مجله سلامت دکترنکست

تاثیر موسیقی‌درمانی بر دمانس

موسیقی‌درمانی بر دمانس

فهرست مطالب

در کشورهای توسعه‌یافته با توجه به افزایش امید به زندگی، دمانس یک مشکل بزرگ سلامتی، اجتماعی و اقتصادی تلقی می‌شود. درمان دمانس در نتیجه افزایش نیاز به درمان و مراقبت از بیماران هزینه‌بر است. پروتوکل در حال حاضر درمان غیر دارویی را برای این بیماری توصیه می‌کند. این رویکرد برای مدیریت درد و استرس و کمک به زندگی با کیفیت بهتر به طور مستقل برنامه‌ریزی شده است. موسیقی احساساتی را ایجاد می‌کند که خاطرات را زنده می‌کند. به همین دلیل برخی محققین معتقدند موسیقی‌درمانی می‌تواند در درمان دمانس موثر باشد.

برای این مطالعه طرح شبه آزمایشی استفاده شد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه انجام شد. حدود 74 بیمار مبتلا به دمانس خفیف تا متوسط در این طرح تحقیقاتی شرکت کردند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. با توجه به موسیقی یونانی و تاثیر تاریخی، گروه آزمایش به سه زیرگروه تقسیم شدند: موسیقی کلاسیک، سنتی و محلی.

در این تحقیق از دو نوع پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه‌ها بر اساس مطالعه‌ای دیگر در ژاپن طراحی شده است. در این پرسشنامه سوالاتی مانند علاقه افراد به موسیقی، انواع آن و همچنین داشتن خاطره‌ای همراه موسیقی خاص پرسیده شده بود.

باید تاکید کرد که موسیقی‌درمانی نمی‌تواند جایگزین دارودرمانی شود. هدف از آن حمایت بیمار در طول درمان است. موسیقی در مراحل اولیه دمانس می‌تواند روحیه و عملکرد مغز فرد را تقویت کند. بیماران مبتلا به دمانس، موسیقی را دوست دارند و می‌تواند باعث ایجاد خاطرات در آن‌ها شود.

نتیجه‌گیری اثر موسیقی‌درمانی بر دمانس

تقریبا همه شرکت‌کنندگان (92/6%) در گروه آزمایش موسیقی را دوست داشتند و با سه نوع موسیقی آشنا بودند. همچنین بیشتر آن‌ها (89/5%) بدون توجه به اینکه آیا موسیقی را از قبل شنیده‌اند آن را دوست داشتند. قابل ذکر است در گروه‌های موسیقی سنتی و محلی، تقریبا همه ملودی را شاد می‌دانستند ولی حدود 12/7% افراد گروه کلاسیک آن را غمگین در نظر می‌گرفتند.

همچنین تفاوت قابل توجهی بین انواع گروه‌های موسیقی بود. هر سه نوع موسیقی به شرکت‌کنندگان در راستای به یاد آوردن خاطرات کمک کرد. موسیقی سنتی بیشترین تاثیر را داشت و سپس موسیقی محلی و کلاسیک تاثیرگذار بودند.

در نهایت موسیقی درمانی می‌تواند یک مداخله مناسب و کم‌هزینه برای درمان درمانس در کنار دارودرمانی باشد. موسیقی می‌تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد.

American Journal of Medicine and Public Health-Greek Patients with Dementia: The Effect of Music Therapy and Its Role in Cognitive Rehabilitation

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *