مجله سلامت دکترنکست

آمپول کتورولاک برای چیست؟

آمپول کتورولاک

فهرست مطالب

آمپول کتورولاک (Ketorolac) از جمله داروهایی است که برای تسکین دردهای متوسط یا شدید و حاد تجویز می‌شود. این دارو معمولا برای کاهش درد یا التهاب، پس از انجام برخی جراحی‌ها به کار می‌رود. این دارو از دسته دارویی ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDها) است و یکی از قوی‌ترین اعضای این خانواده به حساب می‌آید. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با آمپول کتورولاک، موارد استفاده، عوارض و تداخلات دارویی مرتبط با آن می‌تواند به شما در استفاده صحیح از این دارو کمک کند. به همین دلیل، ما این مطلب از مجله سلامت دکترنکست را به کتورولاک اختصاص داده‌ایم، با ما همراه باشید.

آمپول کتورولاک برای چه مواردی استفاده می شود؟

آمپول ketorolac برای درمان کوتاه‌مدت درد متوسط تا شدید حداکثر تا ۵ روز استفاده می‌شود. کاربرد این آمپول، معمولا قبل یا بعد از یک‌سری اقدامات پزشکی یا بعد از جراحی و بعضاً در موارد شدید میگرن است. استفاده از آمپول کتورولاک با کاهش درد به شما کمک می‌کند تا مراحل بهبودی راحت‌تری داشته باشید و زودتر بتوانید به فعالیت‌های عادی روزانه خود بازگردید. اثرات مسکنی این دارو باعث می‌شود تا بعضی افراد برای کاهش درد پریودی به‌دنبال مصرف آن باشند اما باید بدانید که آمپول کتورولاک در این مورد جزو خط اول درمان نیست.

همان طور که گفته شد این دارو در شمار داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. نحوه عملکرد آن به این صورت است که تولید برخی از مواد طبیعی در بدن شما با نام علمی پروستاگلاندین‌ها (PG: Prostaglandins) که باعث التهاب می‌شوند را مسدود می‌کند. این موضوع، منجر به کاهش تورم، درد یا تب خواهد شد. دقت کنید که کتورولاک نباید برای شرایط دردناک خفیف یا مزمن و طولانی‌مدت (مانند آرتریت) مورد استفاده قرار گیرد و حتما باید طبق نظر و دستور پزشک و در بیمارستان استفاده شود.

اشکال دارویی کتورولاک

  • آمپول کتورولاک ۱۵ میلی گرمی
  • آمپول کتورولاک ۳۰ میلی گرمی
  • قرص کتورولاک ۱۰ میلی گرمی خوراکی
  • قطره چشمی کتورولاک ۰.۵ درصد

علاوه بر این‌ها، در خارج از کشور آمپول کترولاک ۶۰ میلی گرمی هم وجود دارد. به یاد داشته باشید که کتورولاک نام ژنریک این دارو است و ممکن است برخی از شرکت‌های تولیدکننده از نام تجاری خاص خود برای این فرآورده استفاده کنند. در بازار دارویی ایران ممکن است ketorolac را با نام‌های تجاری زیر ببینید:

  • قرص تورادولاک ۱۰ میلی گرمی
  • قرص توراپین ۱۰ میلی گرمی
  • قرص کلاتوزکس-آی اچ ۱۰ میلی گرمی
  • قطره چشمی کتروفال ۰.۵ درصد
  • قطره چشمی سینارولاک ۰.۵ درصد
  • آمپول پمرولاک ۱۵ میلی گرمی
  • آمپول کلاتوزکس-آی اچ ۱۵ میلی گرمی
  • آمپول کتروفال ۳۰ میلی گرمی
  • آمپول کتورکس ۳۰ میلی گرمی
  • آمپول پمرولاک ۳۰ میلی گرمی
  • آمپول کتورین مد ۳۰ میلی گرمی
  • آمپول کلاتوزکس-آی اچ ۳۰ میلی گرمی
  • آمپول بهرولاک ۳۰ میلی گرمی

اشکال دارویی کتورولاک

مقدار و نحوه مصرف آمپول کتورولاک

مسلما مقدار و نحوه تزریق آمپول کتورولاک باید توسط پزشک تعیین شود؛ چراکه کاملا به نوع تشخیص پزشک، شدت و علت درد و ویژگی‌های فرد بیمار بستگی دارد. پیش از استفاده از آمپول، حتما بروشور اطلاعات و راهنمای دارو را در صورت موجود‌بودن بخوانید. این دارو که طبق دستور پزشک تجویز شده است، از طریق تزریق در عضله یا داخل وریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آمپول نباید به ستون فقرات تزریق شود.

این آمپول ممکن است به‌صورت یک‌بار‌مصرف یا برای استفاده طبق یک برنامه منظم داده شود. میزان دوز مصرفی آن هم کاملا به وضعیت پزشکی و پاسخ بیمار به درمان بستگی دارد. در این راستا، می‌توانید از متخصص داخلی دکترنکست کمک بگیرید.

کترولاک (قرص یا آمپول) باید با کمترین دوز و کوتاه‌ترین دوره مصرف موثر استفاده شود و فواصل مصرف آن نباید کمتر از ۴ تا ۶ ساعت باشد. علاوه بر این، بیمارانی که وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم یا سن بالای ۶۵ سال دارند به‌علت خطر بیشتر بروز عوارض جانبی باید دوز کمتری از دارو (نصف دوز) را مصرف کنند. همچنین بسیاری از منابع مصرف این دارو را در افراد بالای ۶۵ سال منع می‌کنند.

مدیریت درد حاد:

در صورت بروز درد حاد و شدید، استفاده همزمان امپول ketorolac با سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مثل ژلوفن، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید، ملوکسیکام و … توصیه نمی‌شود. همچنین در صورت شروع درمان به‌صورت شکل خوارکی داروهای دیگر ارجحیت دارند و درمان با قرص کتورولاک شروع نمی‌شود.

  • داخل وریدی: ۳۰ میلی گرم تک دوز یا در صورت نیاز ۱۵ الی ۳۰ میلی گرم هر ۶ ساعت؛ بیشترین مقدار مجاز روزانه ۱۲۰ میلی گرم و حداکثر طول دوره درمان ۵ روز است.
  • داخل عضلانی: ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم تک دوز یا ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم هر ۶ ساعت؛ بیشترین مقدار مجاز روزانه ۱۲۰ میلی گرم و حداکثر طول دوره درمان ۵ روز است.
  • قرص خوراکی: قرص کتورولاک فقط برای ادامه درمان فرم تزریقی دارو (و نه شروع درمان) استفاده می‌شود. ۲۰ میلی گرم (دو قرص) ابتدا و درصورت ادامه درد ۱۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت؛ بیشترین مقدار مجاز روزانه ۴۰ میلی گرم (۴ قرص)

فراموش نکنید که تمام این توصیه‌ها در رابطه با مقدار و نحوه مصرف دارو اساساً جهت اطلاع کلی بیماران ذکر شده و ابداً نباید خود درمانی انجام شود چراکه کوچک‌ترین تفاوتی در شرایط فردی (مثل رژیم غذایی، بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای مصرفی، سن، وزن و …) می‌تواند منجر به بروز عوارض شدید در افراد شود. بنابراین در صورت نیاز به کتورولاک، حتما برای مصرف با پزشک مشورت کنید تا خطری متوجه شما نشود.

مدت زمان اثر امپول کتورولاک

مدت زمان اثر آمپول کتورولاک معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت پس از تزریق شروع می‌شود و اثرات آن تا 4 الی 6 ساعت باقی می‌ماند. این دارو برای استفاده کوتاه‌مدت توصیه می‌شود و معمولاً در مواردی مانند تسکین درد پس از جراحی یا دردهای ناشی از آسیب‌های عضلانی به کار می‌رود.

آیا آمپول کتورولاک مرفین دارد?

آمپول کتورولاک حاوی مرفین نیست. این دارو یک مسکن قوی از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) است که به کاهش درد بدون استفاده از مواد مخدر کمک می‌کند. کتورولاک با مسدود کردن تولید مواد شیمیایی التهابی در بدن عمل می‌کند و معمولاً برای تسکین دردهای حاد و کوتاه‌مدت به کار می‌رود. برخلاف مرفین، این دارو اثرات مخدری و اعتیادآور ندارد.

عوارض آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک ۳۰ هم مانند سایر داروها می‌تواند عوارضی داشته باشد. به یاد داشته باشید که این دارو برای شما تجویز شده است؛ زیرا پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن، برای‌تان بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند، معمولا عوارض جانبی جدی نخواهند داشت. با‌این‌حال، عوارض آمپول کتورولاک معمولا شامل درد در محل تزریق، سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد یا ناراحتی معده است. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شدند، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

  • احتمال دارد که این دارو، منجر به افزایش فشار خون شما شود. بنابراین، بهتر است فشار خون خود را به‌طور مرتب چک کنید و در صورت بالا‌بودن، نتایج را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو می‌تواند احتمال خونریزی را بیشتر کند. بنابراین بیشتر مراقب آسیب و جراحات باشید و از مسواک‌های نرم استفاده کنید.
  • برخی از عوارض این دارو می‌تواند برای افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای جدی‌تر باشد. اگر آسم، نارسایی قلبی، سابقه عمل بای پس عروق کرونر قلب، سابقه حمله قلبی، مشکلات کبدی یا کلیوی دارید قبل از تجویز دارو توسط پزشک او را از وضعیت خود مطلع کنید.

 هرچند که احتمال وقوع عوارض جانبی جدی‌تر در این آمپول کم است؛ اما ممکن است گاهی رخ دهند. این عوارض عبارتند از:

  • علائم خونریزی مثل سرفه خونی، استفراغ خونی، خون در ادرار و مدفوع خونی یا سیاه؛
  • علائم مشکلات کلیوی مثل ناتوانی در دفع ادرار یا تغییر در مقدار معمول ادرار؛
  • سردرد بسیار شدید؛
  • غش؛
  • تغییرات در شنوایی یا بینایی؛
  • تپش قلب؛
  • تغییرات خلقی مانند افسردگی؛
  • خستگی غیر عادی؛
  • افزایش وزن غیر عادی؛
  • تنگی نفس؛
  • علائم عفونت؛
  • کبودی؛
  • علائم مشکلات کبدی مثل ادرار تیره، دردهای شکمی و تهوع شدید
  • علائم مننژیت.

فراموش نکنید که این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست. از طرفی، معمولا این علائم، در همه افراد ظهور پیدا نمی‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که بروز هر کدام از این عوارض، صرفا به‌خاطر مصرف کتورولاک نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. بنابراین اگر در این زمینه سوالی دارید، دکترنکست به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی از طریق بخش نوبت دهی انلاین دکتر، به پاسخ سوال خود برسید.

تاثیر آمپول کتورولاک در سرماخوردگی

همانطور که می‌دانید، یکی از علائم شایع ابتلا به سرماخوردگی، بدن‌درد است که اکثر افراد هم به آن مبتلا می‌شوند. گاهی این بدن‌درد به‌قدری شدید است که فرد توان تحمل آن را ندارد. در چنین مواردی، ممکن است تزریق آمپول کتورولاک برای کاهش درد، توسط پزشک تجویز شود. دقت کنید که دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید تا از بروز عوارض جانبی دارو جلوگیری شود و مشکلی برای‌تان پیش نیاید.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان روماتولوژی در دکترنکست

آمپول کتورولاک برای دندان درد

یکی از راه‌های کنترل دندان درد استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است. معمولاً درمان‌های خوراکی مثل ژلوفن، نوافن یا مصرف قرص استامینوفن در کنترل درد دندان موثر هستند. اما ممکن است در موارد درد شدید پزشک برای شما امپول کترولاک تجویز کند. همانطور که گفته شد این دارو برای مدت کوتاه (حداکثر ۵ روز) استفاده می‌شود. این داروها تنها مسکن هستند و معمولاً علت بروز درد را برطرف نمی‌کنند؛ علاوه بر این در صورت وجود عفونت لازم است که در کنار مسکن آنتی بیوتیک مصرف کنید و حتی ممکن است نیاز به انجام اقدامات تخصصی دندانپزشکی باشد. بنابراین در این موارد حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

آمپول کتورولاک برای دندان درد

آمپول کتورولاک و دیسک کمر

کتورولاک به طور معمول برای کنترل درد، از جمله درد مرتبط با شرایط دیسک کمر استفاده می‌شود. دیسک کمر به دیسک‌های بین مهره‌ها در منطقه پشتیانی پایین قسمت کمر اشاره دارد. این دیسک‌ها به عنوان فاصله‌گذارها بین مهره‌ها عمل می‌کنند باعث انعطاف‌پذیری و ضربه‌گیری می‌شوند. با این حال، شرایط دیسک کمر مانند دیسک کمر فروپاشیده یا بیماری تخریبی دیسک می‌تواند درد، التهاب و ناراحتی را ایجاد کند. کتورولاک با کاهش التهاب و ارائه اثرات تسکینی به کاهش این علائم کمک می‌کند. این دارو اغلب به عنوان یک گزینه درمانی کوتاه مدت برای درد حاد مرتبط با شرایط دیسک کمر یا درمان زانو درد تجویز می‌شود. با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که استفاده از کتورولاک باید تحت راهنمایی و نسخه پزشک صورت گیرد، زیرا ممکن است عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها داشته باشد.

 
 

کتورولاک و دیسک کمر

 

عوارض مصرف آمپول کتورولاک

کتورولاک و خونریزی

کتورولاک به‌علت مهار عملکرد پلاکت‌ها در افراد مشکوک به خونریزی مغزی یا به‌طور کلی افرادی که خطر خونریزی بالایی دارند ممنوع است. این دارو زمان لخته شدن خون را طولانی می‌کند و می‌تواند باعث خونریزی معده شود؛ مخصوصا در افرادی که به‌طور همزمان از سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مثل ژلوفن، قرص ناپروکسن، دیکلوفناک و … استفاده می‌کنند. افراد سالمند و کسانی که سابقه ابتلا به بیماری زخم معده یا خونریزی گوارشی دارند، افرادی سیگاری یا مصرف‌کنندگان الکل خطر بیشتری برای بروز این عوارض دارند.

کتورولاک و حوادث قلبی و عروقی

داروهای ضد التهاب غیر استروِئیدی می‌توانند ریسک بروز حوادث ترومبوتیک قلبی و عروقی شامل انفارکتوس میوکارد و سکته ی قلبی را افزایش دهند. به این ترتیب افرادی که سابقه این بیماری‌ها را دارند یا فشار خون آن‌ها بالا است در مصرف این داروها باید احتیاط کنند. دوز و دوره مصرف NSAIDها در این افراد باید کمترین مقدار موثر باشد. در نظر داشته باشید که اگر پزشک با دانستن وضعیت سلامتی شما این دارو را برای شما تجویز کرده است نیازی نیست نگران این عوارض باشید.

حساسیت به کتورولاک

تزریق کتورولاک در افرادی که سابقه حساسیت به آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارند، ممنوع است.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
دندان پزشکان عمومی در دکترنکست

علائم اور دوز یا مصرف بیش از حد آمپول کتورولاک

یک مصرف بیش از حد کتورولاک می‌تواند منجر به علائم و عوارض مختلف شود. برخی از علائم شایع مصرف بیش از حد کتورولاک شامل درد شدید شکم، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، صدای زنگ در گوش، دید مات، مشکل در تنفس و حتی بی‌هوشی می‌شود. مصرف بیش از حد کتورولاک می‌تواند باعث خونریزی گوارشی، مشکلات کلیه و آسیب به کبد شود. در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

آمپول کتورولاک در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از کتورولاک در دوران بارداری ممنوع است؛ چراکه خطر بروز نقایص جنینی و خونریزی رحم وجود دارد. استفاده از کترولاک در دوران شیردهی در برخی منابع ممنوع اعلام شده اما در برخی دیگر با در نظر گرفتن هشدارهای لازم قابل استفاده بوده است. بنابراین حتما با پزشک خود در مورد مزایا، معایب و گزینه‌های درمانی دیگر مشورت کنید.

کتورولاک در دوران بارداری و شیردهی

تداخلات دارویی آمپول کتورولاک

اگر قرار است کتورولاک را هم‌ز‌مان با موارد زیر مصرف کنید، برای جلوگیری از بروز ریسک‌های ناشی از تداخلات دارویی، بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید:

  • آسپرین و داروهای مشابه آسپرین؛
  • سیدوفوویر؛
  • متوترکسات؛
  • NSAID ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن؛
  • پنتوکسی فیلین؛
  • پروبنسید؛
  • الکل؛
  • آلندرونیت؛
  • آلپرازولام؛
  • کاربامازپین؛
  • دیورتیک‌ها؛
  • فلوکستین؛
  • جینکو؛
  • داروی لیتیوم؛
  • داروهای فشار خون مانند انالاپریل؛
  • داروهای تاثیرگذار بر پلاکت‌ها؛
  • داروهای مربوط به پیشگیری از لخته‌شدن خون مانند هپارین و وارفارین؛
  • داروهای شل‌کننده عضلانی؛
  • پمترکسد؛
  • فنی توئین؛
  • تیوتیکسن.

قابل ذکر است که این فهرست، ممکن است تمام تداخلات دارویی موجود را عنوان نکند. پس حتما فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌های غذایی که استفاده می‌کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر دیگری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک مطرح کنید. بعضی از این موارد، ممکن است به‌دلیل تداخل با کتورولاک عوارضی به‌همراه داشته باشند.

تداخلات دارویی آمپول کتورولاک

موارد منع مصرف کتورولاک

در موارد زیر نباید از امپول کتورولاک استفاده شود:

  • حساسیت به آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، دیکلوفناک و ایندومتاسین
  • سابقه زخم فعال گوارشی
  • سابقه آسم، کهیر یا واکنش‌های آلرژیک بعد از مصرف آسپرین و NSAIDها
  • سابقه مشکلات کلیوی شدید مثل نارسایی کلیه
  • مشکلات و بیماری‌های خونریزی‌دهنده مثل خونریزی مغزی
  • بارداری

داروی ضد درد و ضد التهاب

طریقه نگهداری از آمپول کتورولاک

کتورولاک باید در دمای اتاق، بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) و در یک بسته بندی محکم نگهداری شود. برای جلوگیری از بلعیدن تصادفی، باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود. این دارو نباید در حمام یا مکان‌های مرطوب نگهداری شود زیرا رطوبت می‌تواند باعث تخریب دارو شود. همچنین باید از تماس مستقیم کتورولاک با نور و حرارت خورشید جلوگیری شود. دارو را نباید منجمد کنید و هرگز از داروی باقیمانده یا منقضی شده استفاده نکنید و آن را به درستی دفع کنید. همیشه تاریخ انقضای روی بسته را بررسی کنید و اگر منقضی شده بود، از آن استفاده نکنید.

 

مقایسه آمپول کتورولاک با سایر مسکن‌ها

کتورولاک همراه با سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) به طور معمول برای کنترل درد استفاده می‌شود. در مقایسه با سایر داروهای ضد درد، چندین عامل کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه کتورولاک به خاطر خواص تسکینی و ضد التهابی قوی خود شناخته شده است و موثر در کاهش درد متوسط تا شدید است. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که کتورولاک معمولاً برای تسکین درد کوتاه مدت استفاده می‌شود به دلیل عوارض جانبی احتمالی بر روی سیستم گوارشی و کلیه‌ها نباید طولانی مدت مصرف شود. در مقابل، دیگر NSAIDها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توانند برای مدت زمان بیشتری استفاده شوند، اما ممکن است تأثیر تسکینی آنها ملایم‌تر باشد.

بیشتر بدانید: اپیدورال و کاهش درد

علاوه بر این، اوپیوئیدها یک دسته دیگر از داروهای ضددرد بوده که قوی‌تر از کتورولاک و سایر NSAIDها هستند، اما خطر وابستگی و اعتیاد بیشتری دارند. در نهایت، انتخاب داروی درد بستگی به شدت درد، نوع بیماری و سابقه پزشکی بیمار دارد و برای تعیین گزینه مناسب باید با پزشک مشورت شود.

جمع بندی

آمپول کتورولاک یک داروی ضد درد و ضد التهاب است که برای کاهش دردهای متوسط و شدید تزریق می‌شود. این دارو حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شده و داخل بیمارستان تزریق شود. مسلم است که همچون سایر داروها، کتورولاک هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین، به‌هیچ‌وجه به‌صورت خودسرانه از این دارو استفاده نکنید. ما هم تلاش کردیم در این مقاله تا جایی که ممکن است، اطلاعات مورد نیاز در رابطه با این آمپول را در اختیار شما قرار دهیم. شما هم اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از این آمپول دارید، با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

منابع

clevelandclinic، webmd، medlineplus

سوالات متدوال

آمپول کتورولاک برای چیست؟

کتورولاک برای درمان دردهای متوسط تا شدید مثل درد بعد از جراحی یا درد ناشی از سنگ کلیه استفاده می‌شود.

آیا آمپول کتورولاک مرفین دارد؟

خیر، کتورولاک از دسته داروهای مخدر نیست بلکه جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) طبقه‌بندی می‌شود.

آمپول کتورولاک کورتون است؟

خیر، همانطور که گفته شد این دارو جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) طبقه‌بندی می‌شود.

آیا کتورولاک را می‌توان طولانی مدت استفاده کرد؟

خیر، آمپول ketorolac فقط برای دردهای کوتاه مدت (حداکثر تا ۵ روز) قابل استفاده است.

آمپول کتورولاک بدون نسخه است؟

خیر، کتورولاک یک داروی بدون نسخه (OTC) نیست و نیاز به تجویز پزشک دارد.

نحوه تزریق آمپول کتورولاک چگونه است؟

آمپول کتورولاک به صورت وریدی یا عضلانی زیر نظر پزشک تزریق می‌شود. قبل از مصرف باید از عدم وجود ذرات در مایع و شفاف بودن آن مطمئن شد.

اگر مصرف یک دوز آمپول کتورولاک را فراموش کنم باید چه کار کنم؟

در این صورت بلافاصله پس از به یاد آوردن، دارو را مصرف کنید. اگر زمان دوز بعد نزدیک است، دوز قبلی را فراموش کنید و به هیچ وجه دو دوز را یک جا مصرف نکنید.

کتورولاک برای کودکان تجویز می شود؟

ایمنی کتورولاک در کودکان هنوز به طور دقیق بررسی نشده و توصیه می‌شود کودکان زیر ۱۶ سال از آمپول کتورولاک استفاده نکنند.

قطره چشمی کتورولاک برای زخم قرنیه تجویز می شود؟

قطره چشمی کتورولاک ممکن است به عنوان بخشی از درمان زخم قرنیه استفاده شود. با این حال مصرف این دارو فقط باید زیر نظر پزشک باشد.

یا در دوران شیردهی می‌توان از آمپول کتورولاک استفاده کرد؟

استفاده از کتورولاک در دوران شیردهی در برخی منابع ممنوع اعلام شده اما در برخی دیگر با در نظر گرفتن هشدارهای لازم قابل استفاده است. بنابراین حتما با پزشک خود در مورد مزایا، معایب و گزینه‌های درمانی دیگر مشورت کنید.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *