مجله سلامت دکترنکست

تاثیر مصرف گوشت قرمز بر بیماری‌های کاردیومتابولیک

بیماری‌های کاردیومتابولیک

فهرست مطالب

بیماری‌های کاردیومتابولیک و مصرف گوشت قرمز

دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی‌عروقی اکتسابی که اغلب در مجموع به عنوان بیماری‌های کاردیومتابولیک شناخته می‌شوند، شرایطی هستند که عوامل خطر رفتاری مشترک دارند. یک فرضیه رایج این است که مصرف گوشت قرمز و تحت فرآوری یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری‌های کاردیومتابولیک است. هنگامی که گوشت قرمز غیرفرآوری مستقل از گوشت‌های تحت فرآوری در متاآنالیز ارزیابی می‌شود، خطر ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش نمی‌دهد و بر عوامل خطر آن تأثیر منفی نمی‌گذارد. با این حال، ارتباط بین انواع گوشت قرمز و بیماری‌های قلبی‌عروقی بیشتر از ارتباط بین زیرگروه‌های گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم است. بررسی چگونگی تأثیر مصرف گوشت قرمز بر عوامل خطر مرتبط با دیابت 2 برای تکمیل تحقیقات فوق در مورد عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مورد نیاز است. این امر درک ما را از تأثیر مصرف گوشت قرمز بر همراهی بیماری‌های کاردیومتابولیک بیشتر خواهد کرد.

چرا مصرف ترکیبی «گوشت قرمز و فرآوری شده» ممکن است خطرات بیماری‌های کاردیومتابولیک را افزایش دهد؟

محتوای بالای سدیم و نیترات گوشت قرمز فرآوری شده احتمالاً ارتباط مثبت با خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را توضیح می‌دهد. به ویژه در دیابت نوع 2، افزایش فریتین سرم، محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته، trimethylamine N-oxide و روی و آهن هم مشتق از گوشت قرمز با مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک در انسان مرتبط است. ویژگی‌های بالقوه پیش‌التهابی گوشت قرمز که منجر به التهاب مزمن می‌شود، ممکن است یک عامل خطر برای بیماری‌های کاردیومتابولیک باشد.

هدف از این متاآنالیز ارزیابی اثرات مصرف مقادیر و انواع مختلف گوشت قرمز بر بیومارکرهای قند خون ناشتا (هدف اولیه) و التهابی (هدف ثانویه) در بزرگسالان است. این افراد بدون سابقه بیماری کادیومتابولیک هستند. نتایج حاصل از مطالعات مشاهده‌ای مصرف گوشت قرمز بیشتر را با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط می‌کند. بر این اساس ما فرض کردیم که مصرف گوشت قرمز بیشتر بر کنترل قند خون و التهاب تأثیر منفی می‌گذارد. این فاکتورها، بیومارکرهای بالینی مرتبط با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این متاآنالیز برای تکمیل متاآنالیزهای قبلی طراحی شد و اثرات مصرف گوشت قرمز را بر تغییرات چربی‌های خون، لیپوپروتئین‌ها و فشار خون ارزیابی کرد.

ویژگی افراد مورد بررسی در این مطالعه:

  1.  دوره‌های رژیم غذایی با میزان متفاوت گوشت قرمز
  2.  سن ≥19 سال
  3.  شامل مردان و زنانی که باردار یا شیرده نبودند
  4. بدون بیماری‌های کاردیومتابولیک

یک نتیجه غافلگیرکننده

مصرف گوشت قرمز (عمدتاً گوشت گاو و خوک فرآوری نشده) بر عوامل خطر بیماری‌های کاردیومتابولیک برای افرادی که این بیماری‌ها را ندارند اما در معرض خطر بیماری‌های قلب‌عروقی یا دیابت نوع 2 هستند تأثیر نمی‌گذارد. طبق مطالعات، مصرف یک الگوی غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و دستیابی به وزن کمتر بدن، فاکتورهای خطر بیماری کاردیومتابولیک را مستقل از میزان مصرف گوشت قرمز، بهبود می‌بخشد.

NCBI-Effects of Total Red Meat Intake on Glycemic Control and Inflammatory Biomarkers: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *