مجله سلامت دکترنکست

بولوس پمفیگوید و خطر ابتلا به تومورهای سرطانی

فهرست مطالب

مقدمه

خطر ابتلا به تومورهای سرطانی در بیماران مبتلا به بیماری بولوس پمفیگوید، مسئله‌ای بسیار پراهمیت است. این مسئله بارها در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر نظر دقیقی در این زمینه موجود نمی‌باشد.

اکثر مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نتوانسته‌اند ارتباطی بین این دو مسئله برقرار کنند. علت این است که این مطالعات معمولا جامعه آماری پایین و یا روش انجام مطالعه ضعیفی داشته‌اند. قابل ذکر است که برخی از این مطالعات ارتباط بین ابتلا به بولوس پمفیگوید و تومورهای سرطانی را تایید کرده و ولی بعضی دیگر نظر منفی در این زمینه داشته‌‌اند.

باید توجه داشت که در صورت وجود ارتباط بین ابتلا به تومورهای سرطانی و بولوس پمفیگوید، درمان و پیگیری در این دسته از بیماران اهمیت بیشتری خواهد داشت. علت این است که بیماران مبتلا به بیماری بولوس پمفیگوید نیازمند پیگیری و درمان دقیق و منظم هستند و در صورت بالا بودن احتمال ابتلا به سرطان در این بیماران، انجام روش‌های غربالگری سرطان در آن‌ها اهمیت می‌یابد. در سال 2021 یک مطالعه در این زمینه انجام شد.

روش انجام مطالعه

در این مطالعه  3924 بیمار مبتلا به بولوس پمفیگوید شرکت داشتند. همچنین گروه کنترل این مطالعه شامل 19280 نفر بودند. اعضای شرکت‌کننده در این دو گروه از نظر سن، جنس و نژاد با هم یکسان بودند. این مطالعه احتمال ابتلا به 19 نوع مختلف تومور سرطانی را در این بیماران مورد بررسی قرار داد.

نتایج

این مطالعه نشان داد که احتمال بروز تومورهای سرطانی در جمعیت نرمال برابر 14.3% و در افراد مبتلا به بولوس پمفیگوید برابر 13.4 بود. بنابراین نویسندگان بیان کردند که ابتلا به بیماری بولوس پمفیگوید ارتباطی با افزایش احتمال ابتلا به تومورهای سرطانی ندارد. از نتایج دیگر این مطالعه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سابقه ابتلا به تومورهای سرطانی نیز ارتباطی با افزایش احتمال ابتلا به بولوس پمفیگوید نداشت.

از 19 تومور سرطانی‌ای که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، تنها توموری که ممکن است در بیماران بولوس پمفیگوید با افزایش اندک احتمال بروز همراه باشد، سرطان تخمدان بود. بروز سایر تومورها هیچ ارتباطی با ابتلا به بولوس پمفیگوید نداشت.

این مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به بولوس پمفیگوید که دچار تومور سرطانی شدند، در مقایسه با افراد نرمالی که دچار سرطان شدند، تفاوت‌هایی داشتند. از این تفاوت‌ها می‌توان به افزایش مصرف سیگار، سن بالاتر، جنس مرد و بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

نظر نویسندگان مطالعه این بود که بیماران مبتلا به بولوس پمفیگوید نیازی به غربالگری روتین سرطان ندارند. از طرف دیگر پزشک این دسته از بیماران باید از افزایش اندک ابتلا به سرطان رحم در این افراد آگاهی داشته باشد.

می‌توانید متن کامل این مقاله را در لینک زیر مطالعه کنید:

Risk of solid malignancies in bullous pemphigoid

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *