مجله سلامت دکترنکست

استفاده از داروی ریفاکسیمین در بیماران مبتلا به سیروز کبدی

داروی ریفاکسیمین در سیروز کبدی

فهرست مطالب

سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی یک بیماری مزمن پیشرفته کبدی است. در طی این بیماری اکثر سلول‌های کبد فرد بیمار عملکرد خود را از دست می‌دهند. به دنبال ابتلا به این بیماری، علائم متعددی برای فرد ایجاد می‌شود. از این علائم می‌توان به زردی، تورم شکمی، اختلال پلاکتی و انعقادی و همچنین افت سطح هوشیاری اشاره کرد. درمان قطعی این بیماری پیوند کبد است. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. از این دلایل می‌توان به هپاتیت، کبد چرب، مصرف الکل و یا داروهای گیاهی اشاره کرد.

آنسفالوپاتی کبدی چیست؟

آنسفالوپاتی کبدی به وضعیتی گفته می‌شود که در طی آن بیمار دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شود. این اختلال به دنبال نارسایی کبدی ایجاد می‌شود. آنسفالوپاتی کبدی می‌تواند علائم عصبی گسترده‌ای داشته باشد. از این علائم می‌توان به اختلالات شخصیتی، اختلالات خواب و در نهایت کاهش سطح هوشیاری و کما اشاره کرد. بروز این اختلال در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نشانه خوبی نبوده و نشان‌دهنده وضعیت نامناسب عملکرد کبدی آن‌هاست.

داروی ریفاکسیمین در سیروز کبدی

در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای درمان این اختلال استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌های غیر قابل جذب از قبیل ریفاکسیمین استفاده کرد. مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد به بررسی این موضوع پرداخت. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تغییر داروی کانامایسین به داروی ریفاکسیمین در بیماران مبتلا به سیروز کبدی برای درمان آنسفالوپاتی کبدی بود.

در این مطالعه 37 بیمار شرکت داشتند. این بیماران افرادی بودند که برای درمان آنسفالوپاتی کبدی از کانامایسین استفاده می‌کردند. در این مطالعه گذشته‌نگر که بین سال‌های 2017 الی 2018 انجام شد، داروی این بیماران به ریفاکسیمین تغییر پیدا کرد. بعد از تغییر دارو در این دسته از بیماران، بروز آنسفالوپاتی کبدی و تغییرات آمونیا خونی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. شدت آنسفالوپاتی این بیماران با استفاده از معیار West Haven مورد ارزیابی قرار گرفت.

داروی ریفاکسیمین و سطح خونی آمونیا در سیروز کبدی

در طی انجام مطالعه، 4 بیمار به محض تغییر دارو دچار آنسفالوپاتی کبدی شدند. احتمال ابتلا به آنسفالوپاتی کبدی در طی 3 و 6 ماه به ترتیب برابر 3% و 16% بود. میزان آمونیا اندازه‌گیری شده در خون این بیماران در ابتدای تغییر دارو و همچنین 3 ماه و 6 ماه بعد از آن مورد ارزیابی قرار گرفت. این اعداد به ترتیب برابر 94، 95 و 81 بودند. این مطالعه نشان داد که عدد آمونیا در این دسته از بیماران در طول زمان تغییری نداشته است. از طرف دیگر در بیمارانی که به میزان کمتر از 1500 میلی‌گرم در روز کانامایسین استفاده می‌کردند، این اعداد به ترتیب برابر 136، 95 و 63 بودند. این مطالعه نشان داد که میزان سطح خونی آمونیا در بیمارانی که داروی آن‌ها از کانامایسین به داروی ریفاکسیمین تغییر پیدا کرده بود، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. این مطالعه نشان داد که در بیمارانی که برای کاهش آمونیا خون و بهبود انسفالوپاتی کبدی از داروی کانامایسین استفاده می‌کردند، تغییر دارو به ریفاکسیمین می‌تواند بسیار موثر باشد. تاثیر این داروی جدید می‌تواند برابر درمان قبلی و یا حتی بهتر از آن باشد.

PubMed-Efficacy of Switching from Kanamycin Sulfate to Rifaximin in Patients with Hepatic Cirrhosis

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *