مجله سلامت دکترنکست

درد شانه چپ و ارتباط آن با بیماری های قلبی

درد شانه چپ

فهرست مطالب

درد شانه چپ می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد؛ اما یکی از دلایل نگران‌کننده، احتمال بروز سکته قلبی است. در این مقاله به ارتباط مشکلات قلبی و درد شانه چپ می‌پردازیم. همچنین در ادامه راه‌های تشخیص ابتدایی مشکلات قلبی را به شما معرفی می‌کنیم و به بررسی روش‌های درمانی رایج در این زمینه می‌پردازیم.

درد شانه چپ چیست؟

درد پشت شانه چپ معمولا زمانی ایجاد می‌شود که بازوی خود را در  جهت خاصی حرکت بدهید. این درد می‌تواند عمیق و تیز باشد یا به صورت بی‌حسی، گزگز و سوزن سوزن‌شدن بروز پیدا می‌کند. علاوه‌بر آن درد شانه چپ و بازو می‌تواند به سمت سر و گردن منتشر شود.

ممکن است علت درد پشت شانه چپ بروز اختلال در عملکرد یا ساختار قسمت‌هایی مثل مفصل، تاندون یا استخوان باشد. اما مهم‌ترین احتمالی که معمولا باعث نگرانی فرد می‌شود، ارتباط درد شانه چپ و قلب است که در بعضی از موارد می‌تواند نشانه‌ی حمله قلبی باشد. در ادامه بیشتر به توضیح این مورد می‌پردازیم.

علت درد شانه چپ چیست؟

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، درد شانه چپ می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این قسمت شایع‌ترین دلایل بروز آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  •         فرسودگی به علت افزایش سن
  •         آسیب به شانه؛ مانند پارگی، کشیدگی، دررفتگی یا شکستگی
  •         آرتروز
  •         شانه یخ زده (Frozen Shoulder)؛ به معنی سخت‌شدن بافت‌های اطراف مفصل
  •         استفاده بیش از حد از  مفصل مثلا در ورزش‌های خاص
  •         بورسیت
  •         ضعف عضلات عضلات اطراف مفصل
  •         التهاب تاندون‌ها
  •         مشکلات عضلات، رباط ها و تاندون‌های اطراف شانه
  •         درد راجعه گردن یا ستون فقرات
  •         درد عصبی شانه چپ
  •         درد بعد از جراحی
  •         ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مثل فیبرومیالژیا 
  •       سکته قلبی

همچنین بیماری‌های گوارشی‌ از جمله رفلاکس، گاستریت، زخم معده و … هم می‌توانند به صورت درد شانه چپ بروز پیدا کنند. در نتیجه این مسئله ارتباط درد پشت کتف چپ و معده را نشان می‌دهد.

ارتباط سریع و ساده با بهترین
فوق تخصصان قلب و عروق در دکترنکست

کدام بیماری‌های قلبی با درد شانه چپ ارتباط دارند؟

در این قسمت به طور ویژه به بررسی اختلالات و مشکلات قلبی‌ می‌پردازیم که به صورت درد شانه چپ علائم خود را بروز می‌دهند. این تظاهرات به همراه نشانه‌هایی مانند تنگی نفس و … و انجام ‌روش‌هایی مثل آنژیوگرافی قلب به متخصص قلب در تشخیص بهتر علت درد کمک می‌کنند.

سکته قلبی

سکته قلبی در صورت نرسیدن اکسیژن به بخشی از قلب یا کل بافت قلبی اتفاق می‌افتد. نارسایی اکسیژن به تدریج عملکرد سلول‌های قلبی را متوقف می‌کند و در نهایت قلب را از کار می‌اندازد. شایع‌ترین دلیل بروز آن تنگی عروق کرونر به علت حضور پلاک‌های چربی است.

بعد از اختلال سلول‌های قلبی در اثر نارسایی اکسیژن علامت این اختلال به صورت درد شانه چپ و بازو ظاهر می‌شود. چون اعصابی که از قلب و بازو منشعب می‌شوند، سیگنال‌های عصبی مربوط به خود را به سلول‌های مغزی مشترکی ارسال می‌کنند. در نتیجه مغز نمی‌تواند منشا درد بازو و قلب را از یکدیگر تشخیص بدهد.

 

علت درد دست چپ و شانه

 

حالا از کجا می‌توان فهمید که علت درد دست چپ و شانه از سکته قلبی منشا می‌گیرد؟ اگر درد ناگهانی بازوی چپ بعد از چند دقیقه بدتر شد و با علائم زیر همراهی داشت، هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید:

  •         ناراحتی در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا از بین می رود و سپس برمی‌گردد.
  •         بی‌حسی یا ناراحتی غیرعادی یا درد شانه چپ و گردن، فک یا پایین شکم
  •         تنگی نفس همراه با و یا بدون درد قفسه سینه
  •         سوء هاضمه
  •         حالت تهوع یا استفراغ
  •         سبکی سر
  •         عرق سرد ناگهانی یا گرگرفتگی

آنژین (Angina)

این عارضه به علت دریافت اکسیژن کمتر از نیاز قلب اتفاق می‌افتد که ممکن است علائم آن به صورت درد شانه‌ها، گردن، پشت یا فک ظاهر شود. آنژین حمله قلبی نیست؛ ولی به عنوان نوعی اختلال در عملکرد قلب در نظر گرفته می‌شود. بیماری آنژین صدری (آنژین) دو نوع دارد:

آنژین پایدار: قابل کنترل است. حداقل به مدت 2 ماه موقع انجام فعالیت یا استرس عاطفی به طور مداوم رخ می‌دهد.

آنژین ناپایدار: غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک است و حتی می‌تواند به هنگام استراحت رخ دهد. این یعنی قلب حتی در زمان کمترین میزان فعالیت فرد هم اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای تپش قلب چه بخوریم را مطالعه کنید.

درمان درد شانه چپ در اثر مشکلات قلبی چیست؟

برای درمان درد گردن و شانه چپ مطمئن‌ترین راه مراجعه به اورژانس و پزشک متخصص است. کادر درمان با توجه به وضعیت بیمار و بعد از دریافت نتایج آزمایشات ممکن است روش درمان غیرتهاجمی را انتخاب کنند؛ مثل تجویز داروهایی برای از بین‌بردن لخته خون.

همچنین در موارد شدیدتر ممکن است پزشک برای بازکردن انسداد عروق به روش جراحی متوسل شود. انتخاب راه درمانی مناسب برای هر بیمار با توجه به وضعیت فیزیولوژیک بدن و شدت عارضه متفاوت است. از روش‌های رایج بازکردن مسیر عروق قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاشت استنت: جراح یک لوله سیمی را در شریان تنگ‌شده قرار می‌دهد تا از انسداد رگ جلوگیری کرده و آن را گشاد کند. به این وسیله شدت جریان خون در رگ برقرار و تقویت می‌شود.

آنژیوپلاستی: جراح یک بالون کوچک را در داخل شریان مسدودشده باد می‌کند تا جریان خون برقرار شود. آنها همچنین ممکن است برای جلوگیری از انسداد مجدد رگ یک استنت (فنر) به بالون وصل کنند.

جراحی بای پس: جراح به کمک بخش سالم رگ جریان خون را به سمت رگ مسدود شده هدایت می‌کند.

درمان خانگی درد کتف چپ

درمان اصلی برای افرادی که به علت مشکلات قلبی از درد شانه چپ رنج می‌برند، بهبود وضعیت قلبی-عروقی بیمار است. فشار خون بالا، رژیم غذایی پرچرب و سبک زندگی کم‌تحرک باعث افزایش شدت علائم و بدتر شدن وضعیت بیمار می‌شوند. در نتیجه لازم است بیمار با اعمال تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی از بدتر شدن بیماری جلوگیری کند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

  •         ترک سیگار
  •         کاهش وزن برای رسیدن به وزن مطلوب
  •         رژیم ورزشی مناسب
  •         رژیم غذایی سالم؛ شامل مقدار زیادی سبزیجات، غلات، میوه و گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب

همچنین توجه داشته باشید که مصرف بعضی از داروها به طور غیرمستقیم می‌تواند موجب افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی بشود. برای مثال قرص کلسیم از انواع این داروها است که در بیماران مستعد مشکلات قلب و عروق می‌تواند خطرساز باشد. در نتیجه اگر علاوه بر داشتن زمینه بیماری‌های قلبی دچار پوکی استخوان هم هستید، حتما تحت نظر پزشک متخصص قلب این دارو را مصرف کنید.  

 

علت درد دست چپ و شانه

 

جمع بندی

بروز درد در هر یک از نواحی بدن می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد. درد شانه چپ هم از این قضیه مستثنا نیست و از مشکلات مفصل، استخوان و رباط گرفته تا دردهای راجعه گردن و قلب را شامل می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر از درد شانه چپ رنج می‌برید، برای رسیدن به تشخیص درست و انجام درمان مناسب به پزشک متخصص قلب یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق سایت دکترنکست با بهترین متخصصان کشور در این زمینه مشورت کنید.

منابع:

medicalnewstoday، shoulder pain explained، healthline

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *