مجله سلامت دکترنکست

هنجارهای جنسیتی و سلامت روانی پسران و مردان جوان

هنجارهای جنسیتی

فهرست مطالب

در پنجاه سال گذشته جنبش‌های مربوط به سلامت زنان محرک‌های قدرتمندی در سیاست‌‌های سلامت بودند. اگرچه هنجارهای جنسیتی بر مردان نیز تأثیر می‌گذارند، اما در سیاست‌های سلامت مردان، به ویژه در رابطه با سلامت روان پسران و مردان جوان تاکید اندکی بر جنسیت شده است. هنجارهای جنسیتی در مورد مردانگی عموما قدرت و موقعیتی به پسران و مردان جوان اعطا می‌کند که می‌تواند دلیل دشوار بودن تغییر هنجارهای مردانگی را تاحدی توضیح دهد. از طرفی این مردانگی غالب، می‌تواند به سلامت روان پسران و مردان جوان آسیب زند.

در جهان، میزان خودکشی مردان دو تا چهار برابر زنان است.

تفاوت‌های جنسیتی در سلامت روان معمولا در اواخر کودکی و نوجوانی ظاهر می‌شوند و برای ادامه زندگی فرد تثبیت می‌یابند.هنجار‌های سنتی جنسیتی، مردان جوان را وادار می‌کنند تا قوی، رقابتی و آسیب ناپذیر ظاهر شوند. در این نگاه عصبانیت، خصومت و کنترل احساسات مزیت است. برعکس آن احساساتی که نشانه آسیب‌پذیری شناخته شده‌اند از جمله غم،اضطراب و ترس باعث شرم هستند و عیب شمارده می‌شوند.

رسانه‌های جمعی و بازاریابی مدرن ممکن است شرایط را بدتر کنند. مدت‌هاست رسانه‌ها مردانگی را با قمار، نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات به‌تصویر کشیده‌اند. رسانه‌های جمعی حال حاضر ظرفیت زیادی برای به تصویر کشیدن هنجارهای برابر دارند.

یکی از مسائل زیان‌بار در جهت برابری هنجارها، تاکید بر استریوتایپ‌های منسوخ شده است. با رویکردهایی می‌توان امید داشت تا با تغییر شکل هنجارهای جنسیتی مربوط به پسران و مردان جوان شاهد جامعه متفاوتی باشیم.

به طور مثال:

برای بیان احساسات، به خصوص احساساتی که غیر مردانه و نشان دهنده آسیب پذیر بودن شمرده می‌شوند ارزش قائل شویم تا بدون ترس از کاهش موقعیت اجتماعی بیان شوند.

مشارکت پسران و مردان جوان در محیط‌های امن و آشنا زمینه را برای استفاده از جنبه‌های مثبت اجتماع مثل دوستی و ارتباط فراهم می‌کند.

مدرسه محیط مهمی برای رشد اجتماعی پسران است و بستر خوبی برای شکل‌دهی هنجارهای برابر محسوب می‌شود.

امیدواریم این رویکردها نویدبخش پایه‌ای برای رفاه بیشتر پسران و مردان جوان در زندگی باشد.

The Lancet-Gender norms and the mental health of boys and young men

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *