مجله سلامت دکترنکست

سامانه‌های نوین برای ارزیابی میزان التهاب آپاندیس

میزان التهاب آپاندیس

فهرست مطالب

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت یکی از دلایل اصلی درد‌های ناحیه تحتانی شکم در کودکان است. ولی باید توجه داشت که وجود هر دردی در این ناحیه به معنی آپاندیسیت نمی‌باشد. این بیماری‌ ممکن است علائم متعددی داشته باشد و به همین علت با اختلالات دیگر اشتباه گرفته شود. تاخیر در تشخیص آپاندیسیت می‌تواند با افزایش احتمال بروز مشکلاتی از قبیل پاره شدن آپاندیس، بروز آبسه و یا پریتونیت همراهی داشته باشد. باید توجه داشت که علی‌رغم پیشرفت روزافزون پزشکی، همچنان تشخیص این بیماری (حتی برای باتجربه‌ترین جراحان) بسیار‌ دشوار و چالش‌برانگیز است.

استفاده از سامانه‌های نوین برای ارزیابی میزان التهاب آپاندیس

مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. تا به امروز سیستم‌های نمره‌دهی متعددی برای ارزیابی میزان التهاب آپاندیس طراحی شده است. هدف از طراحی و استفاده از این سیستم‌های نمره‌دهی، افزایش احتمال شناسایی و همچنین تشخیص زودهنگام بیماری آپاندیسیت می‌باشد. از سیستم‌های نمره‌دهی که در زمینه تشخیص بسیار پرکاربرد هستند می‌توان به  Alvarado score و Pediatric appendicitis score اشاره کرد. مطالعات مختلفی در زمینه بررسی این سیستم‌ها انجام شده و بسیاری از آن‌ها عملکرد این دو سیستم را زیر سوال برده‌اند.

در سال 2008 سیستم نمره‌دهی جدیدی طراحی شد که هدف آن بررسی میزان التهاب آپاندیس بود (AIR). از اهداف دیگر این سیستم پرکردن کمبودهای دو سیستم Alvarado score و Pediatric appendicitis score بود. همانند سایر سیستم‌ها در این زمینه، مطالعات مختلفی برای بررسی عملکرد این سیستم انجام شد. مطالعه‌ای که در سال 2021 انجام شد به بررسی اثربخشی این سیستم پرداخت. هدف از انجام این مطالعه بررسی عملکرد سیستم AIR در افتراق آپاندیسیت پاره شده از پاره نشده بود. این مطالعه به صورت تک‌ مرکزی و در بین سال‌های 2019 الی 2020 به انجام رسید. شرکت‌کنندگان در این مطالعه کودکانی بودند که در طی این مدت تحت آپاندکتومی قرار گرفته بودند. بر اساس یافته‌های در حین عمل، بیماران به دو دسته تقسیم بندی شدند.

این سامانه‌ها نتایج خوبی نشان دادند

برای نمره‌دهی به ارزش این سیستم در تشخیص انواع مختلف آپاندیسیت، از اعداد 1 تا 10 استفاده شد. روش استفاده از این اعداد به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است. این مطالعه نشان داد که ارزش تشخیص AIR در شناسایی آپاندیسیت پاره شده برابر 10 و در نوع پاره نشده برابر 7 بود. بر اساس این سیستم نمره‌دهی امکان تقسیم‌بندی بیماران به چند دسته با ریسک بالا، ریسک متوسط و همچنین با ریسک پایین وجود داشت.

نویسندگان این مطالعه بیان کردند که در صورت وجود نمره بالای 9، قدرت تشخیصی این سیستم نمره‌دهی برای شناسایی آپاندیسیت پاره‌شده بسیار بالا می‌رود. عدد بالای 9 در این سیستم نمره دهی، حساسیت بالای 71% و همچنین اختصاصیت بالای 89% برای تشخیص آپاندیسیت پاره شده داشت. این مطالعه نشان داد که می‌توان برای تشخیص قوی آپاندیسیت از سیستم نمره‌دهی AIR استفاده کرد. همچنین مشخص شد که این سیستم نمره‌دهی می‌تواند در افتراق بین دو نوع پاره شده و پاره نشده آپاندیسیت بسیار موثر باشد.

Validity of Appendicitis Inflammatory Response Score in Distinguishing Perforated from Non-Perforated Appendicitis in Children

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام  تلگرام  لینکدین  آپارات  توییتر  فیسبوک  یوتیوب

اشتراک‌گذاری مطلب:

نظر شما برای ما ارزشمند است! افکارتان را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *