مجله سلامت دکترنکست

عمل بای پس معده چیست و چه خطراتی دارد؟

عمل بای پس معده

فهرست مطالب

برای کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند، عمل بای پس معده مثل طی‌کردن ره صد ساله در یک شب است. این روش جراحی بیشتر تحت عنوان «برداشتن معده» شناخته می‌شود و این روزها رایج شده است. در این مقاله قصد داریم تا آن را بررسی کنیم و کمی هم آن روی سکه را نشان بدهیم و از خطرات این جراحی صحبت کنیم.

عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده نوعی جراحی کاهش وزن است که اصطلاحا به آن «Roux-en-Y» هم گفته می‌شود. در طی این عمل قسمت بالای معده به یک کیسه‌ی کوچک معده تبدیل می‌شود. در مرحله‌ی بعد یک حلقه از روده ‌باریک بیمار بریده خواهد شد و به معده متصل می‌گردد. قسمت پایینی حلقه هم به ادامه‌ی روده باریک متصل است.

در نتیجه‌ی این عمل به عبارتی غذا معده را دور می‌زند. به این ترتیب بدن کالری کمتری را جذب می‌کند و شما زودتر احساس سیری می‌کنید. برای این‌که تصویر ذهنی بهتری از این جراحی داشته باشید، توصیه می‌کنیم فیلم عمل بای پس معده را هم تماشا کنید.

عمل مینی بای پس معده چیست؟

در واقع این عمل ترکیبی از دو روش «بای پس معده» و «اسلیو معده» است. فرق این روش با عمل بای پس معمولی این است که در نوع اول فقط دو نقطه‌ی اتصال وجود دارد (از معده به روده‌ی باریک و اتصال روده باریک به ادامه روده). درحالی‌که در عمل مینی بای پس معده یک محل اتصال وجود دارد (اتصال معده به روده باریک).

چرا عمل بای پس معده انجام می‌شود؟

این عمل زمانی انجام می‌شود که فرد مراجعه‌کننده در فرایند کاهش وزن از رژیم غذایی و ورزش جواب نگرفته باشد. در نتیجه این روش رایج جراحی می‌تواند به بیماران مبتلا به افزایش وزن در زمینه کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک کند. کاهش وزن در اثر انجام این عمل می‌تواند از بیمار در برابر ابتلا به بیماری‌های متاثر از چاقی محافظت کند. چند مورد از این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

  •         بیماری ریفلاکس مری (یا همان سوزش معده)
  •         فشار خون و کلسترول بالا
  •         بیماری قلبی-عروقی
  •         دیابت نوع دو
  •         سکته
  •         سرطان
  •         آپنه انسدادی خواب (قطع تنفس هنگام خواب)
  •         ناباروری

 

فیلم عمل بای پس معده

 

چه کسانی می‌توانند عمل بای پس معده انجام دهند؟

به‌طور کلی عمل بای پس معده معمولا برای کسانی انجام می‌شود که با وجود رعایت رژیم کاهش وزن و ورزش مداوم به وزن دلخواه خود نرسیده‌اند. (برای آشنایی با یکی از انواع رژیم‌های لاغری مقاله‌ی «رژیم کتو» را بخوانید). حالا در این قسمت به گروه‌هایی از افراد اشاره می‌کنیم که می‌توانند از این روش جراحی برای لاغری کمک بگیرند:

  •         افرادی با شاخص توده‌ی بدنی (BMI) 40 یا بالاتر (چاقی شدید)
  •     افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 35 تا 39.9 (چاق)؛ این افراد احتمالا علاوه بر اضافه وزن از دیابت نوع 2، آپنه خواب شدید یا فشار خون بالا نیز رنج می‌برند.
  •         در بعضی موارد افرادی با شاخص توده‌ بدنی 30 تا 34

البته توجه داشته باشید که علاوه‌بر عدد BMI فاکتورهای متعددی هم باید در نظر گرفته شود. با مراجعه به پزشک می‌توانید یک غربالگری کلی انجام بدهید و مطمئن شوید که آیا برای انجام عمل بای پس معده واجد شرایط هستید یا نه.

آیا عمل بای پس معده برگشت‌پذیر است؟

در طی این جراحی بخش قابل‌توجهی از معده فرد برداشته می‌شود. به‌طور کل برگرداندن عمل بای پس معده عملا توصیه نمی‌شود؛ چون با عوارض جدی و متعددی مانند عفونت یا نشت معده (فتق) همراه است. ولی در موارد خیلی خاص و اورژانسی جراح برای جلوگیری از بروز عوارض شدیدتر ناچار به بازگرداندن بای پس معده می‌شود.

 

برگرداندن عمل بای پس معده

 

عمل بای پس معده چه خطراتی دارد؟

این عمل جراحی هم مانند هر عمل و روش درمانی دیگری می‌تواند با خطراتی همراه باشد. البته توجه داشته باشید که لزوما تمام این موارد برای هر فردی که تحت عمل بای پس قرار گرفته است، اتفاق نمی‌افتد. با این وجود برای تصمیم‌گیری بهتر لازم است عوارض جانبی احتمالی را در نظر بگیرید:

  •         انسداد روده
  •         سندرم دامپینگ (باعث اسهال، حالت تهوع یا استفراغ می‌شود)
  •         سنگ کیسه صفرا
  •         فتق
  •         کاهش قند خون (هیپوگلیسمی)
  •         سوء تغذیه
  •         سوراخ شدن معده و زخم

پس توصیه می‌شود اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید یا دچار پرخوری عصبی هستید، به کمک روش‌های آسان‌تر و کم‌خطرتر وزن خود را در محدوده‌ی سالم نگه دارید. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به عمل وزن خود را کاهش دهید و از عوارض آن در امان بمانید. همچنین بهتر است راجع به نظر بیماران بعد از عمل بای پس معده بپرسید تا بیشتر با شرایط بعد از جراحی آشنا شوید.

جمع بندی

در این مطلب مختصر و مفید به معرفی عمل بای پس معده پرداختیم و گریزی هم به عمل مینی بای پس معده (روش نزدیک به بای پس معمولی) زدیم. در ادامه افراد واجد شرایط عمل را معرفی کردیم و از عوارض این روش حرف زدیم. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب به درستی تصمیم بگیرید و دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس معده نشوید. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان پیوست مقاله، مطلب «چاقی در کودکان» و «عمل اسلیو معده» را هم مطالعه کنید. علاوه‌بر آن می‌توانید برای مشورت با پزشکان تغذیه متخصص سری به سایت دکترنکست بزنید.

 

منبع:

mayoclinic، hopkinsmedicine

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *