مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره قرص فوروزماید

فوروزماید

فهرست مطالب

پزشک به تازگی قرص فوروزماید برای شما تجویز کرده است و می‌خواهید بدانید که آیا این قرص عوارض دارد؟ تشنگی، خشکی دهان و سرگیجه از عوارض جانبی رایج مصرف فوروزماید است. وقتی بدن به‌صورت غیر ارادی مایع زیادی تولید می‌کند یا دچار بیماری فشار خون بالا شده‌اید، پزشک ممکن است دارویی به نام Furosemide برای شما تجویز کند. این دارو در دوزهای مختلفی تولید شده است و پزشک بعد از بررسی سن، وضعیت جسمی، داروهایی که مصرف می‌کنید و… دوز مناسب را برای شما تجویز می‌کند. ممکن است که این دارو برای شما که به دنبال کنترل فشار خون هستید، مناسب نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در این مطلب از سایت دکترنکست، همراه ما باشید.

اشکال دارویی و نام تجاری فورزماید

داروی فورزماید به‌صورت قرص، آمپول و شربت در دسترس است.

  • قرص ۴۰ میلی‌گرمی
  • شربت ۴۰ میلی‌گرم در ۵ میلی‌لیتر
  • آمپول

نام تجاری داروی فوروزماید لازیکس (Lasix) است.

مکانیسم اثر قرص فوروزماید

مکانیسم اثر این دارو، یک دیورتیک حلقه‌ای، شامل تأثیراتی بر کلیه‌ها و سیستم قلبی عروقی است. فوروزماید به طور کلی برای درمان وضعیت‌هایی مانند ورم (احتباس مایع) و فشار خون بالا استفاده می‌شود. در ادامه توضیحی از مکانیسم اثر آن آمده است:
۱. افزایش حجم ادرار: با مهار بازجذب سدیم، فوروزماید تأثیری بر اختلاف اسموزی طبیعی کلیه‌ها دارد و باعث کاهش بازجذب آب می‌شود. این اتفاق منجر به افزایش حجم ادرار یا دیورزی می‌شود. افزایش دفع ادرار به حذف مایع اضافی از بدن کمک می‌کند، ورم را کاهش داده و علائم مرتبط با وضعیت‌هایی مانند اختلالات قلبی یا بیماری کلیه را تسکین می‌دهد.
۲. اثرات گشادکننده عروق: این دارو عضلات صاف دیواره عروق را گشاد می‌کند و باعث گشودگی آنها می‌شود. این گشودگی مقاومت عروقی محیطی را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می‌شود.
۳. دفع کلسیم: این دارو همچنین باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شود. این تأثیر در شرایطی که بازجذب بیش از حد کلسیم وجود دارد، مانند هایپرکلسمی یا برخی اختلالات کلیه، مفید است.

کاربرد قرص فوروزماید

فوروزماید کاربرد زیادی برای کاهش فشار خون دارد. مصرف این دارو در کنترل میزان مایعات بدن تاثیرگذار است. این دارو به بدن و کلیه‌ها کمک می‌کند تا مایعات اضافی را تخلیه کند. اگر این مایعات به درستی تخلیه شوند، فشار خون و آب بدن را تنظیم می‌کند. این دارو را سرخود مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است آسیب زیادی به بدن شما وارد کند. به همین دلیل دکترنکست توصیه می‌کند به متخصص قلب مراجعه کنید.

عوارض قرص فوروزماید

عوارض قرص فوروزماید در بعضی از بیماران متفاوت است. اگر چربی خون شما بالا باشد، بدن عوارض خاصی نشان می‌دهد و اگر این دارو را مصرف کنید، باز هم عوارض خاصی مانند سردرد، سرگیجه و… به شما دست می‌دهد. عوارض فوروزماید به دو نوع رایج و جدی تقسیم‌بندی می‌شود. در عوارض جدی ممکن است دچار معده درد، کبودی یا درد در پهلو شوید. اگر شما عوارض جدی یا رایج دارید، باید با پزشک مشورت کنید. دلیل آن هم این است که ممکن است پزشک دوز قرص را کمتر کند و قرص فوروزماید ۴۰ یا کمتر برای شما تجویز کند.

عوارض جانبی رایج

تحقیقات نشان می‌دهد که عوارض رایج این قرص، در بیش‌از 1 نفر از 100 نفر رخ می‌دهد. اگر عوارض جانبی زیر در بدن شما رخ داد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  •   ادرارکردن بیش‌از حد معمول
  •   خشکی دهان
  •   سردرد
  •   سرگیجه
  •   حالت تهوع یا استفراغ

عوارض جانبی جدی

وزوز گوش، کبودی یا خونریزی بدن، افزایش درجه حرارت بالا، زخم در دهان، گلو درد، درد شدید در معده، درد شدید در پهلو و خون در ادرار از عوارض جانبی جدی داروی فوروزماید است که ممکن است اتفاق بیفتد. شما باید بعد از دیدن این علائم، با پزشک خود تماس برقرار کنید تا او تصمیم جدیدی برای شما بگیرد.

عوارض طولانی مدت

مصرف این دارو در مدت زمان طولانی، خطری برای بیمار ندارد؛ ولی شما باید به‌طور منظم در آزمایشات پزشکی مانند آزمایش خون و ادرار شرکت کنید. چک‌آپ منظم به شما کمک می‌کند تا وضعیت افزایش یا کاهش فشار خون خود را بسنجید و پزشک راحت‌تر در مورد تغییر دوز این قرص برای شما تصمیم بگیرد.

 

نحوه تزریق فوروزماید

 

نحوه مصرف آمپول و قرص فوروزماید

این دارو را باید به همراه آب مصرف کرد. اگر مشکل معده دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید؛ هرچند فوروزماید آسیبی به معده بیمار وارد نمی‌کند. اگر این دارو را تزریق می‌کنید، باید از سرنگ پلاستیکی استفاده کنید و دوز صحیح را اندازه‌گیری کنید. داروهای زیادی برای کنترل فشار خون به صورت تزریقی تجویز می‌شود. فوروزماید نحوه تزریق سخت‌تری نسبت به برخی از داروها دارد. برای تزریق این دارو، شما باید به بیمارستان مراجعه کنید.  تزریق داروی فوروزماید از طریق سوزن در رگ‌ها، ماهیچه یا زیر پوست انجام می‌شود. بعد از بهبودی وضعیت شما، پزشک تزریق این دارو را قطع می‌کند و روش مصرف فوروزماید را تغییر می‌دهد. اگر پزشک فوروزماید 40 برای شما تجویز کرده است، بهتر است همان دارو را مصرف کنید و به فکر مصرف دوزهای بالاتر یا پایین‌تر نباشید.

تداخلات دارویی قرص فوروزماید

تداخل دارویی باعث می‌شود عملکرد صحیح دارو کاهش پیدا کند و عوارض جانبی را افزایش دهد. در ادامه با داروهایی که با فوروزماید تداخل دارند، آشنا می‌شوید. بهتر است قبل از مصرف این دارو، داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید.

  •   داروهای مربوط به درمان ضربان قلب نامنظم؛
  •   داروهای تغییر دهنده سطح پتاسیم خون
  •   داروهای مربوط به مشکلات روانی
  •   داروهای مربوط به فشار خون بالا، فشار خون پایین، داروهای ضد التهابی، درمان زخم و…
  •   داروهای سدیم‌دار و مصرف نمک

نکات مهم قبل از مصرف قرص فوروزماید

این دارو برای تمام کسانی که با مشکلاتی مانند سکته قلبی، فشار خون پایین، بیماری کبد و… مواجه هستند کاربردی نیست. شما به عنوان بیمار، باید مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارید. اگر شما با مشکلات زیر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، بهتر است او را در جریان قرار دهید:

  •   فشار خون پایین
  •   کم آبی بدن
  •   بیماری کبدی
  •   دیابت
  •   مشکل در ادرار کردن
  •   بیماری غدد فوق کلیوی
  •   و…

اگر این دارو را مصرف می‌کنید و قرار است آزمایش گلوکز، اشعه ایکس، اسکن یا عمل جراحی انجام دهید، بهتر است این موضوع رابا پزشک خود در میان بگذارید.

اثرات قرص فوروزماید در رانندگی

اگر با علائمی چون گیجی و سرگیجه دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بهتر است رانندگی نکنید. عوارض این داروها ممکن است به‌صورت ناگهانی پدیدار شود. اگر چنین شرایطی دارید، نباید رانندگی کنید.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

فراموشی دوز قرص فوروزماید

ممکن است شما دچار فشار خون بالا در شب شده باشید و بخواهید این دارو را در شب‌ها مصرف کنید. این دارو را باید قبل از ساعت 16 (4 بعد از ظهر) مصرف کنید. اگر از ساعت ۱۶ گذشت، روز بعد آن‌را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

شرایط مصرف داروی فوروزماید برای زنان باردار و شیرده

مصرف قرص فوروزماید در زمان بارداری بی‌خطر است. اگر شما باردار هستید و یا می‌خواهید باردار شوید، این نکته را در اختیار پزشک خود قرار دهید. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، با دستور پزشک باید دارو مصرف کنید؛ زیرا ممکن است این دارو مقدار شیر تولیدی شما را کاهش دهد. پزشک بعد از بررسی شرایط شما در دوران شیردهی یا بارداری، تصمیم می‌گیرد کدام نوع دارو را برای شما تجویز کند.

علائم اوردوز قرص فوروزماید

علائم مصرف بیش از حد فوروزماید ممکن است بسته به شدت و واکنش فرد به دارو متفاوت باشد. اگر شما مشکوک به اوردوز هستید، مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم و نشانه‌هایی که ممکن است مشاهده شود عبارتند از:
۱. افزایش بیش از حد ادرار: می‌تواند منجر به دیورز بیش از حد شود و باعث افزایش قابل توجهی در دفع ادرار شود. این ممکن است منجر به  عدم تعادل الکترولیتی و عوارض ممکن دیگر شود.
۲. ناهنجاری‌های الکترولیتی: اوردوز می‌تواند تعادل الکترولیتی بدن را بهم بریزد مانند سدیم و پتاسیم. این می‌تواند منجر به علائمی مانند ضعف عضلانی، ضربان نامنظم قلب و سرگیجه شود.
۳. خشکی: دیورز بیش از حد ناشی از اوردوز فوروزماید می‌تواند منجر به خشکی شود. علائم خشکی ممکن است شامل تشنگی افزایش‌یافته، خشکی دهان، کاهش دفع ادرار، رنگ تیره ادرار، پوست خشک و خستگی باشد.

برنامه غذایی بعد از مصرف قرص فوروزماید

نمک دشمن داروی Furosemide است و شما نباید در غذاهای خود نمک بریزید؛ زیرا کارکرد این دارو را مختل می‌کند. وقتی این دارو را مصرف می‌کنید، از خوردن غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده پرهیز کنید. اگر لازم بود نمک مصرف کنید، پزشک اندازه مناسب آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

برنامه غذایی بعد از مصرف فوروزماید

جمع بندی

قرص فوروزماید که برای کاهش فشار خون و تنظیم کردن آب بدن تجویز می‌شود، باعث خشکی دهان، سردرد، سرگیجه و… در بعضی از بیماران می‌شود. رانندگی و مصرف نمک برای کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌شود. حالا که فهمیده‌اید فوروزماید۴۰ برای چیه و چه عوارضی دارد، بهتر است بدانید اگر این دارو را مصرف کرده‌اید و عوارض آن نمایان شده است، با مراجعه به متخصص قلب و عروق آنلاین می‌توانید با پزشکان دکترنکست مشورت کنید.

 

منابع

webmd، nhs1، nhs2، nhs3، nhs4، nhs5، nhs5، mayoclinic

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *