مجله سلامت دکترنکست

اختلال نعوظ در مبتلایان به آترواسکلروز عروق کرونر

اختلال نعوظ

فهرست مطالب

اختلال نعوظ چه ارتباطی با آترواسکلروز عروق کرونر دارد؟

یک مطالعه به ارزیابی ارتباط اختلال نعوظ (ED) با آترواسکلروز عروق کرونر پرداخته است. همچنین تاثیر رگ‌زایی و استفاده از دارو در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری زود‌هنگام (EOCAD) بر وضعیت ED در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع 296 بیمار مرد دارای EOCAD با میانگین سنی 39.9 و 354 مرد به عنوان کنترل با میانگین سنی 40.6 در این مطالعه شرکت کردند. بیماران و گروه کنترل دارای توزیع مشابهی از جهت سابقه فشار خون و دیابت بودند.

اما نسبت افرادی سیگار مصرف می‌کردند و افزایش چربی خون داشتند، به طور قابل توجهی در گروه EOCAD بالاتر بود. در حالی که سطوح HDL-C و ApoA1 در مقایسه با گروه کنترل کمتر بود. میزان گسترش آترواسکلروز عروق کرونری آن‌ها از طریق امتیازدهی Gensini ارزیابی شد. عملکرد اندوتلیال توسط دو شاخص وازوموتور شامل اندوتلین-1 و اکسید نیتریک توسط الایزا ارزیابی شد. بیماران مبتلا به EOCAD حداقل یک شریان کرونر اپی‌کاردی اصلی با تنگی بیش از 50% که توسط آنژیوگرافی کرونری (CAG) ارزیابی شده بود، داشتند. همچنین بیماران باید پرسشنامه‌ در خصوص سبک زندگی و اطلاعات دموگرافیک خود را پر می‌کردند.

معیارهای این مطالعه چه بود؟

ریسک فاکتورهای لازم در این مطالعه شامل سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI)، چاقی، سیگارکشیدن، نوشیدن الکل و فشارخون بالا بود. داده‌های لازم پس از پذیرش در بیمارستان مانند هموگلوبین، کراتینین سرم، نرخ فیلتراسیون گلومرولی، کلسترول تام و سایر موارد جمع‌آوری شد. قبل از آنژیوگرافی، سرم جمع‌‌آوری و نگهداری شد و با استفاده از کیت‌های لازم پارامترهای لازم مورد ارزیابی قرار گرفت. داروهای مصرفی بیمار از جمله بتابلاکر، آسپرین، کلوپیدوگرل، مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB) و سایر داروها در پرسشنامه ذکر شدند. آنالیز CAG توسط یک متخصص قلب که از وضعیت ED مطلع بود انجام شد و امتیازدهی لازم صورت گرفت. عملکرد نعوظ با استفاده از IIEF- 5 مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی‌ها در بازه زمانی 1 ساله مورد پیگیری قرار گرفتند. تمام داده‌های آماری با استفاده از R انجام شد.

احتیاط در مصرف بتا بلاکرها

نتایج نشان داد که اختلال نعوظ در بیماران دارای EOCAD شایع‌تر بود. همچنین درجات مختلف ED در بیماران EOCAD به نسبت گروه کنترل بیشتر بود و نمی‌توان ED را در مردان جوان دارای EOCAD با میل جنسی بالا نادیده گرفت. اختلال نعوظ در بیماران EOCAD همراه با شدت آترواسکلروز در ارتباط بود. اختلال ممکن است به هر دو دلیل ED و EOCAD باشد. به نظر می‌رسد که رگ‌زایی عروق کرونری برای بهبود ED مفید باشد، در صورتی که در افرادی که از بتابلاکر استفاده می‌کنند، ظاهر نشد. بتابلاکرها برای درمان آنتی‌آنژینال پس از رگ‌زایی مجدد باید با احتیاط بیشتری در افراد ED و EOCAD استفاده شود.

Pubmed- Sexual dysfunction and the impact of Beta-blockers in young males with coronary artery disease

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *