مجله سلامت دکترنکست

فعالیت فیزیکی و بررسی تاثیر آن در میزان وزن بدون چربی در طول زندگی

فعالیت فیزیکی و وزن

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید انجام فعالیت‌ فیزیکی در طول زندگی باعث بهبود سلامت و کاهش میزان چربی بدن می‌شود. از طرف دیگر،  عضلات و سیستم اسکلتی افراد را تقویت می‌کند. وزن بدون چربی (fat free mass) به مواد تشکیل دهنده بدن انسان گفته می‌شود که عاری از هر گونه چربی باشد. ورزش در طول زندگی باعث افزایش و یا ثبات وزن بدون چربی بدن انسان در سنین بالا می‌شود. از طرفی دیگر، می‌تواند حداکثر وزن اسنخوانی بدن را افزایش دهد. قابل ذکر است که افزایش حداکثر وزن استخوانی فرد، باعث کاهش احتمال شکستگی استخوانی در سنین بالا می‌شود. یک مطالعه ارتباط بین فعالیت فیزیکی و میزان وزن بدون چربی و حداکثر وزن استخوانی را بررسی کرده است.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه 2000 شرکت‌کننده با محدوده سنی 3 تا 96 سال وارد شدند. برای محاسبه میزان فعالیت فیزیکی از دو پارامتر TEE و REE استفاده شد. TEE به معنی میزان کل انرژی فرد و REE به معنی میزان انرژی استراحت فرد هستند. در این مطالعه برای محاسبه سطح فعالیت فیزیکی از تقسیم کردن TEE به REE استفاده شد.

نتایج مطالعه

این مطالعه، میزان فعالیت فیزیکی درافراد زیر 18 سال و بالای 18 سال را محاسبه کرد. در افراد زیر 18 سال، در خانم‌ها برابر 76% و برای آقایان برابر 85% بود. همچنین در افراد بالای 18 سال، این عدد برابر 32% برای خانم‌ها و 47% برای آقایان بود. این مطالعه نشان داد که میزان وزن بدون چربی در افراد زیر 18 سال برابر 7/1 کیلوگرم در خانم‌ها و 4/3 کیلوگرم در آقایان بود.  در افراد با سن 18 سال و بالاتر، این اعداد به ترتیب برابر 6/3 کیلوگرم و 4/4 کیلوگرم برای خانم‌ها و آقایان بود. در سنین 80 سال و بالاتر میزان وزن بدون چربی به ترتیب برابر 7/0 و 1 کیلوگرم برای خانم‌ها و آقایان بود.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان داد که با توجه به ارتباط بین فعالیت فیزیکی و میزان وزن بدون چربی، انجام فعالیت فیزیکی یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده میزان تراکم بدن است. باید توجه داشت که فعالیت فیزیکی فقط تا مقدار مشخصی می تواند بر روی حفظ و ثبات میزان وزن بدون چربی افراد تاثیر داشته بشد. این مطالعه نشان داد که عوامل موثر و قابل توجه دیگری نیز در تعیین میزان وزن بدون چربی در سنین بالاتر موثر می‌باشند. قابل ذکر است که انجام فعالیت فیزیکی مداوم می تواند با بهبود قابل توجه شرایط فیزیکی افراد به ویژه در سنین بالاتر همراهی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که همه افراد جامعه، حداقل فعالیت فیزیکی را در طی روز داشته باشند.

Pubmed-Physical activity and fat-free mass during growth and in later life

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

 

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *