مجله سلامت دکترنکست

امکان پیشگیری از HIV با داروی اپرتود

پیشگیری از HIV

فهرست مطالب

Apretude همان کابوتگراویر (Cabotegravir) طولانی‌رهش است که به فرم سوسپانسیون تزریقی درآمده است. این دارو همانند Truvada و Descovy برای پیشگیری (PrEP) از HIV استفاده می‌شود. Apretude در افراد بزرگسال در معرض خطر که حداقل ۳۵ کیلوگرم وزن داشته باشند برای کاهش خطر ابتلا به عفونت HIV-1 که از طریق جنسی انتقال می‌یابد تجویز می‌شود. افراد باید قبل از مصرف این دارو حتما آزمایش منفی HIV-1 داشته باشند.

پزشکان باید قبل از تزریق این دارو اطلاعات کامل در خصوص زمان‌بندی تزریق این دارو، عوارض احتمالی و افزایش مقاومت به دارو را برای بیمار توضیح دهند. همچنین پزشک باید قبل از شروع مصرف Apretude کابوتگراویر خوراکی همراه سرب را مدتی تجویز کند تا میزان تحمل دارو را بررسی کند. هیچ داده‌ای از اثربخشی و ایمنی مصرف داروی بدون سرب خوراکی در دسترس نیست. Apretude را ابتدا باید به صورت دو تزریق با فاصله یک ماه و سپس هر دو ماه پس از آن تزریق کرد. بیماران می‌توانند درمان خود را با اپرتود شروع کنند یا به مدت 4 هفته از کابوتگراویر خوراکی استفاده کنند تا میزان تحمل دارو ارزیابی شود.

میزان اثربخشی و ایمنی این دارو در پیشگیری از HIV چگونه است؟

دو کارآزمایی بالینی وجود دارد که نشان می‌دهد Apretude خطر ابتلا به عفونت HIV را به طور موثرتری نسبت به قرص‌های روزانه Truvada  کاهش می‌دهد. این مطالعات تصادفی و double- blind بودند. اولین کارآزمایی بالینی شامل ۴۵۶۶ فرد از هر جنسیتی بود که با مردان رابطه جنسی داشتند. در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به HIV در افرادی که Apretude را مصرف می‌کردند ۶۹ درصد کمتر از کسانی است که ترووادا را مصرف می‌کنند.

در کارآزمایی بالینی دوم ۳۲۲۴ زن تراجنسیتی شرکت کردند که در نهایت متوجه شدند افرادی که Apretude را مصرف کرده‌اند، به نسبت افرادی که ترووادا مصرف کرده‌اند، ۹۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به HIV هستند. اما شرکت‌کنندگانی که Apretude را تزریق کردند، عوارض جانبی بیشتری از جمله سردرد، تب، خستگی، کمردرد، میالژی، بثورات پوستی و واکنش در محل تزریق را تجربه کردند.

عوارض، هشدارها و تداخلات

با توجه به اینکه این دارو برای پیشگیری از HIV تجویز می‌شود، هشدار برای استفاده نکردن این دارو این است که افراد باید آزمایش HIV منفی داشته باشند. افرادی که حین مصرف، به HIV مبتلا می‌شوند، باید رژیم کامل درمانی HIV را مصرف کنند. اقدامات لازم در خصوص واکنش‌های حساسیتی، سمیت کبدی و اختلالات افسردگی باید انجام شود. دریافت همزمان داروهای زیر ممکن است باعث کاهش قابل توجه کابوتگراویر در پلاسما شود:

  • داروهای ضدتشنج: کاربامازپین، اکس کاربازپین، فنوباربیتال، فنی توئین
  • آنتی مایکوباکتریال: ریفامپین و ریفاپنتین

آیا این دارو در دوران بارداری و شیردهی ایمن است؟

  • بارداری

اطلاعات کافی در مورد استفاده از این دارو در بارداری برای ارزیابی کافی خطر نقص مادرزادی و سقط جنین مرتبط با دارو وجود ندارد. در حالی که اطلاعات کافی در خصوص خطر نقص لوله عصبی (NTDs) با این دارو موجود نیست، اما NTD با داروی دولوتگراویر که از دیگر مهارکننده‌های اینتگراز است مشاهده شد. پزشکان باید این دارو را با توجه به خطر سود و زیان آن در افراد در سنین باروری تجویز کنند.

  • شیردهی

در خصوص شیردهی در انسان‌ها هنوز مشخص نیست که آیا این دارو در شیر مادر وجود دارد یا خیر. اما کابوتگراویر در شیر موش‌های شیرده وجود داشت. ممکن است این دارو به مدت 12 ماه یا بیشتر در شیر انسان باقی بماند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *