مجله سلامت دکترنکست

20 مورد از زنگ های خطر و علائم بیماری قلبی

20 مورد از زنگ های خطر و علائم بیم

فهرست مطالب

شاید اختلال در ضربان قلب نرمال یا درد قفسه سینه را بسیاری تنها علائم بیماری قلبی بدانند؛ اما زنگ خطر برای وجود این بیماری‌، فقط به همین موارد خلاصه نمی‌شود. برای همین، بهتر است علائم دقیق‌تر و بیشتری از این بیماری را بشناسید تا زمان کمتری صرف پروسه تشخیص شود و بتوان در بهترین زمان، روند درمان را شروع کرد.

مهم‌ترین علائم بیماری قلبی 

حدود 11 درصد از مردان و 9 درصد از زنان در جهان، به‌ نوعی بیماری قلبی مبتلا هستند. اما چه علائمی را می‌توانیم بررسی کنیم که نشان‌دهنده یک مشکل قلبی بالقوه باشد؟ 20 مورد از علائم بیماری قلبی در جوانان، بزرگسالان و… وجود دارد که زنگ‌ هشداری برای آن است که بدانید زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. در ادامه، به برخی از این علائم اشاره می‌کنیم.

  • درد قفسه سینه 

یکی از نشانه‌های کلاسیک و علائم حمله قلبی، درد قفسه سینه است. اگر این درد نشانه حمله قلبی باشد، معمولا توسط بیمار با عباراتی چون احساس سنگینی، سفتی یا فشار در قفسه سینه توصیف می‌شود. در صورت بروز چنین دردی، باید به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات تشخیصی چون اکو قلب انجام شود.

  • احساس بیماری و حالت تهوع

بدیهی‌ست که هر حالت تهوعی، از علائم بیماری قلبی در زنان و مردان و مساوی با حمله قلبی نیست. در صورتی‌ که حالت تهوع با نشانه قبل یعنی درد شدید در قفسه سینه همراه باشد، زمان تماس با فوریت‌های پزشکی فرا رسیده است.

  • درد معده یا سوء‌هاضمه

درد از نوع سوء‌هاضمه یا احساس سوزش در قفسه سینه یا معده، می‌تواند نشانه‌ای از حمله مشکل قلبی باشد. از آنجایی‌ که قلب، مجرای معده و معده همگی دقیقا در کنار یکدیگر قرار دارند، تفکیک سوزش یا سوءهاضمه از علائم بیماری قلبی دشوار است. برای همین، حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کرد تا از روش‌های تکمیلی برای تشخیص استفاده کند.

 

علائم بیماری قلبی در زنان

 

  • احساس گرما و عرق کردن شدید

اگر به باشگاه رفته‌اید یا یک روز خیلی گرم را تجربه کرده‌اید، عرق‌کردن جای هیچ نگرانی ندارد. اما احساس گرمای شدید و عرق‌کردن اگر با درد قفسه سینه همراه شود، ممکن است یکی از نشانه‌های بیماری یا حمله قلبی باشد.

  • درد پا

اگر هنگام راه‌رفتن، به‌صورت ناگهانی احساس گرفتگی شدید در ساق پای خود دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. این درد شدید، می‌تواند نشانه بیماری PAD (بیماری شریانی محیطی) و از علائم بیماری قلبی باشد. این نشانه، بیشتر در افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری دیابت شایع است. 

  • درد بازو و شانه

ممکن است در نگاه اول، درد بازو را به قلب خود ربط ندهید؛ اما می‌تواند از علائم بیماری قلبی یا نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. ارتباط درد شانه چپ با بیماری های قلبی بیش از ارتباط آن با ناراحتی معده و سوءهاضمه است؛ بنابراین، باید آن را جدی گرفت.

  • درد فک یا کمر 

با حملات قلبی، حتی ممکن است درد در فک یا پشت بدن و کمر هم احساس شود. این دسته از علائم ناراحتی قلبی در زنان جوان معمولا بیشتر از مردان است و اغلب نادیده گرفته می‌شود. در صورت تداوم درد، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

  • آنژین

آنژین قلبی در واقع نوعی از درد قفسه سینه است که به دلیل خون‌رسانی ناکافی به قلب اتفاق می‌افتد. اغلب افراد این دسته از علائم را با عباراتی چون تنفس سخت و حس خفگی توصیف می‌کنند. اگر این نشانه ادامه داشت و با احساس سفتی و درد گلو همراه بود، باید آن را جدی گرفت؛ چون ممکن است از علائم بیماری قلبی ریوی باشد.

 

آنژین

 

  • تورم شدید در مچ پا 

شاید داروهایی چون داروی فشار خون یا نشستن طولانی‌مدت روی صندلی و پشت میز، دلیل این تورم باشد؛ اما نباید آن را نادیده گرفت. به‌خصوص اگر تورم آن‌قدری باشد که مچ پاها واقعا بزرگ شوند؛ این را در نظر بگیرید که این مورد، می‌تواند نشانگر نارسایی قلبی باشد.

  • خستگی مفرط 

احساس خستگی دائمی از دیگر علائم بیماری قلبی در نوجوانان است و می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلبی و همچنین سایر بیماری‌ها باشد. طبیعی‌ست که بدن بعد از ساعت‌های طولانی کار یا فعالیت، انرژی خود را از دست بدهد؛ اما اگر شروع به تجربه حس خستگی شدید کرده‌اید و سبک زندگی‌تان تغییر نکرده است، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

  • ضربان قلب نامنظم 

ضربان قلب نامنظم می‌تواند نشانه فیبریلاسیون دهلیزی باشد که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. البته این مورد به‌تنهایی برای تشخیص کافی نیست و در صورت مراجعه به پزشک، معمولا استفاده از هولتر قلب به مدت 24 تا 48 ساعت به شما پیشنهاد می‌شود تا ضربان شما تحت نظارت دقیق قرار گیرد. همچنین تپش قلب زیاد، می‌تواند از علائم بیماری قلبی در نوزادان هم باشد.

  • خون‌رسانی ضعیف به اندام‌ها 

باریک‌شدن رگ‌های خونی و خون‌رسانی ضعیف به اندام‌ها، ممکن است به معنای بالا‌ بودن خطر حمله قلبی باشد. خون‌رسانی ضعیف به اندام‌ها به‌ویژه پاها، ممکن است منجر به درد، خستگی، سوزش یا ناراحتی در عضلات پا، ساق پا یا ران شما شود.

  • صداهای غیرطبیعی قلب

کاردیومیوپاتی یکی از بیماری‌هایی‌ست که باعث ضعیف‌تر‌شدن قلب می‌شود و ممکن است از نظر ژنتیکی به ارث رسیده یا ناشی از سایر بیماری‌ها باشد. سوفل قلبی یا صداهای غیر معمول قلب، ممکن است از نشانه‌های این بیماری باشد.

 

ارتباط سریع و ساده با بهترین
متخصصان بیماری‌های قلب و عروق در دکترنکست

 

  • اختلال نعوظ یا خشکی واژن

دیابت، استرس مزمن و برخی بیماری‌های دیگر ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند؛ اما این عارضه، می‌تواند از علائم بیماری قلبی در مردان هم باشد. اختلال نعوظ به دلیل مشکل در جریان خون رخ می‌دهد که گاهی بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (سخت‌شدن شریان‌ها) باعث بروز آن می‌شود. همچنین خون‌رسانی کمتر به دلیل چنین بیماری در زنان، معمولا باعث خشکی واژن می‌شود.

  • بیدار شدن از خواب برای ادرار

بیدار‌ شدن برای ادرار، فقط به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی و آب نیست. گاهی قلب ضعیف و بیمار، خون کمتری را به کلیه‌ها پمپاژ می‌کند که می‌تواند منجر به تجمع مایعات و تورم مچ پا شود. هنگام خواب، جاذبه، این مایع را به سمت کلیه می‌فرستد و نیاز به ادرار‌ کردن را افزایش می‌دهد. پس اگر این نشانه با تورم پاها هم همراه بود، ممکن است یکی از علائم بیماری قلبی در جوانان و بزرگسالان باشد.

  • افزایش سریع وزن

بیماری دریچه قلب، زمانی رخ می‌دهد که یکی از چهار دریچه قلب به‌درستی کار نکند. این بیماری می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد و ناشی از افزایش سن، سایر عفونت‌ها یا سایر انواع بیماری‌های قلبی باشد. شایع‌ترین علائم بیماری دریچه‌ای قلب علاوه بر ضربان قلب نامنظم و…، افزایش سریع وزن هم محسوب می‌شود.

 

علائم بیماری قلبی در جوانان

 

  • رنگ آبی یا بنفش روی پوست 

ممکن است یکی از علائم ظاهری بیماری قلبی روی پوست، مشاهده رنگ آبی و بنفش باشد. این امر می‌تواند نشانه‌ای از عدم دریافت اکسیژن کافی به‌وسیله خون و در برخی موارد از علائم بیماری قلبی در فرد باشد. 

  • خم شدن ناخن‌ها به سمت پایین

اگر ناخن‌های شما به سمت پایین خم شده و انتهای انگشتان شما متورم می‌شود، ممکن است از علائم عفونت قلبی، بیماری قلبی یا مشکل ریوی باشد. برای بسیاری از افراد، این علائم هشداردهنده نیست و آن را جدی نمی‌گیرند که همین هم ممکن است خطرناک باشد.

  • خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن 

گاهی در اثر آسیب یا افتادن یک جسم سنگین، ممکن است شاهد خون‌مردگی زیر ناخن خود شوید؛ اما اگر به خاطر نمی‌آورید که ناخن شما آسیب‌ دیده و چنین علائم بیماری قلبی را مشاهده می‌کنید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. 

  • علائم ظاهری دیگر

دیگر علائم بیماری قلبی در کودکان و بزرگسالان که اغلب روی پوست ظاهر می‌شوند و می‌توانند هشداری برای وجود یک بیماری قلبی باشند، عبارت‌اند از: 

  • ایجاد حلقه خاکستری‌رنگ در اطراف قسمت رنگی چشم؛ 
  • تغییراتی در زبان شما، مانند متورم و قرمز‌شدن؛
  • تغییر شدید رنگ پوست. 

جمع بندی

تمام مواردی که به‌عنوان علائم بیماری قلبی گفته شدند، می‌توانند با برخی بیماری‌های دیگر هم مشترک باشند. پس در صورت بروز هر یک، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و یک قرار ملاقات با متخصص بیماری های قلب آنلاین ترتیب دهید. فراموش نکنید که هر چه بیماری قلبی زودتر تشخیص داده شود، راحت‌تر درمان می‌شود.

 

منابع

mountsinai، bhf، aad، orlandohealth، aarp

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *