مجله سلامت دکترنکست

برم هگزین؛ موارد مصرف، تداخلات و عوارض

برم هگزین

فهرست مطالب

احتمالا نام داروی برم هگزین به گوشتان خورده است. اما این دارو چیست و چه کاربردی دارد؟ این دارو در چه مواردی برای سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا استفاده از برم هگزین برای کودکان مجاز است؟ فواید قرص برم هگزین چیست؟ آیا شربت برم هگزین برای هر نوع سرفه‌ای کاربرد دارد؟ در ادامه این مقاله به معرفی داروی برم هگزین و تشریح ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

داروی برم هگزین چیست؟

برم هگزین یک داروی موکولیتیک است که از آن به عنوان داروی خلط‌آور نیز یاد می‌شود. داروهای موکولیتیک خلط را نرم کرده و خروج آن را تسهیل می‌کنند. تجمع خلط در مواردی که خلط زیادی در مجاری تنفسی تولید شده باشد، تنفس را سخت می‌کند. این دارو کمک می‌کند بیمار بتواند آزادانه و عمیق نفس بکشد. از آن برای درمان شرایطی استفاده می‌شود که با ترشح غیرطبیعی مخاط همراه است، مانند سرماخوردگی، عفونت‌های دستگاه تنفسی، آنفولانزا، درمان سرفه کودکان و برونشیت. به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی، در بیمارانی که سابقه زخم معده دارند، این دارو باید با احتیاط مصرف شود. برم هگزین با کاهش گران‌روی خلط و رقیق کردن آن و نیز با تحریک لایه اپیتلیال مژکدار (لایه پوشاننده مجاری تنفسی که وظیفه دفع مخاط را دارد) خارج شدن مخاط را تسهیل می‌کند.

اشکال دارویی برم هگزین

داروی برم هگزین به صورت اشکال دارویی زیر در دسترس است:

  • شربت برم هگزین
  • قرص برم هگزین
  • آمپول برم هگزین

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان ریه در دکترنکست

 

موارد مصرف برم هگزین

برم هگزین دارویی است که به فرآیندهای پاکسازی مخاط در دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این دارو برای رفع تنگی نفس و گرفتگی قفسه‌سینه استفاده می‌شود. برم هگزین به دسته‌ای از داروها به نام موکولیتیک تعلق دارد که مخاط را تجزیه و حل کرده تا سرفه و خروج خلط راحت‌تر شود. در نتیجه برای درمان سرفه‌های خلطی، این دارو را به شربت‌های سرفه اضافه می‌کنند. به منظور جلوگیری از احتقان قفسه‌سینه، مخاط موجود در دستگاه تنفسی باید به طور منظم دفع شود. برم هگزین می‌تواند به مکانیسم‌های طبیعی بدن برای رفع التهاب با دفع مخاط کمک کند.

عوارض برم هگزین

برخی از عوارض جانبی رایج و عمده برم هگزین عبارتند از:

  •       حساسیت پوستی
  •       سرگیجه
  •       سردرد
  •       تهوع و استفراغ
  •       اسهال

برم هگزین می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند و منجر به برخی مشکلات جدی سلامتی شود. اگر با هر یک از عوارض جانبی فوق روبرو هستید یا بیماری جدی دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

عوارض برم هگزین

 

ملاحظات خاص در مورد مصرف دارو برم هگزین

قبل از استفاده از برم هگزین، اگر به آن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی برخی از موادی باشد که می‌تواند باعث برخی واکنش‌های آلرژیک جدی یا برخی مشکلات دیگر شود. قبل از مصرف دارو اگر سابقه بیماری مانند زخم معده، آسم، درد شکم یا نارسایی شدید کبدی یا کلیوی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف برم هگزین

مهم است که دوز فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، بهتر است از مصرف دوز فراموش‌شده صرف‌نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

 

 bromhexine

 

مصرف بیش از حد و مسمومیت با برم هگزین

مصرف بیش از حد دارو ممکن است تصادفی باشد. با این حال مصرف مقادیر بیش از حد از این دارو می‌تواند اثرات مضری بر عملکرد بدن داشته باشد. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند منجر به برخی مشکلات جدی شود.

مصرف برم هگزین در برخی شرایط پزشکی خاص  

نارسایی کبد

به دلیل افزایش خطر وخامت حال بیمار، این دارو در بیماران با سابقه بیماری‌های کبدی باید با احتیاط مصرف شود. در موارد خاص، بسته به شرایط بالینی، نظارت دقیق بر تست‌های عملکرد کبد، تعدیل دوز بسته به شرایط سلامت، یا جایگزینی با یک داروی مناسب ممکن است لازم باشد.

زخم معده

به دلیل افزایش خطر بدتر شدن وضعیت بیمار، استفاده از این دارو در بیماران با سابقه تایید شده زخم معده یا سایر اختلالات گوارشی مورد تایید متخصصان نیست. هر گونه علائم غیرطبیعی در صورت مصرف باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود. بسته به شرایط بالینی بیمار، ممکن است نیاز به تغییر دوز یا جایگزینی با یک داروی مناسب باشد.

بارداری

پیرامون مصرف شربت برم هگزین در بارداری شواهد زیادی در دسترس نیست. با این حال مصرف این دارو در سه‌‌ماهه اول بارداری باید با تایید و تحت نظارت پزشک انجام شود.

شیردهی

در دوران شیردهی نباید از اشکال دارویی برم هگزین استفاده کرد. این دارو می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و عوارض جانبی جدی برای نوزادان ایجاد کند.

نحوه نگهداری داروی برم هگزین

داروی برم هگزین باید به دور از نور و رطوبت نگه‌داری شده و از دسترس کودکان خارج شود. این دارو عمدتاً باید در دمای اتاق (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری شود.

جمع بندی

برم هگزین مانند شربت تئوفیلین جی یک داروی خلط ‌آور است. این دارو در اشکال دارویی قرص، شربت و آمپول موجود است. در مواردی که تجمع خلط در مجاری تنفسی، تنفس را سخت می‌کند، این دارو کاربرد دارد. با توجه به اینکه این دارو می‌تواند به افزایش خطر عوارض جانبی جدی در بیمارانی که سابقه زخم معده دارند منجر شود، باید در مصرف آن احتیاط کرد. دریافت ویزیت پزشک عمومی آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

منبع:

medicoverhospitals

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *