مجله سلامت دکترنکست

مقایسه استفاده از دارودرمانی‌های مختلف در سرطان کلیه

nivolumab در سرطان کلیه

فهرست مطالب

سرطان کلیه و استفاده از داروها

مقایسه استفاده از nivolumab به علاوه cabozantinib و sunitinib در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه  بررسی شده است. سرطان کلیه یکی از سرطان‌های مهم ولی ناشایع در سرتاسر دنیا می‌باشد. این بیماری معمولا به صورت توده بدون درد شکمی خود را نشان می‌دهد. برخی از بیماران به طور کاملا اتفاقی و به دنبال تصویربرداری روتین متوجه این توده می‌شوند. گاهی اوقات این بیماری خود را تنها با خونریزی ادراری نشان می‌دهد. بی‌علامت بودن مراحل ابتدایی این بیماری باعث می‌شود که این بیماری معمولا دیر تشخیص داده شود. تشخیص دیرهنگام این بیماری باعث می‌شود که بیمار در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه کند.

درمان سرطان کلیه چیست؟

بیماران مبتلا به این بیماری به دو دسته موضعی و متاستاتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در صورتی که بیماری موضعی باشد، جراحی برای درمان آن کافی است و معمولا از درمان دارویی به صورت ادجوانت استفاده نمی‌شود. ولی در صورتی که بیماری در حال پیشرفته و یا منتشر باشد، معمولا جراحی نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. در این بیماران باید از داروهای سیستمیک استفاده کرد و باید توجه داشت که داروهای شیمی‌درمانی معمولا پاسخ مناسبی در این بیماران ایجاد نمی‌کنند. به همین علت به طور روتین از روش‌های درمانی دیگر از قبیل target‌تراپی و همچنین ایمونوتراپی برای درمان استفاده می‌شود. یکی از مهمترین داروهای این دسته sunitinib است. این دارو به صورت روزانه و خوراکی استفاده می‌شود. مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. هدف این مطالعات پیدا کردن ترکیب درمانی مناسب برای درمان این بیماران است. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد به مقایسه استفاده از nivolumab به علاوه cabozantinib و sunitinib در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه پرداخت. جزئیات این مطالعه به طور مختصر در این قسمت توضیح داده خواهد شد.

کارآزمایی بالینی در بیماران مبتلا به سرطان کلیه

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی فاز 3 انجام شد. در این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان کلیه شرکت داشتند و این بیماران کسانی بودند که قبل از انجام این مطالعه هیچ دارویی دریافت نکرده بودند. بیماران به دو گروه تقسیم‌بندی شدند. گروه اول از ترکیب دارویی nivolumab و cabozantinib استفاده کردند. گروه دوم بیمارانی بودند که تحت درمان با sunitinib با دوز 50 میلی‌گرم روزانه برای 4 هفته و سپس 2 هفته استراحت قرار گرفتند. هدف اولیه این مطالعه بررسی PFS) progression free survival) بود. هدف دوم بررسی ایمنی در استفاده از این داروها بود.

استفاده از ترکیب دارویی nivolumab و cabozantinib

در این مطالعه 651 بیمار تحت درمان با ترکیب دارویی nivolumab و cabozantinib قرار گرفتند. همچنین 323 نفر در گروه دوم درمان شدند. مدت زمان پیگیری در این مطالعه برای ارزیابی بقا کلی برابر 18 بود. این مطالعه نشان داد که  میزان PFS در گروه اول (که تحت درمان ترکیبی بودند) برابر 16.6 ماه و در گروه دوم برابر 8.3 ماه بود. همچنین این مطالعه بیان کرد که میزان بقا کلی 12 ماه در گروه اول به طور تقریبی برابر 85.7% و در گروه دوم برابر 75.6% بود. میزان پاسخ به درمان در این مطالعه برای گروه اول برابر 55.7% و برای گروه دوم برابر 27.1% اندازه‌گیری شد. میزان عوارض دارویی درجه 3 در گروه اول برابر 75% و در گروه دوم برابر 70% بود. همچنین این مطالعه نشان داد که حداقل 19.7% از بیماران گروه اول، حداقل یکی از داروهای خود را در طی درمان قطع کردند. در نهایت تحلیل داده‌ نشان داد که بیماران در گروه اول کیفیت زندگی بالاتری داشتند. استفاده از ترکیب دارویی nivolumab و cabozantinib در مقایسه با sunitinib بقا کلی، PFS و پاسخ به درمان به مراتب بالاتری داشته است.

 

Pubmed-Nivolumab plus Cabozantinib versus Sunitinib for Advanced Renal-Cell Carcinoma

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *