مجله سلامت دکترنکست

سندرم Economy class؛ دشمن پنهان حین پرواز

سندرم economy class

فهرست مطالب

سندرم economy class چیست؟

همانطور که می‌دانید مسافرت کردن با هواپیما در سال‌های اخیر به شدت شایع شده است. از علل این موضوع می‌توان به سریع بودن، قیمت پایین و راحت بودن آن اشاره کرد. اما در کنار این فواید، عوارض جانبی از جمله سندرم economy class نیز ممکن است در پرواز با هواپیما رخ دهد و گاها سلامتی انسان را به خطر بیندازد. این سندرم در واقع شامل دو اختلال انعقادی آمبولی ریوی و ترومبوز ورید عمقی است. به طور تقریبی سالانه 1 میلیارد نفر توسط هواپیما مسافرت می‌کنند و در این بین 5% از آن‌ها به بیماری‌های زمینه ‌ای مزمنی مبتلا هستند. خطر بروز سندرم economy class در این افراد بیشتر است.

آمبولی ریوی

ترومبوآمبولی وریدی واژه‌ای است که 2 اختلال را در بر می‌گیرد. این دو اختلال آمبولی ریوی و ترومبوز ورید عمقی نام دارند. این موارد سالانه در حدود 2 الی 3 نفر در هر 1000 نفر را بیمار می‌کنند. ترومبوز ورید عمقی، نوعی بیماری عروقی است که به دنبال آن وریدهایی که در مناطق عمقی اندام‌ها قرار دارند، دچار لخته شده و جریان خونشان مختل می‌شود.

این اختلال سومین علت مرگ و میر در بین بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. ترومبوآمبولی وریدی معمولا به دلایل مختلفی از قبیل بی‌حرکتی، اختلال انعقادی و سرطان ایجاد می‌شود. سفر با هواپیما به ویژه سفرهایی که طولانی هستند، می‌توانند عاملی برای بروز این اختلال باشند. بسیاری از افرادی که در طی پرواز به این اختلال مبتلا می‌شوند، بدون علامت هستند. مطالعاتی که در انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد که سالانه 3000 مورد از این بیماری، علائم خود را در طی پرواز نشان می‌دهد.

ترومبوز ورید عمقی

آمبولی ریوی اختلالی است که به دنبال آن لخته در عروق ریه تشکیل می‌شود. این بیماری معمولا با درد قسه سینه و تنگی نفس ناگهانی همراه است. این بیماری می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد و بنابراین جزو اورژانس‌های پزشکی محسوب می‌شود. علل بروز این بیماری با علل ایجاد ترومبوز ورید عمقی مشابه هستند. مطالعات مختلفی در مورد امکان بروز این دسته از بیماری‌ها در افرادی که با هواپیما مسافرت می‌کنند وجود دارد. برای مثال یک مطالعه نشان داد که احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی در مسافرت‌های بین‌المللی که بیش از 48 ساعت به طول می‌انجامد می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. باید توجه داشت که به این نوع اختلال سندرم economy class گفته می‌شود. این اختلال ممکن است هم در مسافران و هم در خدمه پرواز اتفاق بیافتد.

علت بروز سندرم economy class چیست؟

سندرم economy class به عوامل متعددی بستگی دارد. از این عوامل می‌توان به مسائل مربوط خود فرد و همچنین کابین پرواز اشاره کرد. برای مثال بی‌حرکتی، هایپوکسی هایپوباریک و رطوبت کم هوا می‌تواند منجر به این اختلال شود. از طرف دیگر چاقی، مصرف قرص‌های ضد بارداری و همچنین سایر داروهای هورمونی نیز می‌توانند از علل فردی بروز این اختلالات در حین پرواز باشند. این مسائل همگی دست به دست هم داده و باعث بروز اختلال انعقادی در فرد می‌شود.

PubMed-The secret enemy during a flight: Economy class syndrome

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *