مجله سلامت دکترنکست

اختلال جنسی در بیماران دو قطبی مصرف‌کننده والپروات

اختلال عملکرد جنسی

فهرست مطالب

اختلال جنسی، عارضه‌ی مهم داروهای سایکوتروپیک

اختلال عملکرد جنسی یک عارضه جانبی مهم داروهای سایکوتروپیک است که اغلب می‌تواند منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی و کمپلیانس دارویی ضعیف شود. تقریباً همه‌ی داروهای سایکوتروپیک با عوارض جانبی جنسی مرتبط هستند. به خوبی مشخص شده که مصرف والپروات و ترکیبات آن با عوارض جانبی هورمونی مختلفی همراه است. این عوارض شامل هیپرآندروژنیسم، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تخمدان پلی کیستیک، اختلالات قاعدگی و نارسایی تخمک‌گذاری در زنان و ناهنجاری در سطح آندروژن و حرکت اسپرم در مردان هستند.

تک درمانی با والپروات در بیماران دو قطبی

یک مطالعه به بررسی شیوع اختلال جنسی در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی در حین دریافت‌تک درمانی والپروات پرداخته است. ۶۳ بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی تحت کنترل در مقیاس تجربه جنسی آریزونا (ASEX) مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی نمونه مورد مطالعه 84/38 سال بود. حدود سه چهارم شرکت‌کنندگان مرد (76.2%) بودند. طبق ASEX حدود یک چهارم (28.6٪) اختلال عملکرد جنسی داشتند. در صورت اختلال در مراحل مختلف عملکرد جنسی، بسته به معیار اندازه گیری شده، مشکل میل جنسی از 13.33% تا 35.41% در بین مردان و 6.66% تا 46.66% در زنان متغیر بود. اختلال نعوظ در 13.33% تا 31.25% از مردان و مشکل در لغزانندگی واژن در 13.33% تا 26.66% از زنان گزارش شده بود.

هنگامی که افراد با و بدون اختلال این عملکرد مطابق با ASEX مقایسه شدند، مشاهده شد که افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی به طور قابل‌توجهی طول مدت بیماری طولانی‌تر، شیوع بالاتر فشار خون غیرطبیعی و میانگین نمرات بالاتر در زیرمقیاس عوارض جانبی UKU داشتند. هر دو گروه در سایر متغیرهای بالینی یکسان بودند. اختلال عملکرد جنسی در بخش قابل توجهی از بیمارانی که والپروات دریافت می‌کنند، مشاهده می‌شود. شیوع بالاتر اختلال این عملکرد با طول مدت طولانی‌تر بیماری، شیوع بالاتر فشار خون غیرطبیعی و میانگین نمرات بالاتر در مقیاس فرعی دیگر عوارض جانبی UKU همراه است.

PubMed-Sexual dysfunction in clinically stable patients with bipolar disorder receiving valproate

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *