مجله سلامت دکترنکست

تاثیر استفاده از صفحه نمایش دیجیتالی بر خشکی چشم

DED

فهرست مطالب

خشکی چشم و ارتباط آن با صفحه‌های نمایش

بیماری خشکی چشم (DED) با ناپایداری لایه اشکی همراه بوده و می‌تواند منجر به آسیب سطح چشم شود. بیماران مبتلا ممکن است درد یا ناراحتی همراه با اختلال بینایی داشته باشند که کیفیت زندگیشان را مختل می‌کند. افزایش استفاده از صفحه نمایش دیجیتالی برای کار، برقراری ارتباط و تفریح به خصوص در دوران همه‌گیری ممکن است باعث این اختلال شود.

هر فردی که در معرض DED است می‌تواند با بررسی‌هایی مانند OSDI، DEQ-5 و یا ارزیابی استاندارد خشکی چشم (SPEED) غربالگری‌های لازم را انجام دهد. تشخیص به موقع و درست خشکی چشم در درمان و بهبود کیفیت زندگی بیمار موثر است. هدف از این درمان‌ها بازگردندان لایه اشکی و ارائه گزینه‌هایی برای جلوگیری از بازگشت خشکی است. برای خشکی چشمی که به علت استفاده از صفحه نمایش دیجیتال ایجاد شده است ترکیبی از درمان‌های مرتبط چشمی همراه با اصلاح سبک زندگی توصیه می‌شود. تمرینات چشمک زدن عمدی، وقفه مکرر و به طور کلی کاهش استفاده از دستگاه دیجیتال مفید هستند.

مطالعات مرتبط با خشکی چشم

در یک مطالعه با جمعیت 3549 نفر، شدت علائم خشکی چشم در کارمندانی که از صفحه نمایش دیجیتالی بیشتر از 4 ساعت در روز استفاده کردند بالاتر بود. در یک مقاله مشابه با 4454 نفر استفاده از صفحه نمایش دیجیتالی بیشتر از 8 ساعت و همچنین 4 ساعت در روز با هم مقایسه شد. نتایج نشان دادند افرادی که استفاده‌ی بیشتری از صفحه‌های نمایش داشتند، بیشتر در معرض DED قرار می‌گیرند و  علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

خشکی چشم در کودکان

در ادامه به برررسی‌ خشکی چشم در کودکان در سنین مدرسه که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، می‌پردازیم. در مجموع 288 دانش‌آموز در کره (بین سنین 10-12 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. خشکی چشم در دانش‌آموزانی که از صفحه‌های نمایش استفاده می‌کردند (71/4%) بیشتر اتفاق افتاد. همچنین افزایش استفاده از این صفحه‌ها با افزایش میزان بروز علائم در ارتباط بود. مدت زمان استفاده از کامپیوتر و تلویزیون، تفاوتی در خشکی چشم ایجاد نکرد.

این مشاهدات در یک مطالعه دیگر در کره با 916 دانش‌آموز در رده سنی 7 تا 12 سال ارزیابی شد. در این مطالعه نیز خشکی چشم تمامی دانش‌آموزانی که به مدت 4 هفته از گوشی‌های هوشمند استفاده نکرده بودند، بهبود یافت. بنابراین می‌توان گفت که اصلاح سبک زندگی در بهبود علائم استفاده‌کنندگان دستگاه دیجیتالی می‌تواند موثر باشد. در مجموع مطالعات مقطعی گسترده نشان داده‌اند که مدت زمان استفاده از صفحه نمایش دیجیتالی با افزایش شدت علائم خشکی چشم در بزرگسالان در ارتباط است. مدت استفاده از گوشی‌های هوشمند در کودکان مدرسه‌ای مبتلا به بیماری‌ خشکی چشم بیشتر از کودکان بدون اختلال چشمی می‌باشد.

Pubmed- The relation between Dry Eye Disease and digital screen eye

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *