مجله سلامت دکترنکست

مهار کننده‌ های پمپ پروتون و عوارض آن بر بافت معده

فهرست مطالب

مقدمه

مهارکننده های پمپ پروتون برای اولین بار در سال 1980 معرفی شدند. از آن تاریخ تا به امروز، این دسته دارویی به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته است. این داروها به دلایل مختلفی توسط پزشک تجویز می‌شوند. برای مثال برای کاهش بازگشت اسید معده به مری (GERD) و همچنین جلوگیری از بروز زخم معده در کسانی که به طور مداوم از کورتون و یا NSAIDها استفاده می‌کنند، این دسته دارویی به میزان زیادی تجویز می‌شود.

مهار کننده‌ های پمپ پروتون(PPI)

مهار کننده‌ های پمپ پروتون، قوی‌ترین و موثرترین داروهای کاهنده اسید معده هستند. اثربخشی بالا و از طرف دیگر عوارض جانبی بسیار کم، باعث مصرف بالای این دارو در سرتاسر جهان شده است. همچنین با توجه به افزایش روزافزون مصرف کورتون و NSAID و همچنین شیوع هر چه بیشتر رفلاکس معده در جهان، هر روزه استفاده از این دسته دارویی افزایش می‌یابد.

قابل ذکر است در بسیاری از بیماران، مصرف این دارو نیازمند استفاده طولانی مدت از آن می‌باشد. برای مثال در بیمارانی که مبتلا به زخم معده و یا رفلاکس هستند، قطع مصرف این دارو، باعث بازگشت علائم می‌شود.

عوارض جانبی

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف طولانی مدت این دسته دارویی می‌تواند عوارض جانبی متعددی را به همراه داشته باشد. برای مثال، استفاده بلند مدت از این داروها باعث تغییرات هیستوپاتولوژیک سلول‌های معده می‌شود. از این تغییرات می‌توان به بیرون زدگی سلول به داخل مجاری غدد معده، آسیب غدد معده و هایپرپلازی سلول‌های اپیتلیال اشاره کرد. این تغییرات به مرور زمان باعث ایجاد تغییرات واضح و ماکروسکوپی در سطح معده می‌شوند. تغییرات ماکروسکوپی ایجاد شده با آندوسکوپی قابل تشخیص می‌باشند. از این تغییرات می‌توان به بروز پلیپ‌های مختلف در سطح مخاط معده اشاره کرد. مطالعات آندوسکوپی که در این زمینه انجام شده تغییراتی از قبیل بروز لکه‌های سیاه در سطح مخاط، ایجاد پلیپ‌های هایپرپلاستیک، ایجاد ضایعات مسطح و یا برآمده و مخاط سنگفرشی معده اشاره کرد.

پزشکانی که به بیماران خود استفاده طولانی مدت از این دسته دارویی را توصیه می‌کنند باید از عوارض جانبی آن آگاه بوده و در صورت بروز تغییرات آندوسکوپیک گفته شده، سریعا دارو را قطع کنند. همچنینی متخصصین گوارش که به طور روتین بیماران را تحت آندوسکوپی قرار می‌دهند، باید از عوارض جانبی و خصوصیات بالینی و ظاهری آن‌ها اطلاعات کامل داشته باشند. اهمیت این مسئله در این است که متخصص گوارش نباید عوارض جانبی ناشی از مصرف این دسته دارویی را با بیماری‌های دیگر اشتباه بگیرد.

بلوک‌کننده‌های رقابتی پتاسیم  (P-CABs)

دسته دارویی جدیدی که اخیرا مورد بررسی قرار گرفته است، بلوک کننده‌های رقابتی پتاسیم (P-CABs) می‌باشد. این دسته دارویی در کاهش اسید معده قوی تر از PPIها عمل می‌کند. همانند مهارکننده‌های پروتون، این دسته دارویی نیز ممکن است در طولانی مدت تاثیرات متعددی بر روی مخاط معده بگذارد. مطالعات بالینی بیشتری برای بررسی اثربخشی و عوارض جانبی این دسته دارویی مورد نیاز می‌باشد.

 

GutandLiver-Proton Pump Inhibitor-Related Gastric Mucosal Changes

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *