مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره علل و درمان سرفه کودکان

درمان سرفه کودکان

فهرست مطالب

سرفه در کودکان خردسال شایع است. قرارگرفتن در معرض میکروب‌ها و مبارزه با آن‌ها به رشد سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند. یک سرفه معمولی می‌تواند تا دو هفته طول بکشد. درمان‌های خانگی زیادی برای درمان سرفه کودکان وجود دارد که می‌تواند به تسکین و بهبود آن کمک کند. اما در برخی موارد، درمان پزشکی توسط پزشک ممکن است ضروری باشد. در این مقاله از مجله سلامت دکترنکست ابتدا انواع درمان سرفه کودکان در خانه بررسی شده است. سپس به علائمی پرداخته‌ایم که در صورت داشتن آن‌ها کودک شما نیازمند درمان پزشکی خواهد بود؛ پس تا آخر مطلب همراه ما باشید.

انواع سرفه در کودکان

سرفه بخش مهمی از سیستم دفاعی هر فرد است و به بدن کمک می‌کند تا از شر میکروب‌ها و محرک‌های مضر خلاص شود. در اکثر موارد سرفه‌ها را به دو نوع مرطوب و خشک تقسیم می‌کنند. سرفه‌های مرطوب خلط یا مخاط تولید می‌کنند یا حتی فرد احساس می‌کند در حال تولید مخاط است. اما در سرفه خشک هیچ‌گونه مخاطی وجود ندارد.

علت سرفه کودکان

اما درمان سرفه خلط دار در کودکان می‌تواند با درمان سرفه خشک تفاوت داشته باشد. اگر فرزندتان سرفه می‌کند به صدای سرفه دقت داشته باشید تا بتوانید درمان خانگی سرفه خشک کودکان را انتخاب کنید و حتی در صورت نیاز سرفه را به درستی به پزشک توضیح دهید. کشف علت سرفه ممکن است کمی طول بکشد؛ درمان سرفه خشک کودکان به علت آن بستگی دارد. برخی از علل شایع سرفه در کودکان عبارتند از:

  •       عفونت‌ها: عفونت‌ها می‌توانند باعث بسیاری از مشکلات مانند درد شکم در کودکان شوند. عفونت‌های تنفسی مختلف ویروسی یا باکتریایی می‌توانند به‌دلیل تحریک و التهاب در مجاری هوایی منجر به سرفه شوند.
  •   آلرژی: آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی عامل بی‌ضرر را با یک عامل خارجی اشتباه بگیرد و بیش‌ازحد واکنش نشان دهد. در طی یک واکنش آلرژیک ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌شود و می‌تواند علائم تنفسی ایجاد کند.
  •       آسم: این بیماری مزمن باعث التهاب و تنگ شدن راه‌های هوایی می‌شود و تنفس را سخت می‌کند. همچنین علائم آسم می‌تواند در اثر بیماری تنفسی یا ورزش ایجاد شود.
  •       محرک‌های محیطی: قرار گرفتن در معرض محرک‌های مختلف محیطی مانند دود سیگار، اگزوز خودرو، آلودگی هوا و هوای خیلی سرد یا خشک می‌تواند باعث التهاب گلو و در نتیجه به سرفه خشک شود.
  •   جسم خارجی: بلعیدن جسم خارجی مانند دکمه‌ها، مهره‌ها و سایر اشیاء کوچک توسط کودکان غیرطبیعی نیست. در این شرایط ممکن است جسم در راه هوایی آن‌ها گیر کند یا حتی شیء را قورت دهند و در مری آنها گیر کند.
  •       بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): یک ریفلاکس مزمن اسید است که کودکان مبتلا به این مشکل ممکن است سرفه مداوم، گرفتگی صدا یا خس خس سینه را تجربه کنند.

 

درمان خانگی سرفه کودکان

 

درمان خانگی سرفه کودکان

1. از قطره سدیم کلراید استفاده کنید

قطره سدیم کلراید را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. این قطره‌ مخاط را نرم می‌کند و آن را بین می‌برد. دستورالعمل‌های روی بطری را بخوانید تا قطره را با خیال را استفاده کنید. اگر ریختن قطره در بینی کودک سخت است، نشستن در حمام آب گرم هم می‌تواند مجرای بینی را پاک و مخاط را نرم کند. در واقع این روش یک نوع درمان سرفه شبانه کودکان در طب سنتی است.

2. مایعات به کودک بدهید

در زمان انواع بیماری مانند سرفه یا آبله مرغان در کودکان هیدراته‌ماندن کودک بسیار مهم است. آب به مبارزه برای درمان سرفه شدید کودکان کمک می‌کند و راه‌های هوایی را مرطوب نگه می‌دارد. برای اینکه مطمئن شوید که فرزند شما آب کافی را دریافت می‌کند، باید به اندازه سن کودک به او آب بدهید. برای مثال یک کودک یک‌ساله به یک لیوان و یک کودک سه ساله به سه لیوان آب نیاز دارد.

3. عسل بسیار کاربردی است

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که به تسکین گلودرد کمک می‌کند. همچنین عسل با خواص آنتی باکتریال برای درمان سرفه‌های خشک کودکان مفید است. البته در نظر داشته باشید عسل برای کودکان زیر یک سال خطرناک است.

4. سر کودک را بالا بیاورید

نوزادان زیر یک سال و نیم نباید با هیچ بالشی بخوابند. اگر کودک شما مستعد حرکت زیاد در هنگام خواب است، به خواب رفتن کودک با یک یا چند بالش می‌تواند دشوار باشد. البته برای این مشکل هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. برای مثال می‌توانید یک طرف تشک را به بالش تبدیل کنید.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری های کودکان در دکترنکست

 

5. به محیط رطوبت اضافه کنید

اضافه‌ کردن رطوبت به هوا مانع از خشک‌ شدن مجاری تنفسی کودک و باعث شل شدن مخاط می‌شود. این روش برای درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان مناسب است. هنگام خرید رطوبت‌ساز، رطوبت‌ساز هوای سرد را انتخاب کنید. دستگاه‌های هوای سرد برای کودکان ایمن‌تر بوده و به اندازه مدل‌های هوای گرم موثر هستند.

6. از اسانس‌های گیاهی کمک بگیرید

امکان درمان سرفه کودکان با داروهای گیاهی وجود دارد. محصولات گیاهی در حال افزایش محبوبیت هستند و  برخی از آن‌ها ممکن است در کاهش سرفه یا دردهای عضلانی موثر باشد. اما همیشه قبل‌از استفاده از روغن‌ها با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید؛ چرا که همه روغن‌ها برای کودکان بی‌خطر نیستند و دوز آن‌ها تنظیم نشده است.

دارو برای درمان سرفه کودکان

داروی سرفه برای کودکان نوپا یا کودکان زیر شش سال توصیه نمی‌شود. حتی داروها می‌تواند برای کودکان خردسال خطرناک باشد؛ چرا که در تسکین علائم آنها موثر نیست. احتمالا هر داروی ترکیبی برای درمان بیشتر از یک علامت، عوارض جانبی بیشتری به بچه‌ها وارد می‌کند و خطر را افزایش می‌دهد. البته شربت تئوفیلین جی برای درمان سرفه پیشنهاد می‌شود؛ اما نمی‌توان از آن به‌عنوان بهترین شربت برای درمان سرفه کودکان نام برد.

 

بهترین شربت برای درمان سرفه کودکان

 

درمان سرفه کودکان توسط پزشک

اگر سرفه خلط‌دار درمان نشود، باعث جمع‌شدن مخاط و در نتیجه بیماری سیستیک فیبروزیس می‌شود. احتمالا در برخی موارد برای درمان سرفه خشک کودکان نیاز به مراجعه به پزشک باشد. اگر کودک شما مبتلا به خروسک (کروپ) است، ممکن است پزشک اطفال برای کاهش التهاب یک استروئید تجویز کند. کروپ باعث سرفه‌های شدید می‌شود که همراه با تب بروز می‌کند.

از آن‌جایی‌که سرفه معمولا در شب بدتر می‌شود و استروئیدها خیلی زود اثر می‌کنند، پس این دارو می‌تواند برای درمان سرفه کودکان در خواب عملکرد خوبی داشته باشد. اگر پزشک تشخیص دهد که کودک شما عفونت باکتریایی دارد، احتمالا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

جمع بندی

برای درمان سرفه های ادامه دار در کودکان باید چه کاری انجام داد؟ سرفه یک علامت رایج در کودکان است و می‌تواند چند هفته ادامه داشته باشد. برای درمان سرفه کودکان دو روش درمان خانگی و پزشکی وجود دارد. در بیشتر موارد می‌توان درمان خانگی سرفه کودکان را بدون نیاز به دارو انجام داد. اما اگر کودک شما دچار تنگی‌نفس است یا علائم خروسک را دارد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *