مجله سلامت دکترنکست

علت ریزش مژه چیست؟

فهرست مطالب

شاید تا به حال پیش آمده باشد که دوستتان از شما بخواهد یک آرزو کنید و بپرسد مژه روی کدام گونه‌تان افتاده است. این‌گونه ریزش‌های تک به تک مژه‌ها طبیعی است و لازم نیست نگران آن باشید. اما گاهی متوجه می‌شوید که حجم مژه‌های شما کاهش قابل توجهی پیدا کرده یا مژه‌هایتان نازک شده است. ریزش مژه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در این مقاله دکترنکست به چند مورد از آن اشاره کرده و راهکارهای پیشگیری از آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

آسیب یا استرس

انواع استرس‌ها از جمله بیماری، جراحی، خالکوبی، سرمادرمانی و فشارهای روحی می‌تواند منجر به ریزش مژه شود. اینگونه استرس‌ها باعث می‌شود مژه‌ها بیشتر در مرحله‌ی استراحت یا تلوژن باقی بمانند و در نتیجه نازک‌تر به نظر برسند. علت دیگر این است که در شرایطی که اضطراب روحی دارید، ممکن است رفتار‌های استرسی از جمله کندن مو و مژه از خود بروز دهید که این رفتار نیز می‌تواند ریزش مژه‌ها را به همراه داشته باشد. استرس و آسیب، اصلی‌ترین علت ریزش مژه در افراد است.

اختلالات خاص پزشکی

نوعی بیماری خود ایمنی به نام ریزش موی آرآتا می‌تواند باعث التهاب در انتهای موها شده و در نتیجه ریزش مو و مژه‌ها را به همراه داشته باشد. از جمله دیگر بیماری‌های خودایمنی که می‌تواند منجر به ریزش مژه‌ها شود، لوپوس است. همچنین گاهی ریزش مو به دلیل تغییرات غیرطبیعی هورمون‌ها در بدن صورت می‌گیرد. برای مثال اختلالات تیروئيدی و کم‌کاری هیپوفیز می‌تواند این عارضه را داشته باشد.

انواع بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس، لیخن پلانوس و آکانتوزیس و برخی اختلالات ژنتیکی نیز می‌تواند باعث ریزش مژه شود.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان پوست و مو در دکترنکست

 

عفونت و حساسیت

عفونت در ناحیه پلک چشم‌ها می‌تواند باعث التهاب و ریزش مژه‌ شود. عفونت گل مژه از جمله این عفونت‌ها بوده و در صورت بروز آن باید سریعا به پزشک یا داروساز مراجعه کنید که به این منظور می‌توانید از خدمات نوبت دهی آنلاین دکترنکست استفاده کنید. گاهی پیش می‌آید که پوست شما به مواد آرایشی جدید حساسیت نشان دهد. در این شرایط نیز ممکن است ریزش مژه‌ها اتفاق بیفتد. در این صورت باید ریمل و سایر محصولات آرایشی که در ناحیه چشم استفاده می‌کنید را تعویض کنید.

عارضه‌ی برخی داروها

یکی از عوارض تعدادی از داروها، ریزش مژه می‌باشد. داروهای درمان پرکاری تیروئید، برخی اختلالات چشمی و ضد انعقاد، ممکن است این عارضه را داشته باشند.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد معدنی که برای رشد مو و مژه‌ها ضروری هستند، می‌تواند ریزش و نازک شدن مژه را به همراه داشته باشد. موادی از جمله زینک، آهن و بیوتین برای رشد موها لازم هستند.

با مژه‌های خود با ملایمت رفتار کنید

در برخی موارد ریزش موها به دلیل برخورد نادرست با آن‌ها است. هنگام شست‌شوی صورت، چشم‌ها را نمالید و به آرامی ماساژ دهید. اگر می‌خواهید آرایش چشم را پاک کنید، از شوینده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید. هرگز بدون اینکه آرایش خود را پاک کنید، به رختخواب نروید. باقی ماندن طولانی مدت مواد شیمیایی روی مژه‌های شما باعث آسیب و ریزش آن‌ها می‌شود.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *