مجله سلامت دکترنکست

قرص ناپروکسن برای چیست؟

قرص ناپروکسن

فهرست مطالب

قرص ناپروکسن برای چه دردیست؟ این دارو برای درمان بسیاری از دردها مانند روماتیسم، آرتروز، دندان‌درد، درد قاعدگی، تب، درد عضلانی، آرتریت، سردرد و … تجویز می‌شود. هرچند این قرص فواید زیادی دارد؛ اما آیا در مورد میزان مصرف، عوارض آن و همچنین تداخل‌های دارویی آن اطلاعاتی دارید؟ پاسخ این سوال‌ها بسیار حائز اهمیت است و شما قبل‌از مصرف این دارو حتما باید آن‌ها را بدانید. در این مقاله از drnext قصد داریم به همه سوال‌های شما در مورد قرص ناپروکسن پاسخ دهیم. پس تا پایان همراه ما باشید؛ چراکه نکات مهمی در درباره این قرص بیان شده است.

اشکال داروی و نام‌های تجاری

نام ژنریک

ناپروکسن (Naproxen)

نام‌های تجاری

آلو (Aleve)

ناپروسین (Naprosyn)

مدیپروکسن (Mediproxen)

تداپروکس

مداکسن

ناپرون

ناپروزان

آفی روکسن

ناپروزان

ناپتین

اشکال دارویی

قرص ۲۵۰ میلی‌گرم

قرص ۵۰۰ میلی‌گرم انتریک کوتد (Enteric coated)

شیاف ۵۰۰ میلی‌گرم

شیاف ناپروکسن

قرص ناپروکسن و کاهش درد

قرص ناپروکسن نوعی داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که برای درمان انواع درد و التهاب خفیف و متوسط استفاده می‌شود. تاثیر این دارو در درمان روماتیسم مفصلی، آرتروز، روماتیسم ستون فقرات، آرتریت، درد دوره قاعدگی، سردرد، دندان درد، تب، التهاب تاندون، التهاب بورس، نقرس، درد عضلانی، کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن تایید شده است. پس این قرص برای درمان بسیاری از دردها کاربرد دارد.

ناپروکسن با مسدودکردن آنزیمی که پروستاگلاندین‌ها را تولید می‌کند، درد را کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها نقش اساسی در التهاب دارد و بدن آن را در محل بافت آسیب دیده تولید می‌کند که موجب قرمزی، ورم و درد می‌شود. این دارو دارای دو نوع ناپروکسن معمولی و ناپروکسن سدیم است. تفاوت عمده بین این دو نوع ناپروکسن این است که ناپروکسن سدیم سریعتر جذب می‌شود. بدن در عرض 2 تا 4 ساعت به اوج سطوح ناپروکسن معمولی و در 1 تا 2 ساعت به اوج برای ناپروکسن سدیم می‌رسد.  

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های داخلی در دکترنکست

 

کاربردهای قرص ناپروکسن

همانطور که گفته شد قرص Naproxen برای درمان درد و التهاب (تورم و آسیب) در شرایط مختلف استفاده می‌گردد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری روماتیسم مفصلی یا آٰتریت روماتوئید (یک بیماری خودایمنی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد)
  • استئوآرتریت (بیماری ناشی از تجزیه بافت مفصلی)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی آرتریت که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد)
  • درد دوران قاعدگی
  • تاندونیت (التهاب تاندون‌ها)
  • بورسیت (التهاب کیسه‌های پر از مایع در اطراف مفاصل)
  • علائم نقرس

قرص آلو Aleve

 میزان مصرف قرص ناپروکسن

دوز و تعداد دفعات مصرف آن به سن شما، نوع تشخیص، شدت بیماری و سایر عوامل فردی بستگی دارد. اگر مبنای استفاده شما از دارو توصیه‌های کلی در مورد آن باشد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. قبل از مصرف قرص ناپروکسن 250 یا 500 میلی‌گرم، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید. این دارو طبق دستور پزشک، معمولا 2 یا 3 بار در روز با یک لیوان پر آب مصرف می‌شود. ناپروکسن را نبرید، له نکنید یا نجوید، قرص را به‌طور کامل قورت دهید. پس‌از مصرف این قرص حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. اگر ناراحتی معده دارید ناپروکسن را با غذا مصرف کنید.

احتمالا بپرسید که آیا قرص ناپروکسن 500 برای دندان درد مناسب است؟ یا کدام دوز قرص ناپروکسن برای گلو درد بهتر است؟ مقدار دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان مشخص می‌شود. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را با کمترین دوز موثر و در زمان کمتری مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک دوز دارو را از 250 به قرص ناپروکسن 500 افزایش ندهید یا اینکه دارو را بیشتر از تعداد تجویزشده مصرف نکنید. اگرچه این قرص یک درمان دارویی کوتاه مدت است؛ اما اگر آن را طبق دستور پزشک مصرف نکنید، برایتان مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ پس:

  •       اگر یک نوبت از قرص را فراموش کردید: اگر دوز خودتان را فراموش کردید، در اسرع‌وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر فقط چند ساعت تا نوبت بعدی شما باقی مانده است، صبر کنید و نوبت بعدی را مصرف کنید.
  •       اگر مصرف دارو را به‌طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: ممکن است درد و التهاب ناشی از بیماری بیشتر شود.
  •       اگر دارو را طبق برنامه مصرف نکنید: ممکن است داروی شما به خوبی عمل نکند یا به‌طور کامل تاثیر خود را از دست بدهد. برای اینکه این دارو تاثیر مناسبی داشته باشد، باید مقدار مشخصی همیشه در بدن شما باشد.
  •       اگر قرص بیش‌از حد مصرف کنید: ممکن است سطح خطرناکی از دارو وارد بدن شود. علائم مصرف بیش‌از حد این دارو می‌تواند شامل خستگی، خواب آلودگی، سوزش معده، تهوع و استفراغ، از دست دادن هوشیاری و خونریزی معده باشد.

چگونه اثر دارو را تشخیص دهیم؟

بعد از این‌که دارو را مصرف کردید، علائمی وجود دارد که تا حدودی تاثیر مثبت آن را نشان می‌دهد. البته این نشانه‌ها به نوع بیماری بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال در آرتریت ممکن است درد و ورم شما بهتر شود و بتوانید سریعتر راه بروید. در تاندونیت یا بورسیت هم احتمالا درد، قرمزی، ورم و التهاب شما بهتر شود. همچین در نقرس درد و التهاب شما بهتر می‌شود و دمای پوست به حالت قبل برمی‌گردد.

 

اثر قرص ناپروکسن

 

عوارض مصرف قرص ناپروکسن

آیا از عوارض قرص ناپروکسن ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی‌گرم اطلاع دارید؟ هر نوع دارویی از جمله ناپروکسن می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. پزشکان با همه این مزایا و معایب آشنا هستند و با در نظر گرفتن آن‌ها دارو را تجویز می‌کنند. قطعا اگر شما هم با این عوارض آشنا باشید، از مصرف خودسرانه آن خودداری می‌کنید. اگر به چند مورد از عوارض شایع این دارو اشاره کنیم، می‌توان دل‌درد، یبوست، اسهال، باد شکم، سوزش معده، تهوع و استفراغ و سرگیجه را نام برد. حتی قرص ناپروکسن ممکن است باعث خواب آلودگی شود؛ پس زمانی‌که این دارو را مصرف می‌کنید، از رانندگی و هر کاری که نیاز به هوشیاری بالایی دارد، پرهیز کنید.

علاوه‌بر عوارض شایعی که به آن‌ها اشاره شد، این قرص می‌تواند عوارض جدی مانند انواع زخم‌های گوارشی، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، ضعف در یک قسمت یا یک طرف بدن، مشکل در صحبت‌کردن، ورم صورت یا گلو، فشارخون بالا، خون‌ریزی و زخم معده و درد روده داشته باشد. اگر شما هر یک از عوارض قرص ناپروکسن را داشتید، به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت منشأ آن مصرف این دارو است. در این شرایط باید فورا با متخصص داخلی تماس بگیرید و مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

هدف ما در مجله سلامت دکترنکست این است که مرتبط‌ترین و جدیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم؛ اما از آن‌جایی‌که داروها روی هر فرد تاثیر متفاوتی دارند نمی‌توان تضمین کرد که موارد اشاره‌شده شامل همه عوارض جانبی احتمالی این دارو باشد و این اطلاعات نباید جایگزین توصیه‌های پزشکی شود. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با یک متخصص که سابقه پزشکی شما را می‌داند، صحبت کنید.

 

عوارض مصرف قرص ناپروکسن

بیشتر بدانید: کمردرد و سلکوکسیب

تداخل دارویی ناپروکسن با داروهای دیگر

قرص‌ ناپروکسن می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی رخ می‌دهد که ماده‌ای نحوه عملکرد دارو را تغییر می‌دهد و از تاثیر مثبت آن جلوگیری کند. برای این‌که تداخلی در مصرف داروها ایجاد نشود، پزشک باید تمام داروهای مصرفی بیمار را مدیریت کند. شما باید تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید.

برای اینکه بدانید ناپروکسن چگونه با داروی دیگری که مصرف می‌کنید تداخل دارد با پزشک داخلی یا داروساز خودتان صحبت کنید. در ادامه چند نمونه از داروهایی آورده شده است که می‌توانند با قرص ناپروکسن تداخل داشته باشند:

  •       داروهای ضدافسردگی: ترکیب داروهای ضدافسردگی با ناپروکسن خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از 1) سیتالوپرام؛ 2) فلوکستین؛ 3) فلووکسامین و 4) پاروکستین است.
  •       داروهای فشارخون: ناپروکسن ممکن است تاثیر داروهای فشارخون شما را کم کند. اگر بیش‌از 65 سال سن دارید، ترکیب این دارو با برخی از داروهای فشار خون ممکن است به کلیه‌های شما آسیب برساند. از جمله داروهای فشارخون می‌توان به مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEها) مثل کاپتوپریل، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مثل لوزارتان، بتابلاکرها مانند پروپرانولول و دیورتیک‌ها مثل هیدروکلرتیازید و فورزماید اشاره کرد.
  •       داروهای معده‌ درد: مصرف هر یک از داروهای معده مانند هیدروکسید آلومینیوم، اکسید منیزیم و سوکرالفیت با ناپروکسن، باعث می‌شود که ناپروکسن درد شما را کندتر درمان کند.
  •       داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDها): ترکیب ناپروکسن با سایر NSAID‌ها مانند آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک و کتورولاک خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد.
  •       کلستیرامین: اگر کلستیرامین را با ناپروکسن مصرف کنید، ممکن است بدن شما ناپروکسن را کندتر از حد معمول جذب کند و این بدین معنی است که عملکرد آن زمان بیشتری طول بکشد.
  •       لیتیوم: اگر ناپروکسن را با لیتیوم مصرف کنید، ممکن است اثر لیتیوم را در بدن افزایش داده و به دوزهای خطرناک برساند. 
  •       متوترکسات: مصرف متوترکسات با ناپروکسن می‌تواند اثر متوترکسات را تا مقادیر بالاتر از حد مجاز بالا ببرد. 
  •       وارفارین: مصرف وارفارین با ناپروکسن خطر خونریزی معده و روده را افزایش می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد این دارو می‌تواند روی هر فرد تاثیر متفاوتی داشته باشد و نمی‌توان تضمین کرد موارد بالا همه تداخل‌های ناپروکسن با داروهای دیگر باشد؛ پس همیشه با پزشک متخصص خودتان در مورد تداخلات احتمالی این قرص با داروهای تجویزی، ویتامین‌ها، گیاهان دارویی، مکمل‌ها و داروهای بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید صحبت کنید. اگر به پزشک خودتان دسترسی ندارید می‌توانید از نوبت‌دهی انلاین دکترنکست کمک بگیرید.  

جایگزین قرص ناپروکسن

قبل از تغییر داروها یا جایگزینی قرص ناپروکسن حتما با پزشک خود مشورت کنید. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NASAIDها) به عنوان جایگزین قرص ناپروکسن مطرح هستند. از جمله این داروها می‌توان به ایبوپروفن، دیکلوفناک، سلکوکسیب، کترولاک، مفنامیک اسید، پیروکسیکام و ملوکسیکام اشاره کرد. در نظر داشته باشید پزشک معالج بر اساس وضعیت و نیاز شما دارو را تجویز می‌کند و اگرچه این داروها همگی در یک خانواده قرار دارند اما بعضی خصوصیات متفاوت دارند.

جمع بندی

قرص ناپروکسن ۲۵۰ برای چی خوبه؟ یا عوارض قرص ناپروکسن ۵۰۰ چیست؟ از آن دسته سوالاتی هستند که در هنگام مصرف این دارو برای هر شخصی ایجاد می‌شود. قرص ناپروکسن برای درمان تعداد زیادی از دردهای خفیف و متوسط استفاده می‌شود. مصرف خودسرانه این قرص هم مانند هر نوع داروی دیگری می‌تواند مضر باشد. در بعضی از موارد ممکن است عوارض ناپروکسن بسیار جدی و خطرناک باشد. درصورتی‌که هر کدام از عوارض جدی این قرص را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین این قرص با تعدادی از داروها، ویتامین‌ها و حتی گیاهان دارویی تداخل دارد. حتما قبل‌از مصرف دارو نسبت به این تداخل‌ها اطلاع داشته باشید.

منابع:

healthline، webmd، medicalnewstoday

سوالات متدوال

ناپروکسن چیست؟

ناپروکسن یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) است که معمولاً برای تسکین درد، التهاب و کاهش تب استفاده می شود.

ناپروکسن چگونه کار می‌کند؟

ناپروکسن با کاهش تولید پروستاگلاندین ها، که مواد شیمیایی هستند که باعث درد و التهاب در بدن می شوند، عمل می کند.

آیا ناپروکسن بدون نسخه در دسترس است؟

بله، برخی از اشکال دارویی ناپروکسن بدون نسخه در دسترس هستند، اما دوزهای بالاتر یا مصارف طولانی مدت ممکن است نیاز به نسخه داشته باشند.

چه مدت طول می‌کشد تا ناپروکسن عمل کند؟

ناپروکسن معمولاً در عرض یک ساعت پس از مصرف شروع به کار می‌کند و پس از چند ساعت به اوج اثربخشی می رسد.

آیا ناپروکسن در دوران بارداری بی‌خطر است؟

زنان باردار باید قبل از مصرف ناپروکسن با پزشک مشورت کنند، زیرا ممکن است خطراتی خصوصا در سه ماهه دوم و سوم بارداری به همراه داشته باشد.

آیا می توان در حین مصرف ناپروکسن الکل مصرف کرد؟

به طور کلی توصیه می شود در حین مصرف ناپروکسن از الکل خودداری کنید، زیرا می‌تواند خطر تحریک معده و خونریزی را افزایش دهد.

آیا می توان از ناپروکسن برای میگرن استفاده کرد؟

ناپروکسن گاهی اوقات برای تسکین علائم میگرن استفاده می‌شود، اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *