مجله سلامت دکترنکست

کرونا و ترومبوز وریدی بعد از جراحی

فهرست مطالب

معرفی:

مطالعات نشان داده‌اند که ابتلا به عفونت کرونا می‌تواند باعث افزایش ریسک بروز ترومبوز ورید عمقی شود.

احتمال بروز این اختلال در بیماران خیلی بدحال بیشتر است. از طرف دیگر، ترومبوز ورید عمقی در بیمارانی که تحت جراحی قرار می‌گیرند، با احتمال بیشتری نسبت به جمعیت نرمال جامعه اتفاق می‌افتد.

علت این موضوع این است که بیماران جراحی شده، تا طولانی مدت در بستر بوده و بی‌حرکت خواهند بود. یک مطالعه ارتباط بین ابتلا به عفونت کرونا و ترومبوز ورید عمقی بعد از جراحی را مورد بررسی قرار داد. قابل ذکر است که روش‌های پیشگیری و درمان ترومبوز در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته است.

روش انجام مطالعه

این مطالعه در اکتبر سال 2020 انجام شد. کلیه افرادی که در این ماه، چه به طور اورژانسی و چه غیراورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفتند، وارد مطالعه شدند.

افرادی که قبل از عمل و یا در حوالی عمل، دچار کرونا شده بودند، از جهت ریسک افزایش ابتلا به ترومبوز ورید عمقی مورد بررسی قرار گرفتند. هدف این مطالعه بررسی احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه در 30 روز بعد از جراحی در بیماران کرونایی بود.

بیمارانی که مبتلا به کرونا شده بودند به چند دسته تقسیم شدند. دسته اول کسانی بودند که در حوالی عمل، دچار کرونا شده بودند (7 روز قبل عمل تا 30 روز بعد عمل). کسانی که اخیرا کرونا گرفته بودند (بین 1 الی 6 هفته قبل از عمل) و در نهایت کسانی که مدت‌ها قبل به این بیمار مبتلا شدند (بیشتر از 7 هفته قبل از جراحی).

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این بود که نویسندگان اطلاعاتی در مورد داروهای ضد انعقاد مصرفی توسط بیماران (جهت پیشگیری) و بیماری‌های همراه آن‌ها نداشتند.

نتایج مطالعه

این مطالعه نشان داد که احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی در بیمارانی که سابقه ابتلا به کرونا نداشتند، 0.5% بود. این احتمال در افرادی که در حوالی عمل جراحی دچار عفونت کرونا شده بودند برابر 2.2% بود.

از طرف دیگر کسانی که اخیرا دچار کرونا شده بودند، به احتمال 1.6% دچار ترومبوز ورید عمقی بعد از عمل می‌شدند. در نهایت بیمارانی که بیش از 7 هفته قبل از عمل به این عفونت مبتلا شدند، به میزان 1% در معرض خطر بروز ترومبوز ورید عمقی قرار داشتند.

نتیجه‌گیری

ترومبوز ورید عمقی به عنوان یک عامل مستقل با مرگ و میر در 30 روز اول بعد از جراحی مرتبط می‌باشد. در بیماران با سابقه ابتلا به کرونا، مرگ و میر به دلایلی به جز ترومبوز ورید عمقی، برابر 7.4% و به دنبال ترومبوز ورید عمقی، برابر 40.8% بود. افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند و در حوالی عمل دچار عفونت کرونا شده‌اند، در بیشترین ریسک ابتلا به ترومبوز ورید عمقی هستند.

Pubmed-SARS-CoV-2 infection and venous thromboembolism after surgery: an international prospective cohort study

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *