مجله سلامت دکترنکست

بالن معده و لاغری

بالن معده

فهرست مطالب

آیا می‌دانید با قرار دادن بالن در داخل معده می‌توانید وزن خودتان را کاهش دهید؟ بله؛ کاملا درست است. بالن معده یکی از روش‌ها برای کاهش وزن است که در آن، بالن فضایی از معده را اشغال می‌کند تا سریع‌تر احساس سیری کنید. معمولا این روش برای افرادی مناسب است که از طریق رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن نشده‌اند. قبل‌از اینکه برای انجام این روش کاهش وزن تصمیم بگیرید، باید در مورد نحوه انجام کار، مراقبت بعد از آن و خطرات احتمالی آن اطلاعات کاملی داشته باشید. در این مقاله از مجله سلامت دکترنکست قصد داریم به همه این موارد بپردازیم؛ پس تا آخر مقاله همراه ما باشید. 

چاقی و عوارض آن

چاقی می‌تواند دلایل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، سبک زندگی، پرخوری عصبی، استرس، خواب نامناسب، تحرک بدنی کم و … داشته باشد. عوارض چاقی بسیار زیاد است. بیماری قلبی یا سکته مغزی، فشار خون بالا، وقفه تنفسی در خواب، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، دیابت نوع دو، بیماری ریفلاکس معده به مری (سوزش معده) از جمله عوارض این مشکل هستند. کاهش وزن خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با وزن را به حداقل می‌رساند.

بالن معده چیست؟

احتمالا انواع جراحی کاهش وزن مانند عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده و ابدومینوپلاستی را بشناسید. همه این روش‌ها نیاز به عمل جراحی دارند و حتی می‌توانند عوارض زیادی به همراه داشته باشند. بالن معده هم یک روش کاهش وزن است که در آن هیچ نیازی به عمل جراحی نیست. در این روش، یک بالون سیلیکونی در داخل معده شخص قرار می‌گیرد.

این کار با اشغال فضا، منجر به احساس سیری می‌شود و میزان غذا خوردن را محدود می‌کند. اگر در مورد وزن خودتان نگران هستید و انواع رژیم غذایی مانند رژیم کتو و حتی ورزش برای شما کارساز نبوده است، روش بالون داخل معده ممکن است یک گزینه باشد. مانند سایر روش‌های کاهش وزن، عمل بالون معده نیازمند تعهد به یک سبک زندگی سالم‌تر است. شخص باید تغییرات دائمی را در رژیم غذایی خود ایجاد کند و به‌طور منظم ورزش انجام دهد تا از موفقیت همیشگی این روش اطمینان حاصل شود.

 

ترکیدن بالن معده

 

نحوه قرار دادن بالن در معده

در اکثر موارد، پزشکان از آندوسکوپ برای قرار دادن بالن در داخل معده استفاده می‌کنند. در واقع، آندوسکوپ یک لوله بلند و منعطف است که یک دوربین به آن متصل می‌شود. این لوله از طریق دهان وارد شده و از مسیر مری به پایین می‌رود تا به معده برسد. معمولا در این شرایط یک آرام‌بخش خفیف به فرد تزریق می‌شود.

اخیرا قرص بالن معده هم عرضه شده است که می‌توانید آن را قورت دهید، اما برای خارج کردن آن باید از آندوسکوپ استفاده کرد. بعد از خرید کپسول بالن معده، باید آن را بلعید. این روش نیازی به بیهوشی ندارد و می‌توان آن را در مطب جراح عمومی انجام داد. قرص بعد از اینکه توسط شخص بلعیده شد به کمک لوله نازکی که به انتهای آن وصل است از مایع یا گاز پر می‌شود. پس از آن بالکن بخشی از حجم معده را اشغال می‌کند تا معده نسبت به قبل کوچک‌تر شود.  

معمولا در هر دو روش، بالون داخل معده تا 6 ماه در جای خود باقی می‌مانند و سپس با استفاده از آندوسکوپ آن را خارج می‌کنند. پس از آن، با توجه به برنامه خود شخص و پزشک مشخص می‌کنند که باز هم بالن جدید را قرار دهند یا خیر. البته مشاهده فیلم عمل بالن معده می‌تواند ذهنیت بهتری در مورد روش انجام این دو روش به شما بدهد.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
پزشکان بیماری‌های عمومی در دکترنکست

 

بالن معده برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین کاندید برای قرار دادن بالن در معده یک فرد بالغ 22 سال یا بیشتر با شاخص توده بدنی (BMI) بین 30 تا 40 است. پس این روش برای کاهش وزن و از بین بردن چاقی در کودکان مناسب نیست. اگر قبلا جراحی معده مانند بای پس معده داشته‌اید یا اگر خیلی چاق هستید، نباید از این درمان استفاده کنید. محدودیت های دیگری نظیر شاخص توده بدنی بالاتر 40 و … وجود دارد؛ بنابراین اگر این روش را برای کاهش وزن در نظر دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. البته شنیدن نظرات کسانی که بالن معده گذاشتند هم می‌تواند برای شما مفید باشد.

مراقبت های بعد از بالن معده

قبل از اینکه رژیم غذایی معمولی خودتان را شروع کنید، معده برای سازگاری با بالن به زمان نیاز دارد. حدود شش ساعت بعد از عمل می‌توانید مقدار کمی مایعات شفاف مصرف کنید. به‌طور کلی رژیم غذایی مایع تا شروع هفته دوم ادامه می‌یابد، پس از آن می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید. احتمالا حدود سه هفته پس‌از عمل بالون داخل معده، شروع به خوردن غذای معمولی کنید.

 

خطرات بالن معده

 

خطرات بالن معده

در حدود یک سوم افراد، بلافاصله پس از قرار دادن بالون در داخل معده، درد و حالت تهوع ایجاد می‌شود. اما این علائم معمولا چند روز پس از بالون وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در خانه و با مصرف داروهای خوراکی کنترل کرد. هرچند بسیار نادر است که بعد از قرار دادن بالن در معده، عوارض جانبی جدی رخ دهد؛ اما در صورت بروز تهوع، استفراغ و درد شکم، فورا با پزشک خودتان تماس بگیرید.

یکی از عوارض خطرناک، کاهش باد یا ترکیدن بالن معده است. اگر بالن خالی شود یا بترکد، باعث انسداد مسیر در داخل معده می‌شود که در نهایت برای برداشتن آن باید از عمل جراحی استفاده کرد. از جمله خطرات احتمالی دیگر بالن معده می‌توان به ورم بیش‌از حد، پانکراتیت حاد، زخم یا سوراخ در دیواره معده اشاره کرد که احتمالا برای رفع این مشکلات هم به جراحی نیاز باشد.

جمع بندی

عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده و ابدومینوپلاستی چند روش برای کاهش وزن است. از آنجاییکه در همه این روش‌ها عمل جراحی انجام می‌شود، قطعا عوارض مختلفی هم به‌همراه دارند. اما بالن معده یکی از روش‌های کاهش وزن است که در آن به هیچ عمل جراحی نیاز نیست. در واقع، بالون یک درمان چاقی جدید و کم‌تهاجمی برای افراد مبتلا به چاقی است. بالون یک ایمپلنت پزشکی است که یک جراح در معده شما قرار می‌دهد تا حجم آن را برای مدت محدودی کاهش دهد. معمولا پزشک از یک آندوسکوپ برای عبور بالون از گلوی شما استفاده می‌کند؛ بنابراین نیازی به جراحی نیست. این روش برای افراد بالای 22 سال با BMI بین 30 تا 40 توصیه می‌شود. اگرچه پس از قرار دادن بالن در معده، امکان درد و تهوع وجود دارد؛ اما این عوارض پس از چند روز از بین می‌روند. البته در صورت ترکیدن بالن خطرات بیشتری فرد را تهدید می‌کند.

 

منابع:

healthline، mayoclinic، clevelandclinic

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *