مجله سلامت دکترنکست

همه چیز درباره ی پرخوری عصبی

پرخوری عصبی

فهرست مطالب

پرخوری عصبی اختلالی است که متاسفانه برخی از افراد گرفتار آن هستند. گاهی اوقات، این اختلال به‌قدری جدی می‌شود که حتی ممکن است تهدیدی برای زندگی فرد مبتلا به شمار رود. البته این به معنای غیر قابل درمان‌بودن این اختلال نیست. گاهی فقط کافی ا‌ست درباره علائم و راه‌های درمان مشکل خود، اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید از آن پیشگیری کنید.

به همین علت، ما قصد داریم این مقاله از drnext را به اختلال پرخوری عصبی، علائم و روش‌های درمان آن اختصاص دهیم. در صورتی که شما هم با این مشکل درگیر هستید، اطلاعات این مقاله در راستای جلوگیری از پرخوری، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

پرخوری عصبی چگونه به وجود می آید؟

پرخوری عصبی یا بولیمیا (bulimia) یکی از اختلالات مربوط به خوردن است که نشانه‌های آن، خوردن بیش‌ازحد در مدت‌زمان کم و استفاده از روش‌های غیرمعمول برای دفع آن است. منظور از روش‌های غیرمعمول، روش‌های ناسالمی مانند ورزش بیش‌ازحد، رژیم‌های بسیار سخت، استفراغ عمدی، استفاده از داروهای ملین، مکمل‌های کاهش وزن و تنقیه است. گاهی ممکن است فرد از یک چرخه مضر پرخوری-پاکسازی پیروی کند که می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی وی بسیار خطرناک باشد.

این اختلال می‌تواند هرکسی را درگیر کند؛ اما معمولا در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می‌شود. متاسفانه به‌طور دقیق علت پرخوری عصبی مشخص نیست؛ اما ممکن است یکی از موارد زیر در ایجاد این اختلال دخیل باشند:

  • وسواس بیش‌ازحد در خصوص وزن و اندام، حتی با وجود داشتن اندام متناسب؛
  • ژنتیک؛
  • انتظارات نادرست اجتماعی و اطرافیان از اندام ایده‌آل؛
  • سابقه افسردگی؛
  • سابقه سوء استفاده یا آزارهای جنسی؛
  • داشتن شخصیت وسواسی یا عزت‌نفس پایین.

نشانه های پرخوری عصبی

تشخیص این اختلال، ممکن است گاهی سخت باشد؛ زیرا افراد مبتلا به این عارضه، سعی می‌کنند آن را از دیگران پنهان کنند. با‌این‌حال، بارزترین نشانه این اختلال، پرخوری شدید و اقدام به پاکسازی آن است. سایر علائم پرخوری عصبی، شامل نشانه‌های روانی و فیزیکی، عبارتند از:

  • وسواس افراطی به شکل بدن و وزن خود؛
  • انتقاد غیر طبیعی از خود؛
  • ترس شدید از افزایش وزن؛
  • کناره‌گیری اجتماعی از دوستان و خانواده؛
  • افسردگی و اضطراب؛
  • ورزش بیش‌ازحد؛
  • رژیم و روزه‌گرفتن‌های افراطی؛
  • مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده یا یبوست؛
  • غش‌کردن؛
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم؛
  • ضعف عضلانی؛
  • جای زخم یا پینه روی بند انگشتان.
ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان اعصاب و روان در دکترنکست

انواع پرخوری عصبی

از آنجایی که اطلاع از علت پرخوری عصبی، علائم و انواع آن، می‌تواند در جلوگیری از پرخوری عصبی موثر باشد، قصد داریم شما را با انواع این اختلال آشنا کنیم. به‌طور کلی، اختلال پرخوری به ۲ نوع پاکسازی یا جبران‌شونده و غیر پاکسازی یا بدون جبران تقسیم می‌شود که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

نوع پاکسازی

در این حالت، فرد با استفاده از روش‌های نادرستی که به سلامتی او آسیب می‌زنند، اقدام به دفع و پاکسازی می‌کند. شایع‌ترین روش پاکسازی در این نوع، استفراغ عمدی است. سایر روش‌ها، استفاده از داروهای ملین، مکمل‌های لاغری، تنقیه و … است.

نوع غیر پاکسازی

در این حالت، فرد با انجام کارهایی مثل ورزش شدید، روزه‌داری یا رژیم‌های غذایی سخت و محدود، سعی در جبران پرخوری خود دارد. شاید این روش چندان آسیب‌زا به نظر نرسد؛ اما فراموش نکنید که هر دو نوع پرخوری، می‌توانند عواقب ناخوشایندی برای فرد به همراه داشته باشند.

درمان پرخوری عصبی

تکنیک‌های مختلفی برای درمان این اختلال وجود دارد. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید، می‌توانید با کمک یک دکتر تغذیه یا یک متخصص سلامت روان، اقدام به درمان کنید. البته ناگفته نماند که درمان، فقط متوجه خود فرد نیست؛ بلکه نیاز به یک همکاری گروهی میان فرد بیمار، خانواده او، متخصص تغذیه و متخصص سلامت روان دارد. درمان‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • روان‌درمانی که نوعی مشاوره فردی و شامل درمان شناختی-رفتاری است. در واقع، روانشناسی پرخوری عصبی بر تغییر تفکر (شناختی) و رفتار (رفتاری) شما تمرکز دارد. این نوع درمان، شامل تکنیک‌هایی برای ایجاد نگرش درست و سالم به وزن و غذاست. همچنین روان پزشک شما را در ایجاد رویکردهایی برای تغییر نحوه واکنش در شرایط دشوار راهنمایی می‌کند.
  • تغذیه‌درمانی که شامل یادگیری روش‌های سالم‌تری برای تغذیه است. در این حالت، متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند تا برنامه غذایی سالم‌تری داشته باشید. برای مثال، ممکن است خوردن ۳ تا ۵ وعده غذایی منظم در روز، برای کاهش میل به پرخوری به شما پیشنهاد شود.
  • دارودرمانی که شامل مصرف داروهای پرخوری عصبی، زیر نظر پزشک است. این داروها معمولا در دسته داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین هستند که برای درمان افسردگی به کار می‌روند. یکی از داروهای این گروه، سیتالوپرام نام دارد. از همین رو، سیتالوپرام و پرخوری عصبی را می‌توان به هم مرتبط دانست. البته فراموش نکنید که مصرف این داروها، باید کاملا طبق دستور پزشک شما انجام شود.

بولیمیا

درمان خانگی پرخوری عصبی

علاوه بر روش‌های درمانی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، شما همچنین می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی، تا حدودی از اختلال پرخوری خود جلوگیری کنید. در ادامه به تعدادی از روش‌های خانگی موثر برای درمان این اختلال اشاره می‌کنیم.

  • از آنجایی که این اختلال می‌تواند مشکلات جسمی و ذهنی برای فرد مبتلا ایجاد کند، انجام مدیتیشن و یوگا می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا از شر افکار منفی خلاص شوید و بر استرس و اضطراب خود غلبه کنید.
  • برای درمان پرخوری عصبی در طب سنتی هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. تخم رازیانه، زنجبیل و تخم کتان را می‌توان یک داروی گیاهی ضد پرخوری عصبی و تا حدود قابل ‌قبولی موثر دانست. مطالعات نشان داده‌اند که این ۳ مورد، تاثیر قابل ‌توجهی در کاهش اشتها دارند.
  • تلاش کنید تا عزت‌نفس خود را افزایش دهید و خودتان را همان‌گونه که هستید، دوست بدارید. در این راستا، داشتن فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند بسیار مفید باشد. مثلا در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید و علاوه بر حضور در بین دیگران، سلامت جسمانی خود را هم تضمین کنید.

جمع بندی

پرخوری عصبی نوعی اختلال خوردن است که متاسفانه ممکن است هر کسی را درگیر کند. البته با داشتن آگاهی و اطلاعات کامل در زمینه این اختلال، می‌توانید آن را درمان کنید. ما در این مطلب، تلاش کردیم تا موارد ضروری در رابطه با این اختلال را با شما در میان بگذاریم.

بنابراین، اگر مشکوک هستید که شما یا یکی از عزیزانتان، ممکن است مبتلا به این مشکل باشید، مهم است که از پزشک و متخصص سلامت روان کمک بگیرید. جست‌وجوی درمان سریع، نه‌تنها کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به پیشگیری از عوارض بالقوه این بیماری هم کمک می‌کند. شما چه تجربه‌ای در رابطه با این اختلال دارید؟ فراموش نکنید که پزشکان دکترنکست به شما کمک می‌کنند تا سریعترین راه درمان پرخوری عصبی خود را بیابید.

 

منابع:

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bulimia/symptoms-causes/syc-20353615
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9795-bulimia-nervosa
  3. https://www.healthline.com/health/bulimia-nervosa#takeaway
  4. https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/bulimia/overview/
اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *