، چربی کبد و نشانگرهای زیستی آسیب کبدی داشت. با توجه به نتایج به دست آمده، LLF580 ممکن است در درمان بعضی از اختلالات‌ متابولیکی از جمله هایپرتری‌گلیسریدمی و بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر باشد. خواص فارماکوکینتیکی و فارماکودینامیکی LLF580، امکان تجویز ماهیانه دارو را فراهم می‌کنند. به این ترتیب فواصل تجویز طولانی‌تر از سایر آنالوگ‌های FGF21 در نظر گرفته می‌شود که پذیرش بالینی درمان تزریقی را بهبود می‌بخشد. همچنین LLF580 با بهبود چند عامل به طور همزمان (تری‌گلیسیریدها و لیپیدها، چربی کبدی، عملکرد کبدی و پتانسیل فیبروز و حساسیت به انسولین) می‌تواند باعث ارتقای وضعیت سندرم متابولیک با درگیری همزمان چندین سیستم شود. این موارد اهمیت مطالعه بیشتر در رابطه با ایمنی و اثربخشی طولانی مدت LLF580 را مشخص می‌کند.

لینک مقاله در زیر آورده شده است:

Pubmed-LLF580, an FGF21 Analog, Reduces Triglycerides and Hepatic Fat in obese adults with modest hypertriglyceridemia

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *