مجله سلامت دکترنکست

سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن واستفاده از نیوولومب

سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن

فهرست مطالب

سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن

در سال 2021 مطالعه‌ای منتشر شد که به بررسی امکان استفاده از نیوولومب به همراه stereotactic body radiotherapy) SBRT) در سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن پرداخت. در سال‌های اخیر، تنها درمان دارویی سرطان، داروهای شیمی‌درمانی بوده است. این داروها عوارض جانبی زیادی دارند و گاها اثرات درمانی مناسبی را از خود نشان نمی‌دهند. به تدریج و با پیشرفت علم پزشکی، اشکال جدید دارویی وارد عرصه درمانی شدند. از این موارد می‌توان به تارگت درمانی و همچنین ایمونوتراپی اشاره کرد.

داروهای ایمونوتراپی که اخیرا جایگاه بسیار مناسبی را در درمان سرطان‌های مختلف پیدا کرده‌اند، انواع مختلفی دارند. از این موارد می‌توان به مهارکننده‌های immune checkpoint و واکسن‌های ضدسرطان اشاره کرد. دسته مهارکننده‌های immune checkpoint به چند گروه تقسیم می‌شوند. یکی از این دسته‌ها داروهای مهارکننده‌ی PD-1 هستند. از این داروها می‌توان به دو داروی بسیار معروف و اثربخش نیوولومب و پمبروزیلومب اشاره کرد. در این قسمت در مورد کاربرد این نوع داروها در درمان دسته‌ای از سرطان‌های سر و گردن صحبت می‌کنیم.

درمان در بیماران مبتلا به سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن

هدف از انجام این مطالعه بررسی و ارزیابی پاسخ به درمان در بیماران مبتلا به سرطان SCC متاستاتیک سر و گردن بود. در این مطالعه تاثیر SBRT (نوعی روش رادیوتراپی که در طی آن با دوز بالا و در تعداد جلسات کم به تومور اشعه داده می‌شود) در کنار نیوولومب در این دسته از بیماران مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی فاز 2 انجام شد. این مطالعه که به صورت تک‌مرکزی انجام گرفت به بررسی تفاوت نیوولومب به همراه SBRT با Nivolomab تنها در بیماران با SCC متاستاتیک سر و گردن پرداخت. شرکت کنندگان در این مطالعه حداقل دو ضایعه متاستاتیک داشتند. یکی از این ضایعات مناسب رادیوتراپی بود. بیمارانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول داروی نیوولومب را به میزان 3 mg/kg هر دو هفته یک بار مصرف کردند. گروه دوم کسانی بودند که علاوه بر مصرف این دارو (با دوز ذکر شده)، تحت درمان با رادیوتراپی به روش SBRT قرار گرفتند. در این روش بیماران در طی 3 جلسه، 27 گری اشعه دریافت کردند (هر جلسه 9 گری). هدف این مطالعه بررسی پاسخ به درمان در ضایعه اشعه ندیده بود. پاسخ به درمان این ضایعه با استفاده از معیار RECIST مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در این مطالعه ایمنی این روش درمانی سنجیده شد.

تاثیر استفاده از SBRT و داروی نیوولومب

این مطالعه در بین سال‌های 1016 الی 2018 انجام شد و شامل 62 بیمار بود. این مطالعه نشان داد که هیچ‌گونه تفاوت قابل‌توجهی بین میزان پاسخ به درمان در بین این دو گروه وجود نداشت. همچنین تحلیل داده‌های حاصل از این مطالعه بیان کرد که تفاوتی از نظر بقا متوسط، مدت زمان تا عود و همچنین طول دوره پاسخ به درمان در بین این دو گروه وجود ندارد. همچنین عوارض داوریی در بین این دو گروه برابر بود. نویسندگان این مطالعه بیان کردند که با اضافه کردن SBRT به داروی نیوولومب، هیچ‌گونه پیشرفتی در درمان بیماران با SCC متاستاتیک سر و گردن ایجاد نکرد.

PubMed-Randomized Phase II Trial of Nivolumab With Stereotactic Body Radiotherapy Versus Nivolumab Alone in Metastatic Head and Neck Squamous Cell Carcinoma

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *