مدت زیادی است که در کشورهای پیشرفته دنیا نسخههای کاغذی از پروسه تجویز حذف شده و نسخ الکترونیکی جای آنها را گرفتهاند. در ایران هم سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت نسخههای کاغذی را از پروسههای بیمهای حذف کرده و با راه اندازی سامانههای ثبت نسخه الکترونیک، پزشکان را به تجویز نسخ آنلاین دعوت کردند. با این وجود ثبت نسخه الکترونیک و پذیرش حذف کاغذ و قلم از پروسه تجویز تاحدود زیادی برای پزشکان و جامعه پزشکی چالشبرانگیز بوده و گاهی آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است. مشکلاتی نظیر نبود زیرساخت لازم، قطعی اینترنت و سامانههای نسخهنویسی و… سبب میشود تا پزشکان، متصدیان داروخانهها و مراکز پاراکلینیک از پذیرش نسخه الکترونیک بهعنوان ابزاری جدید خودداری کنند. با این حال این حقیقت را نمیتوان کتمان کرد که نسخه الکترونیک با وجود تمامی چالشها و دغدغههایی که برای جامعه پزشکی بههمراه داشته، دارای مزایایی نیز هست.
ثبت نسخه الکترونیک بیمه سلامت به مراتب سادهتر از ثبت نسخه در دیگر پلتفرمهای دولتی به نظر میرسد. سامانه خدمات الکترونیک بیمه سلامت امکانات متعددی را برای سهولت نسخهنویسی در پلتفرم خود ارائه میدهد و از لحاظ رابط کاربری، از دیگر پلتفرم های دولتی مناسبتر است. با این حال پلتفرمهای نسخهنویسی که بخش خصوصی ارائه میدهند بهمراتب امکانات و مزایای بیشتری دارند که فرآیند نسخهنویسی الکترونیک را سرعت میبخشند.
سامانه دکترنکست، پلتفرم تحتوب نسخهنویسی است که برای استفاده از آن نیازی به نصب نرم افزار نیست و پزشک میتواند به سادگی و در چند دقیقه نسخه مورد نظر خود را ثبت کند. دکترنکست به بیمههای تامین اجتماعی و سلامت متصل است و نیازهای یک پزشک اعم از سرعت، دقت و سهولت در نسخهنویسی را افزایش میدهد. پنل پزشکان جامع و کاربردی است و امکاناتی نظیر پرونده الکترونیک سلامت، نوبت دهی آنلاین و ویزیت مجازی را به پزشکان ارائه میدهد.
Drnext رابط کاربری ساده و چشمنوازی دارد و چشم و ذهن پزشک هنگام کار با پلتفرم نسخهنویسی دکترنکست خسته نمیشود، چرا که این پلتفرم، کند نیست و کار کردن با آن ساده و لذتبخش است. ثبت نسخه با دکترنکست سریع و راحت است و پزشک میتواند از لیست کامل دارویی دکترنکست برای نسخهنویسی بیمه سلامت و تامین اجتماعی استفاده کند. دکترنکست این امکان را به پزشک میدهد تا تنها با جستجوی سه حرف اول نام ژنریک یا برند داروهای مورد نظر خود، آنها را ثبت و تجویز کند. پزشکان میتوانند نسخه بیمه سلامت را در پلتفرمی که این سازمان برای ثبت نسخ الکترونیکی راهاندازی کرده ثبت کنند. برای آشنایی بیشتر با نسخهنویسی بیمه سلامت این مقاله را مطالعه کنید.
ثبت نام پزشکان در نسخه الکترونیک بیمه سلامت
برای ورود به سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت لطفا ابتدا «eservices.ihio.gov.ir/psc» را جستجو کنید تا به صفحه جدید منتقل شوید. در این بخش با کلیک روی دکمه «ثبت نام» وارد صفحه تکمیل اطلاعات میشوید. به خاطر داشته باشید برای استفاده از خدمات نسخه الکترونیک بیمه سلامت و ثبت تجویزهایتان در این سامانه، نیازی به داشتن هیچگونه قرارداد با سازمان بیمه سلامت ندارید و تنها ثبت نام در این سامانه کفایت میکند. پزشک با ثبت نام نسخه الکترونیک بیمه سلامت امکان ثبت نسخه الکترونیک را خواهد داشت، به خاطر داشته باشید درصورتی که پزشک طرف قرارداد بیمه سلامت باشد میتواند هزینه ویزیت را طبق تعرفههای این سازمان دریافت کند.
مرحله اول استعلام هویت است، در این بخش باید اطلاعات اولیه شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، تاریخ تولد و… را وارد و ثبت کنید تا استعلام هویت شما انجام شود. در مرحله دوم برای ورود به پروفایل کاربریتان، نام کاربری و شماره تلفن همراه و رمز عبور را که درنظر گرفتهاید وارد کنید.
نکاتی که باید هنگام ثبت نام پزشکان در نسخه الکترونیک بیمه سلامت به یاد داشته باشید:
- شماره تلفن همراه وارد شده باید در مالکیت شماره ملی پزشک باشد.
- کیبورد کامپیوتر، لپتاپ یا موبایل حتما انگلیسی باشد.
- نام کاربری حتما به حروف انگلیسی باشد.
- رمز عبور شامل حروف بزرگ، کوچک و اعداد انگلیسی باشد.
- رمز عبور از حداقل 8 حرف انگلیسی، یک عدد و یک حرف کوچک انتخاب شده و نباید شامل کدملی پزشک باشد.
در مرحله سوم باید اطلاعات نظام پزشکی وارد شود. این اطلاعات از سازمان نظام پزشکی استعلام میشوند و اطلاعاتی نظیر شماره نظام، نوع شریک کاری یا تخصص، نوع همکار و نوع پرونده به شما نمایش داده میشوند. در نهایت تاریخ شروع و پایان پروانه پزشکی خود را وارد کرده و این مشخصات را ثبت کنید تا به مرحله بعدی منتقل شوید.
در مرحله بعدی لطفا اطلاعات کلی پزشک را وارد کرده و ثبت کنید. در مرحله پنجم باید اطلاعات آدرس و نشانی مطب پزشک وارد شود. مواردی مثل شهر و استان مطب، آدرس دقیق و موقعیت جغرافیایی مطب یا کلینیک و… همچنین شماره موبایل، شماره تلفن مطب و آدرس ایمیل باید به صورت دقیق وارد شوند. در مرحله ششم باید اطلاعاتی که تا به حال ثبت کردهاید را مرور کرده و از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنید.
اگر تمامی اطلاعات به درستی ثبت شده است، روی تایید کلیک کرده و در غیر اینصورت پیش از ثبت نهایی، اطلاعات را ویرایش کنید. پس از کلیک روی گزینه «تایید» پیامی مبنیبر موفقیتآمیز بودن ثبت نام برای شما ارسال میشود. به یاد داشته باشید، فعالسازی پروفایل کاربری پزشک برای نسخهنویسی بیمه سلامت بین یک الی هفت روز کاری زمان میبرد. به خاطر داشته باشید تنها پس فعال شدن حساب کاربری پزشک، امکان ورود به سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت و ثبت نسخه الکترونیک برای او وجود خواهد داشت.
مدارک مورد نیاز برای دریافت نسخه الکترونیک بیمه سلامت
پس از انجام ثبت نام نسخه الکترونیک بیمه سلامت پزشک به سادگی میتواند تجویزهای موردنظر خود برای بیمار را در سامانه خدمات الکترونیک بیمه سلامت ثبت کند. چه بیمار دارای بیمه تامین باشد چه بیمه سلامت، میتواند پس از اطمینان از ثبت نسخه الکترونیک کد پیگیری نسخه خود را از پزشک دریافت کند یا آن را از طریق پیامک ارسال شده به شماره تلفن همراه خود ببیند، سپس با در دست داشتن این کد و ارائه کدملی به داروخانه، داروهای تجویزشده را دریافت کند و تجویزهای پاراکلینیک را در مراکز آزمایشگاهی یا پاراکلینیک انجام دهد. تنها مدارک موردنیاز برای پیگیری نسخه با کد ملی بیمه سلامت و دریافت داروها یا انجام خدمات پاراکلینیک، کد ملی و کد پیگیری نسخه است.
مزایای نسخهنویسی الکترونیک بیمه سلامت
پزشک میتواند با ورود به سامانه بیمه سلامت نسخه الکترونیک مورد نظر خود را ثبت کرده و داروها و خدمات پاراکلینیکی که مدنظر دارد را از این طریق تجویز کند. هرکدام از سامانههای ثبت نسخه دولتی مثل بیمههای تامین یا سلامت مزایا و معایبی دارند و پزشکان برای استفاده از این دو سامانه، برای دارندگان بیمههای سلامت و تامین، دغدغههای متعددی دارند. سامانه بیمه سلامت هم اگرچه به اندازه سامانههای نسخه الکترونیک بخش خصوصی امکانات و مزایای کاربردی ندارد، اما دارای امکانات بیشتری نسبت به مابقی پلتفرمهای دولتی است. این سامانه نسبتا رابط کاربری مناسبتری نسبت به سایر پلتفرمهای دولتی دارد و برخی از امکانات آن بیشتر از این سامانههاست.
تهیه دارو با نسخهنویسی الکترونیک بیمه سلامت
پس از ثبت نسخه الکترونیک بیمه سلامت، امکان مشاهده نسخه الکترونیک بیمه سلامت برای پزشک وجود دارد و میتواند تجویزهای خود را بررسی کند و درصورت نیاز آنها را تصحیح کرده و موارد جدید را مجدد ثبت کند. پس از ثبت نسخه الکترونیک بیمه سلامت پزشک پیامکی مبنیبر موفقیتآمیز بودن نسخهنویسی دریافت میکند که حاوی کد پیگیری نسخه بیمار و اطلاعات او است. همینطور پیامکی که حاوی کد پیگیری نسخه الکترونیک تجویز شده است، برای بیمار ارسال میشود تا بتواند برای تهیه و دریافت داروها و نسخه خود، به داروخانه مراجعه کرده و اقلام دارویی را با ارائه کد پیگیری نسخه و کد ملی دریافت کند.
جمع بندی
در این مقاله به بررسی نسخه بیمه سلامت پرداختیم و نحوه ثبت نام در سامانه بیمه سلامت را بررسی کردیم. سامانههای دولتی که برای ثبت نسخه الکترونیک راهاندازی شدهاند، دارای مزایای و معایبی هستند که هرکدام سرعت روند تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک را تحتتاثیر قرار میدهند. پنل پزشکان دکترنکست امکاناتی را که پزشکان از یک پلتفرم ثبت نسخه الکترونیک انتظار دارند ارائه میدهد. پزشک میتواند پیش از تجویز دارو برای بیماران خود، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهد یا پرونده آنان را که پزشکان از قبل ثبت کردهاند، بررسی کرده و سپس تجویزهای موردنظر خود را انجام دهد.
پرونده بیماران شامل نمودارهای علائم حیاتی، سوابق بیماریها، آلرژیهای دارویی و غذایی، سوابق داروهای مصرفی و ویزیتهای پیشین بیمار است. پزشک میتواند تمامی این موارد را بررسی کرده و با مشاهده و تحلیل نمودارهای علائم حیاتی فرد، با داشتن اطلاعات کامل او را معاینه و تجویزهای لازم را انجام دهد.
Drnext درصدد است تمامی نیازهای جامعه پزشکی را در راستای سهولت روند درمان و کاهش بار بیماریها برطرف کند و در این مسیر از نخبگان علوم داروسازی، پزشکی، فناوری اطلاعات و… بهره میجوید. برای آشنایی بیشتر با دکترنکست لطفا به سایت این پلتفرم تحتوب مراجعه کنید.