مجله سلامت دکترنکست

ریتم سینوسی طبیعی چیست؟

ریتم سینوسی طبیعی (NSR)

فهرست مطالب

ریتم سینوسی طبیعی (NSR) ریتمی است که از گره سینوسی منشأ می‌گیرد و ریتم یک قلب سالم را توصیف می‌کند. میزان ضربان قلب در ریتم سینوسی طبیعی (NSR) به طور کلی منظم است اما بسته به ورودی‌های اتونومیک به گره سینوسی فرق دارد. هنگامی که بی‌نظمی در ریتم سینوسی وجود دارد، به آن “آریتمی سینوسی” می‌گویند. ریتم سینوسی سریعتر از محدوده طبیعی، تاکی‌کاردی سینوسی نامیده می‌شود، در حالی که سرعت کمتر را برادی‌کاردی سینوسی می‌نامند. در این مطلب از دکترنکست، نکات بیشتری را درباره مشخصات ریتم سینوسی بازگو می‌کنیم.

گره سینوسی دهلیزی (SA) به دلیل جرم کوچک خود، در نوار قلب (ECG) تظاهرات قابل مشاهده‌ای ندارد. بنابراین، رفتار گره SA باید از پاسخ دهلیزی استنباط شود. ابتدا دهلیز راست فوقانی دپلاریزه می‌شود و به دنبال آن دپلاریزاسیون همزمان بقیه دهلیز راست و مقداری از دهلیز چپ و در نهایت دپلاریزاسیون زائده دهلیز چپ انجام می‌شود. خون‌رسانی و آناتومی گره SA همراه با ویژگی‌های نوارقلب NSR و آریتمی سینوسی در اینجا مورد بحث قرار خواهد گرفت. اختلال در ریتم سینوسی طبیعی ممکن است به بهم ریختن ریتم قلب و آریتمی سینوسی در نوار قلب منجر شود. ناهنجاری‌های عملکرد گره SA و درمان آریتمی سینوسی در مطالب دیگر در تشریح خواهد شد. 

مشخصات ریتم سینوسی و ضربان قلب طبیعی سینوسی 

ضربان طبیعی قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه در نظر گرفته شده است. اگرچه در مورد ضربان طبیعی در بزرگسالان اختلاف نظر وجود دارد. محدوده طبیعی بین ۴۳ تا ۱۰۲ ضربه در دقیقه در مردان و بین ۴۷ تا ۱۰۳ ضربه در دقیقه در زنان است. در کودکان خردسال نیز تنوع مهمی در سن وجود دارد. ضربان قلب طبیعی در نوزادان ۱۱۰ تا ۱۵۰ ضربه در دقیقه است که به تدریج در شش سال اول زندگی کاهش می‌یابد.

انواع عوامل فارماکولوژیک و شرایط فیزیولوژیک می‌تواند منجر به تغییر در ضربان قلب سینوسی طبیعی شود. ضربان قلب طبیعی با فعالیت افزایش می‌یابد و پس از قطع فعالیت کاهش می‌یابد. سرعت بازگشت ضربان قلب به حالت اولیه پس از ورزش می‌تواند اهمیت زیادی در پیش‌آگهی داشته باشد.

اطلاعات عمومی فوق خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و یا داروی است. این اطلاعات جامع نبوده و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و ارزیابی گزینه‌های تشخیصی و درمانی احتمالی استفاده شود. بحث فوق تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان‌ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود را در برنمی‌گیر‌د.این اطلاعات به عنوان توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی، تشخیصی یا درمانی یک پزشک بر اساس معاینه ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار، ارائه نشده است. بیماران باید برای دریافت اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه‌های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان روش ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی‌کند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون تغییرپذیری ضربان قلب و مباحث مربوطه drnext را دنبال کنید.

منبع:

uptodate

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *