مجله سلامت دکترنکست

کمبود ویتامین دی در بیماران دچار سوختگی

ویتامین دی

فهرست مطالب

سوختگی یکی از شایع‌ترین و مخرب‌ترین آسیب‌های زندگی است. بیماران مبتلا به سوختگی‌های شدید جهت کاهش عوارض و مرگ و میر نیاز به مراقبت‌های فوری و تخصصی دارند. ارزیابی سطح متابولیت‌های ویتامین دی پس از سوختگی دشوار است چرا که پروتئین متصل شونده به  25-هیدروکسی ویتامین دی کم می‌باشد.

یک مطالعه مقطعی در هند در راستای این موضوع در سال 2020 انجام شد. 52 بیمار شامل 36 مرد و 16 زن مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران در همه رده‌های سنی شرکت کردند (از کمتر از 10 سال تا بیشتر از 40 سال). 22 بیمار سوختگی با آتش، 16 بیمار سوختگی با آب داغ، 13 بیمار سوختگی الکتریکی و 1 بیمار سوختگی با مواد شیمیایی داشتند. درجه سوختگی در 15 نفر سطحی درجه دوم، در 34 نفر عمیق درجه دوم، 1 نفر درجه سه و 1 نفر درجه چهار بود.

بیمارانی که سابقه جراحی، بستری‌شدن در بیمارستان یا بیماری جدیدی در طی یک سال گذشته داشتند از مطالعه حذف شدند. همچنین بیماران تحت درمان جایگزینی هورمون‌ها، گلوکوکورتیکوئیدها، بیس فسفونات‌ها و سایر داروهای موثر بر متابولیسم استخوان‌ها حذف شدند.

نمونه خون افراد یک هفته پس از سوختگی گرفته شد و سطح 25 (OH) D، پروتئین کل و آلبومین اندازه‌گیری شد. همچنین مواردی مانند جنسیت، سن، درجه سوختگی و مساحت بدن جمع‌آوری شدند. میانگین سطح 25 (OH) D به شرح زیر بود:

  • سوختگی های سطحی درجه دوم برابر با 13.60 نانوگرم بر میلی‌لیتر
  • سوختگی های درجه دوم برابر با 13.88 نانوگرم بر میلی‌لیتر
  • سوختگی های درجه سوم متوسط سطح71 نانوگرم بر میلی‌لیتر

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان به این نتیجه رسید که سطح 25- هیدروکسی ویتامین دی پس از سوختگی حاد کاهش می‌یابد. در واقع محل اصلی سنتز درونی 25 (OH) D پوست است که بر اثر سوختگی، دچار آسیب می‌شود. هرچند عوامل دیگری مانند اختلالات الکترولیت، سو جذب، کاهش سطح آلبومین و بی‌حرکتی می‌تواند تاثیر گذار باشد. در نتیجه نیاز است که به این بیماران مکمل ویتامین دی داده شود.

IJCMPH-Prevalence of vitamin D deficiency in burn patients: an observational study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *